Penny_Lane

Trådstartare
...eller beslag eller vad det nu kallas. Hur funkar det? Vad hjälper den mot och är den bra?

Min hovslagare tyckte att jag borde sko mitt djur med PG sko istället för gummisula. Men hur funkar det?

Sv: PG sko...

Varför frågade du inte hovslagaren av vilken anledning h*n tyckte att din häst skulle ha PG?

PG = Plåt Gummi-sko. Består av en aluminiumplatta som formas exakt efter hästens hov. På denna platta skruvas en "gummisko" fast. Den ser ut som en "snöstjärna". Mellanrummet mellan hov och platta fylls med silicon. Man kan fylla med tjärdrev m.m. men jag föredrar silicon eftersom det är ett mera levande (elastiskt) material.

Pg-skon är en stötdämpande sko. Lämplig till olika typer av hästar av flera anledningar. Skonsamt mot leder och knän t.ex.

Jag tycker det är en bra sko. Använder den själv till mina hästar. PG finns även som vintersko med fasta broddar.

PG kan vara väldigt bra på hästar som går på anpassat underlag. Men man ska ha i åtanke att vid just knä/kotledproblem så kan PG vara kontraindikativt på grund av greppet.

Har bara provat det en gång på min ena häst då veterinär tyckte vi skulle prova på grund av hälta som satt i ena fram hoven, funkade inte alls på min häst!!Hon tappade mycket av glidmomentet när hon satte ner hoven vilket gav henne en nästan stapplig gång. Tog av PG-skorna efter ett par veckor.

Skulle man inte kunna ha en hovformad- ej mönsterutskuren- om man rider på underlag som "biter"?
Finns det att få?

Har bara provat det en gång på min ena häst då veterinär tyckte vi skulle prova på grund av hälta som satt i ena fram hoven, funkade inte alls på min häst!!Hon tappade mycket av glidmomentet när hon satte ner hoven vilket gav henne en nästan stapplig gång. Tog av PG-skorna efter ett par veckor.

Det här är ett ganska vanligt problem med PG och just det jag menade med att det kan förvärra ledproblem hos vissa hästar.

Skulle man inte kunna ha en hovformad- ej mönsterutskuren- om man rider på underlag som "biter"?
Finns det att få?

Nej det tror jag inte finns, men man kan använda Hådéns flapp i stället den är slät och dämpar minst lika bra som en PG utan att bromsa för mycket.

Hur är det med en sån om hästen har tendens att överbelasta sina trakter- nötning?

Då får man börja med att skjuta fram tyngdpunkten så den slutar att felbelasta sin hov;)

För hästar som går hårt på trakterna så är det ett ypperligt beslag då trakterna kan ta upp belastningarna individuellt.

Det är inte aktuellt, men...

den har megalånga ben o utnyttjar längden, plattfotad o tung.

den är helt ok idag o man ser knappt att den är plattfot.

MEN det räcker med EN skoning där trakten blir för låg i förhållande till tån:crazy: för att det ska ta tid att få ordning på.

Det är inte aktuellt, men...

den har megalånga ben o utnyttjar längden, plattfotad o tung.

den är helt ok idag o man ser knappt att den är plattfot.:banana: om man inte är lekman.

MEN det räcker med EN skoning där trakten blir för låg i förhållande till tån:crazy: för att det ska ta tid att få ordning på.

Om trakten går ner sig så är det ett ofelbart tecken på att tån är för lång.

Den skoddes förr var 4: v, men när hovis inte kommer o vägrar svara i tel. så har jag fått ta av skorna efter 6 v. o verkat lite själv i tån.

Numera när den står bra, klarar den 6 v utan att bli bakåtbruten.

Jag letar efter en sko som kan stötdämpa under sommarmånaderna när han tävlar. Var först inne på gummisula+ sko. men då han väger nästan 800 kg så blir effekten liten desutom så ger sulan efter (egen erfarnehet) och så tappar han skorna. Min hovslagare föreslog då PGskon för att den är stötdämpande. Det är ju värt ett försök iaf. I värsta fall så är det bara att dra av PGskorna och sätta på hans vanliga ring+ eggbars och så får han vila i sommar..

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 925
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka