Phaèton x 812

Zuzzi

Trådstartare
Finns det några strån kvar av honom? Har kikat i lite äldre trådar men är lite mer nyfiken på hur exteriören hos avkommorna har blivit. Verkar vara en hingst som lämnar avkommor med goda gångarter?

Sv: Phaèton x 812

Dom jag sett har varit mkt vackra men... mig veterligen är han den enda hingst som flyinge endast rekomenderat till ston med stabilt temperament.

Jag vet inte om han finns kvar på fryst kolla med angloföreningen dom marknadsför ju Shiva de Loup i år.

Ja, det finns kvar hos angloföreningen.

Phaèton x 812 (32,33% ox) (fux + bär flaxgenen)
Premierad AB, mkh: 164 cm, fux.
FAI – Fryst semin via SAAF.

Ja det uppmärksammade jag i dom andra trådarna. Men är det en hingst som överlag har gett skarpa avkommor trots stabila märrar?

Hade en avkomma efter Pheaton.... Urläcker, med riktigt bra gång. Men INTE bra i skallen. Alla jag pratade med som kände till Pheaton menade att psyket kom från honom. Min häst var riktigt läskig! Fungerade bra periodvis och sen slog det bara "slint" mellan varven. Skrämde mej så till den milda grad att jag var beredd att sluta helt med ridning och hästar. Men det är klart, det finns säkert en och annan filbunke efter Pheaton åxå...

Min lillflicka har Phaeton som morfar och hennes psyke sägs komma från honom.

Här kommer en bild
19142747.jpg

Ursäkta storleken på bilden..

Min systers ena kuse är från Phaèton.
Phaèton-avkomma:
3741411.jpg

3772393.jpg

I unga år var hon tydligen väldigt svår, nu på äldre dagar är hon en guldklimp.

Klara (ovan) är mamma till två flickor, en efter Strong Statement och en efter Shiva de Loup. Hon efter Shiva kommer här (tänkte det också kunde vara intressant):

3772603.jpg

3741407.jpg

Hon är väldigt skarp och tuff, men har sina mjuka sidor under skalet.

Vad jag hört av min syster angående avkommor från Phaèton är de väldigt skarpa och inte alltid så bra i skallen..men jag kan inte så mycket om det där, så jag ska inte uttala mig för mycket. Tänkte dock att det kunde vara intressant att se en avkomma till iaf! :)

Senast ändrad:

*KL*

Tack för svaren! All I need för att veta att den herren absolut inte är något för min dam :angel:

Vad jag hört av min syster angående avkommor från Phaèton är de väldigt skarpa och inte alltid så bra i skallen..

Shiva du Loup - Phaeton låter som en kombination få skulle våga sig på ..

Shiva du Loup - Phaeton låter som en kombination få skulle våga sig på ..

Nej, det har jag också hört och syster erkänner såhär i efterhand att det inte var så smart. Dock är hästen väldigt go på sitt sätt, men man måste verkligen komma under skalet på henne. Jag är inte mycket för angloaraber och tycker helt ärligt att hon inte är en vidare trevlig individ faktiskt..

Min är storebror till Corona & har också han som morfar.
Min kille har väldigt lätta gångarter, världens trevligaste häst. Han är snygg i kroppen. Man kan lita på honom, inte svårt övertalad om det är något nytt och läskigt. Han kan dock vara lite skvättig, (kan bero på att han endast är hanterad & haft kontakt med både människor & denna omgivning & stall i ca 5mån) men när man väl tror att han skall bli rädd för saker första gången dem händer så som mopeder, broar, eller andra saker - oftast så reagerar han inte ens. Han är en riktig kompis, förstår när han inte kan hålla på och tönta sig. Väldigt känslig för röst, vill kela mest hela tiden men är INTE odräglig eller liknande. Aldrig höjt ett ben åt varken häst eller människa, inte heller spänt bak öron eller bitit. Han har väldigt lätt för sig när det gäller steget och han kommer nog bli RIKTIGT fin i dressyren, väldigt kraftiga och hållbara ben.

En underbar häst helt enkelt!

Bild på andra uppsittningen, är 3 mån gammal.
Hade hängt på honom två-tre gånger innan endast. Första gången jag satt upp skrittade jag bara två varv på volten typ. Detta ridpass (bilden) travade jag även för första gången, prövade att styra/stanna/starta själv och det gick utan problem.

måste tillägga att han endast är tre år.
därav han är ojämn i kropp, så ingen pikar det. :rofl:

Jag har en avkomma efter Phaeton och han har väl OK gångarter. Har mest använts som hopp- och fälttävlanshäst, men har nu fått gå lite dressyr också. Han är en väldigt trevlig häst som oftast är lugn och cool, speciellt på tävling. Men kan också vara "rädd" för allt och plötsligt stanna på hinder som han aldrig ens tittat på tidigare när man hoppat dem. Men han hoppar väldigt bra! Har Robin Z som morfar, så där finns ju att brås på.

Såhär ser han ut: http://www.pixbox.se/alb_show_id910595_page0.html

Köpte ett sto efter phaeton i vintras. Hon är helt klart min stora favorit, helt underbar individ är det. hon är 15 år gammal och har inte blivit riden ordentligt på ett par år men har nu börjat ridas och hon är helt underbar! Rör sig bra, hoppar gudomligt.. ja helt enkelt underbar men visst har hon temprament.. Morfar är Carat
bilder :
http://www.pixbox.se/alb_show_id747503_page0.html

Lade just märke till att min Phaeton-avkomma verkar vara den enda här som inte är fux...:D.

kl. Pratade med Hans delling under Skandinavium och när jag frågade om phaeton fick jag till svar att han hade tagit extra betalt för att ta emot phaeton-hästar till inridning :p Om han skämtade eller inte är svårt att avgöra.

Här finns förövrigt lite nya bilder på min phaeton häst http://faran.zoomin.se/A51854

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 929
Senast: Lea88
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens