M

MizzBellie

Hej jag får ofta höra att jag är för noga med min häst... :mad:
Men kan man vara de?
Jag tar temp å puls varje dag. Visiterar, har skydd så hon inte ska skada sig i hagen eller vid ridning, jag skriver riddagbok, tränar för tränare 2 dagar/veckan, lindar benen för nattaen m.m tycker ni att ja bara fjantar mig?
Många säger att jag behandlar hästen som en skör porslins häst...
Vad tycker ni?

Sv: Petnoga?

Det beror väl på...JAG gör inte så...men huvudsaken är ju att hästen inte blir "drabbad"..typ att den inte får vara ute i hage bara för att det regnar eller är kallt...annars ser jag inge fel med att göra som du gör....

Jag kollar temp innan snabbjobb och lopp, och ifall jag tycker att hästen ser "annorlunda" ut.

Linda ben har jag slutat med för längesen...det går lika bra utan...har aldrig skydd i hagen på hästarna...dom får ta ansvar över sina egna ben.

mm. jag kan ju säga så här, jag tempar definitivt inte mina hästar varje dag, de tillfällena jag gör det är när jag ser att deras allmäntillstånd verkar konstigt. Sen händer det att jag tempar ändå, för att ha koll på min hästs normal temp.

men hästen tar naturligtvis ingen skada av att du gör det, den mår inte dåligt av att bli lindad eller ha skydd på sig, utan påverkar endast dig, dvs mer jobb.

Så länge man inte låter hästen stå inne för man är rädd för skador, eller inte låter den gå med andra hästar om det är möjligt, mao hindrar den från att leva så naturligt som möjligt så är det upp till var och en tycker jag

Jag gör inte det.
Sk dock börja tempa och pulsa varje dag.
Då märker man ju direkt om nåt är fel. Däremot kollas och visiteras dom två gånger om dan (morgon och kväll) När är bästa tiden att tempa? Morgon eller kväll? Linda benen gör jag aldrig. Varför? jag är lat :p Närå men linda benen när han bara står i en box och glor på nätterna ser jag ingen mening med. Däremot vid arbete kan det ju vara bra. Men varför ha skydd i hagen? Våra har adlrig haft det och dom har inte skadat sig.
Anser att i hagen får han gå och bara vara häst och göra vad han vill, utan utrustning. Med undantag för ev täcke.

Jag tar inte temp och puls varje dag. Gör det endast om hästen verkar dålig...allmäntillståndet... Tar emellanåt iaf för att hålla koll på normal temp/puls.

Vistiterar en gång/dag. Inga skydd i hagen dock hela neopren skydd på gamlan vid ridning nu på vinterna för att ge lite mer stöd åt den gamla benen när det är hårt i marken, annars strykkappor bak på både henne å 13-åringen...

Lindar endast benen efter hårdare arbete elelr om hästen är skadad...

Så länge (som andra skrivit redan) inte hästen blir stående inne bara för att den kanske, eventuellt kan skada sig i hagen så tycker jag inte att det är att fjanta. Dock ser jag själv på saken som att om jag inte lindar för ofta och att jag låter hästarna gå i steniga hagar blir de tåligare...vill inte ha hästar som inte kan gå ut i hagen bara för att de inte kan lyfta på benen...Men det är min åsikt, så länge inte hästen tar skada är det väl ingen fara om man själv är beredd att lägga ner den tid det tar att göra detta varje dag!

Så länge hästen inte far illa av det man gör kan man ju göra som man själv känner passar en.
Jag personligen anser inte att allt det där behövs och jag skulle dessutom bli fruktansvärt hypokondrisk över min häst om jag hade den rutinen. O det är jag redan så att det räcker. :crazy:
En veterinär jag känner sa att man ska känna över hästen ordentligt max 2 ggr i veckan för att inte hitta en massa fel som egentligen inte finns och därmed inte överbehandla eller pilla för mkt på saker som inte ska pillas på osv.. Men det finns säkert andra vet som tycker nåt helt annat. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Man får ju inte glömma bort att de är hästar, att ha skydd o linda benen, är nog att gå till överdrift.
Det kan ju alldrig vara fel att tempa o ta puls om man tycker att man har tid till det.
Låt dom vara hästar att få rulla sig o skutta i hagen, de är ju faktiskt ingen bäbis som behöver en xtra tröja på vintern. ;)

Det är bra att du är rädd om din häst.Det vore värre om det var tvärtom ;)
Bara du låter din häst vara häst så att säga.
Ser många hästar som inte nånsin får gå med andra hästar i hagen å som får gå i så små hagar att de inte ens kan springa några steg innan de far in i stängslet :mad:
Det är inte ett vaärdigt hästliv.Bara man har en sund syn på hästhållning.Men de som är utbildade å läser mkt böcker å har erfarenhet brukar veta om hästens behov.

Tack för ALLA svar
min häst är en mycket duktig tävlings häst och jag är SÅ rädd om honom.
Men självklart går han i STOOORA hagar med massa kompisar....
Och han mår bra iaf... :)

temp och puls och visitation är helt oki och bra!!! skydd tycker jag bara ska användas vid träning, inte i hage och benlinor ser jag ingen orsak till att använda om det inte behövs....

såja, du är nog lite petig med pållen... ;)

MizzBellie skrev:
Tack för ALLA svar
min häst är en mycket duktig tävlings häst och jag är SÅ rädd om honom.
Men självklart går han i STOOORA hagar med massa kompisar....
Och han mår bra iaf... :)

Då mår han nog som en prins och det enda som blir lidande är din fridid ;) . Passa bara så han inte får skav om han går med benskydd i hagen hela dagen. Vet flera hästar som fått det.

Som så många andra skrivit, så länge hästen får leva hästliv bara... Tänk på hästar inte fungerar som vi gör, bäst skulle de må om de fick leva naturligt - ute dygnet runt i en flock, fri tillgång på foder, utan täcken, lindor, skor och för den delen också utan ridning! :p
Men detta kan man ju få anpassa ibland - tex. vi har hästen för att vi vill rida den, då har vi redan stört balansen och måste kanske anpassa lite andra grejor för att hästen ska klara av den extra belastningen.
Däremot tycker jag att det är nyttigt att utgå från ett naturligt liv för hästen och sedan fråga sig varför för varje sak man ändrar. Tex. Varför ska jag sko? Svaret kanske blir "det behöver jag inte". Eller också kanske det blir "därför att jag inte vill att han ska halka i hagen". Eller något annat... Eller "Varför täcken?" Kanske det blir "Därför att jag jobbar mycket inomhus och det är bekvämare med kort päls" eller kanske det blir ett annat svar. Däremot anser jag inte att "Huu, vad jag fryser, nu börjar det bli kallt ute, bäst att lägga på ett täcka på hästen" är ett bra svar, då det inte utgår från hästen - de klarar sig säkerligen alldeles utmärkt långt efter vi har börjat frysa.
En sak som jag funderar över är bara hur det påverkar benen att alltid gå med skydd eller benlindor? Jag tror definitivt inte att man ska använda skydd/benlindor utom när det verkligen behövs. (Lindor tex. om vet. rekommenderat det vid skador, skydd om man rider så att hästen har en risk att skada sig, tex ute i skog och mark eller vid hoppning.) Jag tror inte att det är bra för benen att alltid ha något skydd, men kolla gärna upp det du!

javisst har vi tagit bort lite naturligt i från hästen när vi rider, men för den delen betyder det inte att vi måste täcka hästen med termotecken o helst ett fleece täcke eller ännu bättre ull täcke under.
Måste man då linda hästens ben ha skydd för han kan ju faktiskt ramla i hagen, eller varför inte ha chock rosa lindor med ett länd täcke med nalle phu på när vi rider.
Det är klart att hästen tycker att det är skönt att få stå med ett mysigt varmt ylle täcke ibland, det är klart hästen ska få det ibland.

Till och med mina isisar tycker det är skönt ibland men efter han har varit ute på ett ansträngande rid pass eller när det helt enkelt har spö regnat en hel dag o det bara är några pluss grader ute.
Det är klart att dessa varm blod eller liknande kan frysa när det är 15-minus grader ute är det inte bättre att hästen får täcke då istället.
De hästar som står i ett slutet stall, när dom flesta tycker att det är ju bara några pluss grader i stallet jag sätter på ett täcke, tänk att hästarna värmer upp mer än man tror.
Hästarna kan inte ta av täcket själv eller ben lindor eller vad det nu är, så om hästen blir varm så kan han fara mer illa av att vara för varm än att han fryser lite.
Ge hästen mer kraft fodet o mer hö istället, bättre med mätt häst med lite hull än smal häst som är hungrig. ;)

Jag vet att vi alla vill våra hästar väl! man vill ju inte att hästen ska frysa osv men ibland får man tänka steget längre än vad man själv tycker. ;)

Det där med att linda benen varje kväll tror jag kan vara en nackdel, om inte hästen verkligen behöver det. På samma sätt som med människor så är det inte nyttigt att alltid gå med stöd, men bygger inte upp sina egna muskler då. Även en stalllinda tror jag kan förstöra om hästen blir van vid det. Frågan är om det hjälper att linda när det verkligen behövs om man alltid gör det.

//Jenni

Hästars och människors ben är helt olika skapta. Hästar HAR inga muskler i skenbenen (titta på en vältränad häst, den har inte bulligare ben än en otränad, om det inte skulle vara av gallor, då förstås).

Att hästens ben blir svagare av stallbandage är således enbart en skröna, jag har frågat ett flertal veterinärer om det. Att linda stallbandage för att öka värmen och genomblödningen i benet är ett bra sätt att söka förhindra skador. Om man sedan vill lägga den tiden och tycker det är värt det får man avgöra själv.

Jag lindar min gamla ponny på nätterna, då hon är 20 år och har haft en senskada (utläkt sedan ett år, men iaf) och då hon börjar varje morgon med sken i hagen. M a o, jag hjälper på artificiell väg till att värma upp hennessenor och leder över natten.

Haövblodsstoet som tränas för fullt lindas inte. Hade gärna gjort, men har prioriterat bort det i mitt tidsschema, då hon är ung, pigg och frisk och har kalla, torra, rena ben (peppar, peppar).

säger som de flesta, bara hästen får vara häst så är det inga fel. Jag tempar själv så gott som varje dag om skriver alltid ingående riddagbok. Men lindar i stort sett aldrig och har absolut inga skydd i hagarna, inte när jag rider heller. Jo boots.Vildhästar har ju ingen tillgång till skydd och de skadas inte... Men se till att hästen inte får irritationer eller skav av att ständigt ha instängda skenor bara. Kan ju vara skönt att vara fri lite oftare än bytet mellan skydden.

Annars är det ju bara bättre ju mer man bryr sig om sin häst.

nån frågade om när man ska tempa. Jag tempar alltid innan ridpasset, alltså typ 15.00-16.00. Det som är viktigt är väl bara att inte tempa efter ridpass och tro att man har normaltempen?

En som stod i samma stall som mig tidigare hon lindade alltid benen och den fick inflammation mellan hudlagren, nåt sånt. Hon hade jättesvårt att få hästen frisk och veterinären sa att hon absolut aldrig mer fick linda hästen. En häst som har trampat på sig själv får ont o försöker att inte göra om det.Går den alltid lindad lär den sig inte vart den har benen.

Ja jag gör ju inte så... Min häst är inte gjord av porslin :p
Har skydd på när han rids, löshoppas eller tömkörs. Lindar benen gör jag aldrig, tempar när allmäntillståndet är försämrat...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama