G

Grus

Jag behöver lite åsikter angående PG-beslag. Jag har inte kommit i kontakt med några på flera år och spontant kände jag att jag inte vill sko med dom, men vilka är egentligen fördelarna? nackdelar?

Sv: Pg

Mina fick snabbare hovtillväxt, det är lätt att anpassa dem efter hästens hov, bra stötdämpning och jag ahde det på tre av mina och var nöjd, men efter ca 1½ år böt jag skor på dem, dels beroende på att hovarna ändrade form till det sämre och dels för att de fick problem med stråltryck.
Men jag kan tänka mig att ha det på fler, men det beror på hästen En hade det för sina stumma kotor och knasiga benställning, en fick det för att få optimal balans(travare) och en hade det för att lindra problem med kotorna. JAg har övervägt det på andra men valt bort det pga att PG ibland dämpar för mkt. Fördelen är vintertid mkt brodd och ingen snö i hovarna, bra stötdämpning på hårda underlag och stimulering av hovtillväxten

Jag fick faktiskt problem med understuckna trakter på en trots den optimala anpassningen så där bytte vi till vanliga skor sen.
Jag gick också mkt på magkänslan, skulle det passa den hästen, nej då tar vi nåt annat osv. Men det var då man var inne i ruljangsen och hade minst tre hästar i stallet.

Det där är nog väldigt individuellt. På min funkade det inte p.g.a att hon fick ett för kort och stumt steg, vilket inte passade vid tävling. Till vardags hade det antagligen fungerat att fortsätta. Men det finns ju jättemånga som funkar fint på dem. Kan ju bli stråltryck och så på en del, men jag tror man måste prova sig fram.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 695
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka