Ja okej, ja jag tänkte mer allmänt och inte just på tävlingar, då jag sett väldigt få "storhästtävlingar". Men reglementet följs väl på islandshästtävlingar med, låter som att du anser att det inte är så? Där är inte heller stångbett tillåtna i lätt klass.
Jag är mer intresserad av att se till vad folk rider på dagligen hemma, än på tävling. Stångbett ska ju i mitt tycke användas av duktiga ryttare och utbildade hästar för att förfina hjälperna. Inte för att ryttaren ska bli starkare. Jag kan dock se vissa undantag som okej, om det handlar om en problematisk häst som inte lyssnar på tränsbett och man behöver tillfälligt ta till något skarpare för att komma någonstans i den träningen (återigen, enbart tillfälligt, av en duktig ryttare som vet hur bettet fungerar och kan rida på det, samt efter man uteslutit andra metoder och ev. smärta/fysiska problem hos hästen). Som permanent lösning på en stark häst tycker jag absolut inte det är okej.
Jag ser ju hellre att folk alltid rider med tränsbett hemma men betslar upp vid tävling, än tvärtom... Därav att jag tycker det är mer väsentligt vad folk har för bett vid träning av häst än vid tävling. Även om det såklart är en fördel att alltid använda tränsbett.