Pessoa bett på tävling

Sv: Pessoa bett på tävling

Jag måste säga att jag inte vet om skumrem är tillåtet. Har aldrig stött på det på banan.
Tycker spontant att det borde vara tillåtet.
Men min rekommendation är att maila tävlingsutskottet i SIF och fråga, eller ställa frågan på SIFs Tävllingsutskotts sida på FB!

/Malin

Jag måste säga att jag inte vet om skumrem är tillåtet. Har aldrig stött på det på banan.
Tycker spontant att det borde vara tillåtet.
Men min rekommendation är att maila tävlingsutskottet i SIF och fråga, eller ställa frågan på SIFs Tävllingsutskotts sida på FB!

/Malin

Jag har tidigare fått beskedet att man INTE fick rida med skumrem till vanligt tränsbett - i o m att inga typer av "modifieringar"/förändringar av de godkända bettens funktion var tillåtna. Men det var ett par år sedan, så reglerna kanske är formulerade annorlunda nu. Så en fråga till tävlingsutskottet låter som en bra idé!

Ja okej, ja jag tänkte mer allmänt och inte just på tävlingar, då jag sett väldigt få "storhästtävlingar". Men reglementet följs väl på islandshästtävlingar med, låter som att du anser att det inte är så? Där är inte heller stångbett tillåtna i lätt klass.

Jag är mer intresserad av att se till vad folk rider på dagligen hemma, än på tävling. Stångbett ska ju i mitt tycke användas av duktiga ryttare och utbildade hästar för att förfina hjälperna. Inte för att ryttaren ska bli starkare. Jag kan dock se vissa undantag som okej, om det handlar om en problematisk häst som inte lyssnar på tränsbett och man behöver tillfälligt ta till något skarpare för att komma någonstans i den träningen (återigen, enbart tillfälligt, av en duktig ryttare som vet hur bettet fungerar och kan rida på det, samt efter man uteslutit andra metoder och ev. smärta/fysiska problem hos hästen). Som permanent lösning på en stark häst tycker jag absolut inte det är okej.

Jag ser ju hellre att folk alltid rider med tränsbett hemma men betslar upp vid tävling, än tvärtom... Därav att jag tycker det är mer väsentligt vad folk har för bett vid träning av häst än vid tävling. Även om det såklart är en fördel att alltid använda tränsbett.

Bra skrivet!
Har inte koll på bettreglerna för island men utgår som du skriver från att folk följer reglerna. Tänkte inte riktigt hela vägen fram...
det kan ju också vara så att jag "umgås i lite fel sällskap" när jag ser uppbetslingar och att det jag ser inte är representativt. -Vilket också är skälet till att jag slänger ur mig frågan.:)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
962
Senast: Kakis
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar