Petit barbancon?

Nordthor

Trådstartare
Någon här på forumet som äger, eller har träffat på en sådan och har lust att berätta om rasen?

Vad jag hittills läst så verkar rasen vara ganska så frisk. (Trodde först att de drogs med liknande hälsoproblem som exv. mopsar, men så verkar inte vara fallet?)

I dagsläget finns en styck Malle i hushållet, men då det troligen inte blir aktuellt med en till (om vi nu inte fortsätter att ha jobb som kräver tjänstehund), så känns det vettigt att växla ned några växlar.

Orkar en PB med exv fjällvandringar etc? Är det en väldigt aktiv sällskapshund? Kommer jag dö av tristess om jag skaffar en sådan och är van vid Malle?

Frågorna är många, och jag håller tummarna för att någon här kan ge svar på några av dem!

//Nordthor

Sv: Petit barbancon?

Min kompis har en. Sötare än sötast. Tuff, pigg och glad. Jag vet egentligen ingenting om rasen men jag kan höra om hon har tid att kolla din tråd.

Ögonproblem är vanligt. Och svårigheter med andning kan förekomma pga den platta nosen. Annars har jag ingen koll på deras hälsostatus.

Mentalt är de roliga och knäppa hundar, tuffa små liv som kan ha en del egenheter för sig :) Mer än så vet jag inte.

jag har två griffon bruxellois och en griffon belge (dvs de strävhåriga varianterna av petit brabancon) och umgås mycket med ytterligare sex stycken (blandat bruxar och brabar). visserligen är samtliga släkt (iom att de ytterligare sex är "min" uppfödares), men de verkar vara rätt rastypiska utifrån alla de andra jag träffat.
det är fantastiskt roliga hundar, min sambo säger ofta att han aldrig skrattat så mycket om dagarna som nu efter att vi skaffat hundar, och jag håller med honom. den dag vovvarna inte bjuder på ett gapskratt eller två så är något fel på dem.

ang dina frågor: ja, en brab klarar en fjällvandring utan problem, OM du har förberett den på det innan (dvs som med de flesta andra hundar). de är aktiva, men definitivt inte på samma sätt som en malle. men det är samma sak här, tränar ni intensivt så får du en hund som vill fortsätta på det sättet. de flesta jag träffat har en alldeles utmärkt start- och stoppknapp, från fullt ös till medvetslös och tillbaka igen efter behov. klarar definitivt några dagar på sofflocket om man själv är sjuk, och kan lika gärna träna massor i perioder.
du kommer INTE dö av tristess, men det är ju en helt annan typ av hund. vill väldigt gärna vara till lags och tycker det är kul att hitta på saker tillsammans med sin ägare. där ligger rasens stora fördel och samtidigt nackdel. de mår inte bra om de inte får "vara med". det spelar ingen större roll vad ni gör, bara ni gör det tillsammans. mao världens bästa kompisar :)

hälsomässigt. rasklubben önskar ögonlysning och patellaundersökning innan avel. katarakt är vanligaste ärftliga ögonbekymret, och sedan förekommer det en del ögonskador, iom att ögonen sitter lite oskyddat. jag har inte träffat på någon som fått en allvarlig ögonskada, men jag är rätt ny inom rasen, en mer erfaren person kan säkert svara bättre. som i alla andra kortnosade raser förekommer andningsproblem. det är inget jag upplevt som ett problem med mina, mer än att de snarkar så att jag inte kan sova (kan iofs vara sambons snarkningar jag stör mig på ;) ). de har inga bekymmer med värme, solar gärna i en halvtimme till efter att jag gett upp och flyttat mig till skuggan. om mina är begränsade i sin aktivitetsnivå, utifrån nosen, så skulle jag aldrig nånsin orka med dem med lång nos :)

mentalt. det förekommer en del osäkerhet, rädslor och ljudberördhet. som vid alla andra hundköp: det är bra att ha träffat föräldrarna.

jag hoppas du har fått lite mer kött på benen, har du fler frågor är du välkommen att ställa dem. inte säkert jag kan svara, men jag kan iaf försöka :)

Det finns ju någon här som har fjällvandrat (flera gånger?) med sin vavva så varför skulle inte en brabacon orka?

Har träffat pappan till Laas hund(ar?) och han är en verklig clown. Tristess? Knappast. Energin verkar det inte heller vara något fel på.....

brysseloaaaa har jag fått lära mig. förkortar kort och glatt till brux, som det låter. kan dock vara förvirrande om den man pratar med tänker att man säger bruks istället *been there, done that* :D

Har träffat pappan till Laas hund(ar?) och han är en verklig clown. Tristess? Knappast. Energin verkar det inte heller vara något fel på.....

pappa till "valpen", släkt med de andra två på diverse sätt :) jo, med honom i närheten har man inga bekymmer med underhållningen (och inte med mina heller förståss :) )

Då ligger det trots allt lite plattnosrelaterade sjukdomar i rasen? (Kul att jag ändå blir förvånad när mitt sunda förnuft hela tiden sagt att dessa sjukdomar borde vara förekommande... :angel:)

Tack för väldigt utförligt svar :bow: (Det låter som en helt fantastisk hund :love:.)

Nu har ju vår malle ett par år kvar, och innan dess är jag osäker på om vi bör/kan skaffa en ny hund. Men det är hög tid att börja se över detta ordentligt. Får man fråga villken uppfödare dina hundar kommer ifrån?

Tristess kanske var ett lite dåligt uttryck i sammanhanget :crazy: (Undrade mer om skillnaden mellan den rasen jag är van vid och en PB kommer att vara så stor att jag blir totalt förvirrad...)

Tänker också att det kan vara lite no-no över det (skäms på mig att jag inte är tillräckligt påläst när det gäller forumets regler :o).

Såg att jag fått pm nu, tackar :laugh:

Jag tycker nog att skillnaden mellan en malle och en petit brabancon är stor! Det ena är ju en brukshund och det andra en ren sällskapshund, bara det säger mycket.
Men, en slö och tråkig hund som är svårmotiverad eller sällan vill göra något, det är varken en petit brabancon eller malle ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka