Peta i ponny medicin

krambanan

Trådstartare
Jag har ju en ponny med Cushing. Mot detta äter hon Permax 1 mg / dag.

Nu har dom ändrat så 1 mgs tabletterna inte finns längre så nu är det 4 st 0,25 mgs tabletter varje dag jag ska ha i henne. :mad:

Det var jobbigt redan att få i henne en tablett om dagen. :crazy:

Har kört med morötter, äpplen, betfor, med lite kraft i handen och nu senast rullat in tabletterna i hö. Allt funkar ett tag tills hon kommer få att det finns tabletter i. Så nu har jag slut på idéer.

Kan man på något sätt göra som på hund/katt? Dvs lägga dom långt bak på tungan (helst utan att riskera hela armen :p) och få dom att svälja? Eller finns det andra tekniker? :o

Hjälp!

/Maria

Sv: Peta i ponny medicin

När jag skulle få i min mycket "petiga" dam kortisontabletter (20 om dan...) kom jag fram till att det bästa/enklaste sättet var att skära äpplen i bitar, sticka ett hål i dom och trycka in tabletterna i äpplet. Dock fick jag vara noga med att även servera äppelbitar utan tabletter :smirk: annars slutade hon äta äppelbitarna också...

När jag skulle få i min mycket "petiga" dam kortisontabletter (20 om dan...) kom jag fram till att det bästa/enklaste sättet var att skära äpplen i bitar, sticka ett hål i dom och trycka in tabletterna i äpplet. Dock fick jag vara noga med att även servera äppelbitar utan tabletter :smirk: annars slutade hon äta äppelbitarna också...

Så gjorde jag med...men nu äter hon inga äpplen trots att hon fick även utan tabletter i. :(

/Maria

Medicinen är indragen av företaget pga av humana biverkningar. Apoteket har nog hittat ett gammalt restlager åt dig. Det pågår diskussioner bland vet och myndigheter i USA om tillgängligheten för hästar.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9405&nID=7
HH

Men! :crazy: På Apoteket sa dom bara att den styrkan slutats tillverka. Det var iofs nästan 3 månader sen. Kanske den drogs in helt efter det.

Antar att du inte har någon aning om hur det blir för hästarna i Sverige med Cushing?? :(

/Maria

Hjälp! Ingen mer som har nått tips på hur jag ska få i henne tabletterna? Finns det inget vet/djursjukvårdarknep?

/Maria

Jag brukar mala pillren i en mortel, blanda det med ca 1 tsk äppelmos till en gröt, som jag stoppar in i en spruta som jag skurit av toppen på. Sen ger jag det i mungipan på Sari ungefär som avmaskningsmedel. Hon vill nog spotta ut det, men jag brukar hålla lite om nosen på henne och klia lite.
Jag har också blivit tvungen att köpa 0,25 mg-piller.
Hoppas verkligen att de inte ska tas bort för de hjälper ju våra pållar till ett bra liv.
Hälsningar
Elisabeth

Tack för ditt tips! Att jag inte tänkt på äppelmos! Tanken att mala dom har slagit mig men då tänkte jag på att blanda med vatten. Annars gillar hon ju nyponsoppa så det får det nog bli i hennes spruta. Sista dagarna har maskrosor varit räddningen. ;)

När hämtade du ny medicin senast? Jag hämtade i mars senast så jag hoppas verkligen 0,25 går att få tag i fortfarande. Har mailat Apoteket och Elli Lilly men inget svar. :crazy:

/Maria

det är inget dåligt tips, men alla läkemedel passar inte att mala utan ska ätas hela. Kolla med vet

Jag gav min häst cortisontabletter för några år sedan,
la dom i vanliga maten, och de slank väl med av bara farten..:crazy:

Prova även att blanda det med honung eller sirap, som har så stark sötma att de inte känner smaken av medicinen.

Jag hämtade ut medicin för ett par veckor sedan. Har funderat på att ringa och prata med Djurapoteket, men jag har jobbat ganska mycket sista tiden, och det brukar vara ganska tålamodsprövande att sitt i telefonkö.
Är lite bekymrad över om det inte ska gå att få tag i Permax, men hoppas verkligen att det löser sig. Det är ju många hästar världen över som får hjälp till ett bra liv av dem.
Hälsningar
Elisabeth

Ja och det är ju enda alternativet förutom avlivning. :(

Hör av dig om du pratat med dom.

/Maria

Satt och kollade lite igår på TheHorse.com. Där stod det att FDA ska tillåta Pergolid för behandling av hästar tills dess att en annan medicin finns tillgänglig. Läs gärna den artikeln!
Ska försöka samla energi till att ringa Djurapoteket. (Hjälper mina gamla halvdåliga föräldrar med deras mediciner, så jag måste ringa till Apoteket ganska ofta och det är därför jag drar mig för att sitta i telefonkö. Sen får man ju sitta på Apoteket och vänta på medicinen en bra stud dessutom. Man måste vara ganska stark om man ska orka vara sjuk :mad:)
Sari är i alla fall hur pigg och glad som helst. Jag försökte släppa henne på skogsbete, men hon blev lös i magen, så jag tog hem henne efter bara några dagar. Nu går hon i vinterhagen tillsammans med en shettis som haft problem med fång i sommar. De får gå någon timme varje dag i en hage där det finns lite gräs.
Det enda man märker på henne är att hennes sommarpäls är väldigt tjock, ungefär som andra hästars vinterpäls. Men de senaste veckorna har ju vädret inte varit så varmt. Vi brukar bada med henne, eller duscha henne när det är väldigt varmt annars.
Hälsningar
Elisabeth

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 773
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har fått Fabrol och Ventipulmin till min sjuka häst. Problemet är att min häst är det mest misstänksamma och kräsna som finns när det...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 129
Senast: vallhund
·
I
Hästvård Min gamla ponny har cushings och måste äta medicin (tablett) varje dag. Jag började medicineringen i oktober 2008 och fram tills för ett...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir inte klok på min ponny jag har .. damen i fråga, är en russtravare har haft henne sedan dagen före midsommar -07. Hur som...
Svar
15
· Visningar
1 545
Senast: bubbel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka