Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var ju det jag sa till Sassy: Men är så bra med dig och Sol, just ni har ofta exakta svar när jag undrar saker.
Jag brukar ta bikarbonat efter hård träning.Apropå det så läste jag för inte alls längesen en artikel om bikarbonat som kosttillskott vid träning. Det fanns rätt många studier som visade bra momentan effekt.
Poängen är att bikarbonat buffrar för den pH-sänkning som sker under extrem ansträngning, och kan därmed förbättra tränings- och tävlingsresultat iom att man blir mer mjölksyratålig. Det säger ju ingenting om allmänna hälsoeffekter (och dessutom lär kroppen kompensera för det så att det inte de facto sänker pH i kroppen) men som kuriosa när ämnet ändå är uppe
Jag brukar ta bikarbonat efter hård träning.
Jag tror på det där med rätt ph balans i kroppen.
Eh, nej, kroppen fungerar inte så.
*On topic*
Vetenskap och Folkbildning bemöter pHbalans tokiga påståenden:
http://www.vof.se/blogg/nyhetsmorgon-i-tv4-gav-sur-bismak/
En besynnerlig behandlingsmetod är ”oljetuggning” där man ska göra tuggrörelser med olja i munnen cirka en timma per dag vilket enligt dem ska hjälpa mot:
blodsjukdomar, tandlossning, missfärgade tänder, ledvärk, förgiftningar av fabriksmediciner, huvudvärk, flu, bronkitis, tandvärk, blodpropp, tarmproblem, njurproblem, kvinnosjukdomar, hjärnhinneinflammation, tumörer, nervsjukdomar, lung- och leversjukdomar, epidemisk sömnsjuka, störd nattsömn, morgontrötthet m fl.
Jag brukar ta bikarbonat efter hård träning.
Detta med ph i kroppen vet jag inte så mycket om ännu, men ska prova. Jag gillar att prova nya saker. För några år sedan gav min kompis mig en påse kalk och någe slags papper att pinka på. Vid en viss färg, var kroppen sur, och vid en annan. Min kropp var sur, men efter några dagar med kalk hade pappret "rätt" färg. Jag tror på det där med rätt ph balans i kroppen.
gulan
Och detta!!!!
"Människan består i princip av 4 ämnen. Om man väger ca 70 kg är dessa ämnen fördelade enligt:
46 kg Syre (O) i form av syrgas (O2)
7 kg Väte (H) i form av hydratjoner (OH)
13 kg Kol (C) tillsammans med syre&väte-kolhydrat
2 kg Kväve (N) (proteiner)"
46 kilo syrgas????
En mol syrgas (16 g) upptar ca 25 liter i volym vid normalt tryck.
46 kilo syrgas har då, typ, volymen 72000 liter om jag räknar rätt såhär på kvällen. Dvs sådär 1000 gånger så mycket som en 70-kiloskropp. Vilket högt tryck det måste vara....