PHN och NH?

Sv: PHN och NH?

Ja, du, det var inte lätt att svara på eftersom det inte är så lätt att säga att det ena är det ena och det andra är det andra. De går liksom in i varandra!

PNH = Parelli Natural HorseManShip. Denna filosofi/metod är Pat Parellis som anser sig ha myntat hela uttrycket Natural Horsemanship, det vet jag inte om det stämmer men det spelar heller ingen roll. Att tjafsa om vem som var först med begreppet hjälper knappast utövare och hästar! :D

NH = Natural horsemanship används om egentligen alla tränare som arbetar på samma eller liknande sätt som Parelli oavsett om de var före eller efter honom.

Det var skillnad i själva ursprunget men om du menar skillnad i filosofi/metod så finns det nog mer likheter än skillnader. Oftast är filosofierna mellan olika tränare rätt lika men de metoder man använder för att utöva filosofin kan skilja en del.

/Camilla

Pat Perreli är inte omtyckt i USA iallafall inte av många dom kallar honom Horseabuser. Jag vet inte jag har bara jobbat för Monty och jag använder väl inte allt från han heller utan tar lite av alla och ser hur de fungerar för mig. Har haft en häst med hos Monty Roberts när han var i sverige oxå. Jobbade där för ca 11år sedan.
Han kommer tillbaka till sverige i maj. Jag rekomenderar att åka och titta iallafall man blir alltid imponerad av nått.

Det finns ingen skillnad än att PNH är bara Parellis tolkning av det hela och att han vill har hans namn inblandad i det.

Re: Sv: PHN och NH?

Pat Perreli är inte omtyckt i USA iallafall inte av många dom kallar honom Horseabuser. Jag vet inte jag har bara jobbat för Monty
:rofl::rofl:

Den var rolig.
Specielt after att Parelli har mer kunder och är jämt utsåld på en helt större nivå än Monty. People must really hate Pat!!! Jag kommer från USA och fortfarande har mycket kontakt med hästfolk där, PNH'er och icke PNH'er men du är det ända som har sagt det, horseabuser:rofl:...hmmmmm, how intresting. :rofl:

*delvis kl*

ja ser ingen större skillnad på de..aldrig förstått skillnaden iallafall..om de är någon.

varför skulle folk inte gilla parelli? vad är de han gör som folk inte gillar?
ja har alltid tyckt de han gör verkar vettigt.

Jag tro mest det är att folk är "loyal" till en annan som MR t ex och känna att de måste kastar bajs för att göra deras idol bättre.
Synd...

Sv: Re: PHN och NH?

Jag tro mest det är att folk är "loyal" till en annan som MR t ex och känna att de måste kastar bajs för att göra deras idol bättre.
Synd...

Haha, CS du är så härlig när du använder svenska språket :rofl::rofl:
Kasta "skit" brukar man säga.. inte bajs.. :rofl:

Sorry, inte lätt för dig att se skillnad, men för mig lät det kul :bow:

:D Jag vet skillnaden exakt! Det är jag har lovat min dotter att rensa min "potty mouth" och även när jag skriver sa hon. A promise is a promise.

Fast du fortfarande visst vart jag vill komma till. Jag hade först tänkt att använda "poo poo" eller "doo doo" men tänkte bajs skulle fungera lika bra.;)

Sv: Re: PHN och NH?

:D Jag vet skillnaden exakt! Det är jag har lovat min dotter att rensa min "potty mouth" och även när jag skriver sa hon. A promise is a promise.

Fast du fortfarande visst vart jag vill komma till. Jag hade först tänkt att använda "poo poo" eller "doo doo" men tänkte bajs skulle fungera lika bra.;)

Att byta från skit till bajs blev ingen vidare upprensning tycker jag :p

"smutskasta varann" kan vara en "finare" omskrivning :idea:

Du ger mig i alla fall många leenden när du skriver :bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Freazer
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur