Sv: Phbalans

Det var ju det jag sa till Sassy: Men är så bra med dig och Sol, just ni har ofta exakta svar när jag undrar saker.

:D

Apropå det så läste jag för inte alls längesen en artikel om bikarbonat som kosttillskott vid träning. Det fanns rätt många studier som visade bra momentan effekt.

Poängen är att bikarbonat buffrar för den pH-sänkning som sker under extrem ansträngning, och kan därmed förbättra tränings- och tävlingsresultat iom att man blir mer mjölksyratålig. Det säger ju ingenting om allmänna hälsoeffekter (och dessutom lär kroppen kompensera för det så att det inte de facto sänker pH i kroppen) men som kuriosa när ämnet ändå är uppe :)

Apropå det så läste jag för inte alls längesen en artikel om bikarbonat som kosttillskott vid träning. Det fanns rätt många studier som visade bra momentan effekt.

Poängen är att bikarbonat buffrar för den pH-sänkning som sker under extrem ansträngning, och kan därmed förbättra tränings- och tävlingsresultat iom att man blir mer mjölksyratålig. Det säger ju ingenting om allmänna hälsoeffekter (och dessutom lär kroppen kompensera för det så att det inte de facto sänker pH i kroppen) men som kuriosa när ämnet ändå är uppe :)
Jag brukar ta bikarbonat efter hård träning.
Detta med ph i kroppen vet jag inte så mycket om ännu, men ska prova. Jag gillar att prova nya saker. För några år sedan gav min kompis mig en påse kalk och någe slags papper att pinka på. Vid en viss färg, var kroppen sur, och vid en annan. Min kropp var sur, men efter några dagar med kalk hade pappret "rätt" färg. Jag tror på det där med rätt ph balans i kroppen.
gulan

För att det ska ha effekt på träningen bör du ta det innan (1-1,5 h). Det lär inte ha någon effekt på motionsträning, utan det är den tuffa mjölksyrebelastningen man kan skjuta på.

KL

Ingen åsikt om bas/sur per se, men jag undrar varför det är vedertaget accepterat att vissa växter mår bättre i en surare / mer basisk miljö men inte olika människor? Det är ju inte så att vi alls är skapta med exakt samma förutsättningar eller lever under exakt samma förhållanden, så jag skulle absolut kunna tänka mig att det i vissa fall skulle passa att hjälpa kroppen lite åt ett eller annat håll.

Fungerar hurdå? Jag har inte kommit med något påstående om hur kroppen fungerar förutom att den skulle påverkas av just vår omgivning och vad vi stoppar i oss.

Om kroppen inte skulle påverkas av det vi utsätter den för rent kemiskt så skulle vi ju lika bra bara kunna äta piller eller plast.

Jag får intrycket att du läste in betydligt mycket mer i mitt inlägg än vad jag är bekväm med.

Eh, nej, kroppen fungerar inte så.

*On topic*
Vetenskap och Folkbildning bemöter pHbalans tokiga påståenden:
http://www.vof.se/blogg/nyhetsmorgon-i-tv4-gav-sur-bismak/

Men för satan, var det nödvändigt?

En besynnerlig behandlingsmetod är ”oljetuggning” där man ska göra tuggrörelser med olja i munnen cirka en timma per dag vilket enligt dem ska hjälpa mot:

blodsjukdomar, tandlossning, missfärgade tänder, ledvärk, förgiftningar av fabriksmediciner, huvudvärk, flu, bronkitis, tandvärk, blodpropp, tarmproblem, njurproblem, kvinnosjukdomar, hjärnhinneinflammation, tumörer, nervsjukdomar, lung- och leversjukdomar, epidemisk sömnsjuka, störd nattsömn, morgontrötthet m fl.

:rofl: :rofl: :rofl:

Själv tycker jag att kommentarsfältet är ännu roligare. Hoppas de (pHbalans) avlönar kraken som sitter och hittar på anekdoter. Och svarar sig själv :rofl:

Detta med ph i kroppen vet jag inte så mycket om ännu, men ska prova. Jag gillar att prova nya saker. För några år sedan gav min kompis mig en påse kalk och någe slags papper att pinka på. Vid en viss färg, var kroppen sur, och vid en annan. Min kropp var sur, men efter några dagar med kalk hade pappret "rätt" färg. Jag tror på det där med rätt ph balans i kroppen.
gulan

Nej, vid en viss färg var urinen sur. Inte kroppen. Den reglerar sin egen pH-balans väldigt exakt på egen hand.

Detta är mer än lovligt snurrigt:

"Försurning är det samma som syrebrist, och när kroppen lider av detta blir den tvungen att ta kalcium istället, vilket leder till att skelettet kalkas ur. Man bör ge kroppen tillgång till mycket syre så att den inte behöver ta av skelettet."

Vänta nu.... kalk... syre... skelettet?

Och detta!!!!

"Människan består i princip av 4 ämnen. Om man väger ca 70 kg är dessa ämnen fördelade enligt:

46 kg Syre (O) i form av syrgas (O2)
7 kg Väte (H) i form av hydratjoner (OH)
13 kg Kol (C) tillsammans med syre&väte-kolhydrat
2 kg Kväve (N) (proteiner)"

46 kilo syrgas????

En mol syrgas (16 g) upptar ca 25 liter i volym vid normalt tryck.
46 kilo syrgas har då, typ, volymen 72000 liter om jag räknar rätt såhär på kvällen. Dvs sådär 1000 gånger så mycket som en 70-kiloskropp. Vilket högt tryck det måste vara....

Det sorgliga är att folk faktiskt läser och tror på detta. Nånstans har skolsystemet misslyckats med sitt uppdrag att allmänbilda och skola kritiskt tänkande

Och detta!!!!

"Människan består i princip av 4 ämnen. Om man väger ca 70 kg är dessa ämnen fördelade enligt:

46 kg Syre (O) i form av syrgas (O2)
7 kg Väte (H) i form av hydratjoner (OH)
13 kg Kol (C) tillsammans med syre&väte-kolhydrat
2 kg Kväve (N) (proteiner)"

46 kilo syrgas????

En mol syrgas (16 g) upptar ca 25 liter i volym vid normalt tryck.
46 kilo syrgas har då, typ, volymen 72000 liter om jag räknar rätt såhär på kvällen. Dvs sådär 1000 gånger så mycket som en 70-kiloskropp. Vilket högt tryck det måste vara....

Alltså - det där var helt hysteriskt roligt.
Det ska jag spara.

Haha,hmmm...jo så det så:o..Men om man nu bortser från allt med phbalans,syre och jag vet inte allt.Alltså på riktigt är ju(väl?) nässlor,blåbär och nypon riktigt bra,jag menar massor av vitaminer och så,eller hur??Tror ni att deras pulver är bluff och inte innehåller just nässlor,nypon och blåbär?

Liknande trådar

Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama