pigg häst

R

randig

Hej! Är medryttare på en fjording som är väldigt pigg.
Hon äter 4 kg hösilage, 9 dl krafft, 1dl mineraler och 3 dl betfor. Hästen motioneras ca 4-6 ggr/vecka. Lite mindre nu på hösten/vinter då det inte finns paddock/ridhus.
Kan någon tipsa om vad hästen skulle kunna äta??!!!
Tack

Sv: pigg häst

Oj...bara 4 kg hösilage?! Alldeles på tok för lite!! En häst ska minst ha 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Har du analys på hösilaget?

Hmmm
Alldeles för lite hösilage!!! En fjording väger ju ofta kring 400 kg och ska som sagt ha ca 1,5 kg ts per eget 100 kg.
Kanske ta bort krafften och öka hösilaget skulle bli mitt råd.
Varför ska den ha betfor?
Finns det analys på grovfodret? Bra att veta vilken sorts mineraler som blir bäst och om protein/energikvoten uppfylls.

Nu är jag sån att jag inte vill hålla på och joxa med en massa olika sorter och grejjer om det inte behövs, ville bara tala om det.
Min fjording äter nu 7 kg av vårt hö som har en bra kvot, samt mineraler. (Han bantar)
Det är allt han får och han är ändå pigg ;)

// M

Hästen får betfor för att ägaren vill att hästen ska få något "extra" på kvällen.
Tror inte att det finns någon analys på grovfodret.
Men hur mycket hösilage anser du att hon ska få, hon bantar oxå!! Ca 7 kg eller?

Hmmm
Alldeles för lite hösilage!!! En fjording väger ju ofta kring 400 kg och ska som sagt ha ca 1,5 kg ts per eget 100 kg.
Kanske ta bort krafften och öka hösilaget skulle bli mitt råd.
Varför ska den ha betfor?
Finns det analys på grovfodret? Bra att veta vilken sorts mineraler som blir bäst och om protein/energikvoten uppfylls.

Nu är jag sån att jag inte vill hålla på och joxa med en massa olika sorter och grejjer om det inte behövs, ville bara tala om det.
Min fjording äter nu 7 kg av vårt hö som har en bra kvot, samt mineraler. (Han bantar)
Det är allt han får och han är ändå pigg ;)

// M

Hej!
Hästen får betfor för att ägaren vill att hästen ska få något "extra" på kvällen.
Tror inte att det finns någon analys på grovfodret.
Men hur mycket hösilage anser du att hon ska få, hon bantar oxå!! Ca 7 kg eller?
/randig

Hmmmm...
Svårt att säga men hösilage är blötare än hö så hon ska ha mer än 7 kg... jättesvårt att avgöra när man inte vet ts-halten i %

Hur hög är hon? Väldigt tjock eller bara lite?
Är hon verkligen tjock eller är hon "bukig" det vill säga ganska normal över revbenen men med stor mage?

Svårt när ägaren vill att den ska ha nåt extra sådär... jag skulle INTE ge betfor då...hellre linfröpellets som är bra för magen.

Om jag inte visste nåt om hösilaget skulle jag gett minst 9 kg och hålla ett öga på buken för att se om den behöver extra protein. Men jag är INGEN expert
Min pålle är 138 cm och väger ca 440 kg.
(Vägde 480 när han kom och ska banta minst 40 kg till)

// M

Hmmmm...
Svårt att säga men hösilage är blötare än hö så hon ska ha mer än 7 kg... jättesvårt att avgöra när man inte vet ts-halten i %

Hur hög är hon? Väldigt tjock eller bara lite?
Är hon verkligen tjock eller är hon "bukig" det vill säga ganska normal över revbenen men med stor mage?

Svårt när ägaren vill att den ska ha nåt extra sådär... jag skulle INTE ge betfor då...hellre linfröpellets som är bra för magen.

Om jag inte visste nåt om hösilaget skulle jag gett minst 9 kg och hålla ett öga på buken för att se om den behöver extra protein. Men jag är INGEN expert
Min pålle är 138 cm och väger ca 440 kg.
(Vägde 480 när han kom och ska banta minst 40 kg till)

// M

Hon är ca 140, ej mätt. hon är mer bukig än tjock.
skrev fel hon får hö.
Får framföra detta till ägaren så får vi prova oss fram!
/randig

Om hästen är mer bukig än tjock så finns det antagligen ett proteinproblem (som jag tycker verkar vara vanligt på fjordingar/kallblod) de får FÖR LITE mat och därmed för lite protein och de blir då bukiga. Fundera över vad ni kan ge som innehåller protein.

Min får till exempel mer mat nu än förut hos gamla ägaren och han har på 10 månader hos mig minskat 9 cm i omfång och börjat muskla sig bättre.

// M

Ta bort betforen el minska givan ,det gjorde jag och fick en lugnare häst.Det är bättre att ge mer grovfoder och morötter på kvällen så får den lite extra i alla fall

En pigg häst som bantar borde kanske inte ha 9 dl krafft? eller vad tycker ni andra? Jag skulle definitivt gett hästen mer hö, kanske 5 dl krafft och 2 dl betfor på kvällen om hon ska ha något extra...
Hon kanske skulle behöva 7 kg hö, 5 dl krafft (eller ett foder som innehåller mycket protein, vet inte om det är mycket protein i krafften?), samma mängd mineraler och lite betfor på kvällen (tänk på att betforen gör hästen pigg iaf de gånger jag vet).

Absolut mer grovfoder till hästen. Ni kan göra såhär : Ge minst 6kg hö och minst 1kg lusern (gärna hack för tuggandets skull men ananrs spelar det inte så stor roll). Och så struntar i kraftfoder! Den behöver inte ha nåt bara för att den rids. Ge morötter i krubban i så fall!

Med lusern säkrar ni proteinintaget och ett ev. överskott av protein gör inget så länge det kommer från grovfoder (som lusern också är).

Jag ger en kraftigt överviktig nordsvensk på 152cm 6kg hö, 1-2kg halm och 2kg lusern.

Ta bort betforen el minska givan ,det gjorde jag och fick en lugnare häst.Det är bättre att ge mer grovfoder och morötter på kvällen så får den lite extra i alla fall

Ja just ja!!
Morötter är ju bra.
Det fick min förra vintern och ska få nu när äpplena tagit slut.

// M

ja det där med lusern låter ju bra. Tycker nog du ska prova det och se hur det går.

Alldeles för lite hösilage! Jag skulle defenitivt öka på grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka