Jag menar inte att trampet är dåligt om det är dit man strävar, men ofta kommer man inte längre än just till steg på stället. Och just för att det är ganska svårt att "nå" en häst i trampet kan de välja det för att "komma undan", jag har sett en del sådana fall där ryttarna förgäves försöker gå vidare medan hästarna bara "stegar på stället". Men om du känner att din galopp blir bättre av det så fortsätt men jag tror det finns bättre vägar som ger resultat av bättre kvalité. En häst som piafferar korrekt kan inte "smita undan" då den lärt sig att piaff är jobbigt och kräver koncentration och fysiskt arbete. Som exempel kan jag ta min ena häst. Hon är nyligen inriden. Hennes ras, PRE, har ju luftig och spektakulär trav. Vad man kanske inte tänker på är att de kan ha svårt för att komma till handen i trav samt svinga ryggen. Jag tänkte därför när jag red in henne att jag hela tiden skulle ta traven på korrekt sätt. Jag ställde direkt krav på sökning fram och ned samt bakben på plats. Bara för att hon inte skulle välja traven som ett sätt att komma undan. Detta har jag definitivt igen nu, det finns bara en trav, och det är en arbetssam trav. Förstår du ungefär vad jag försöker komma fram till?
Tramp som jag har sett det utfört saknar de egenskaper som jag värderar betydelsefulla, takt, tempo, schung och energi. Det blir den låsta positionen som du talade om. Och har man börjat med den så har man också förklarat för hästen att den inte behöver arbeta alls, bara gå på stället för att få godis. En ekvation som inte känns logisk för mig.
Om du börjar jobba via halva steg tror jag att du får allt det goda som du beskriver, mer bärighet, lite mer vakenhet etc. samt lite till. Hur tycker du din häst går i den samlade traven? om du jämför med trampet?
Men som sagt känner du att trampet fungerar för dig så fortsätt med det. Jag kan ju inte uttala mig som inte sett dig och din häst. Kanske inte ens skulle kunna uttala mig ändå. Men jag kan tala för mig själv och i det fallet så kommer jag inte att använda tampet som väg, genvägen blir så lätt en senväg. Jag har haft turen att få prova några olika typer av hästar utbildade enligt de akademiska principerna till piaff och det blir väldigt hög kvalíté på samlingen via halva steg enligt mina erfarenheter.
Hoppas mina svar ger dig någon bild av hur jag menar!
//Poseidon