Pessoa bett på tävling

Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag undrar vad de är som gäller pessoa bett på tävling? Jag vet att det inte får användas i lätta klasser.
Har ridit på de förut på tävling i öppna, men det har kommit en del regler nu så jag har inte riktigt koll när det gäller detta.
Vilka/vilken nosgrimma gäller? Är de samma som med stång med kjedja ,Engelsknosgrimma.?

Sv: Pessoa bett på tävling

Jag har inget svar till dig men kan passa på att fråga en till sak. Får man tävla med pelhamstång i öppna klasser? Engelsk nosgrimma till?

Pelhambett får du tävla med i öppna klasser med engelsk nosgrimma till! Pessoa kan jag tänka mig att det är samma sak som gäller med!

Du får nog inte använda pessoa i lätt klasser.
I öppna går det nog bra, men med engelsknosgrimma.

Kan dock inte rekommendera pessoa.. inte riktigt snällt bett emot hästen. sök på google hur det fungerar, har hittat många bra sidor som beskriver bettets inverkan.

Du får tävla med pelham i öppna klasser med engelsk nosgrimma som du redan fått svar på, men tänk på att du måste ha dubbla tyglar på pelhamet, du får inte ha ett delta, då blir man diskad :/ Har testat den nämnligen ;)

Kan dock inte rekommendera pessoa.. inte riktigt snällt bett emot hästen. sök på google hur det fungerar, har hittat många bra sidor som beskriver bettets inverkan.

+15 på den!
Pessoa har även varit uppe i diskussion på FEIFs delegatmöte för att förbjudas, tyvärr var två stora (islandshäst)länder emot det och det röstades inte igenom. Den här gången.
Jag är starkt emot pessoa. Ett mycket orättvist bett mot hästen!

men tänk på att du måste ha dubbla tyglar på pelhamet, du får inte ha ett delta, då blir man diskad :/ Har testat den nämnligen

Det ÄR tillåtet med delta på pelham. Domaren som diskade dig gjorde tyvärr fel. Jag har kollat upp detta tidigare och har till och med mailet från SU med mig i FIPO när jag dömer, om någon skulle ifrågasätta det.

/Malin

Det ÄR tillåtet med delta på pelham. Domaren som diskade dig gjorde tyvärr fel. Jag har kollat upp detta tidigare och har till och med mailet från SU med mig i FIPO när jag dömer, om någon skulle ifrågasätta det.

/Malin

Får man ?! Vet hur många som helst som blivit diskade för det, men bra att veta, tack :)

+15 på den!
Pessoa har även varit uppe i diskussion på FEIFs delegatmöte för att förbjudas, tyvärr var två stora (islandshäst)länder emot det och det röstades inte igenom. Den här gången.
Jag är starkt emot pessoa. Ett mycket orättvist bett mot hästen!

Kunde inte hålla med mer och hoppas att kunskap kring hur bettet fungerar får fler att sluta använda det. Riktigt ruggigt bett.

Däremot förlorar du lite idén med pelham på delta, så det är bättre att rida med två tyglar.

/Malin

Däremot förlorar du lite idén med pelham på delta, så det är bättre att rida med två tyglar.

/Malin

Min tanke också, rider du med delta är det som att rida med nödbromsen i hela tiden. Till pelham ska man ha två par tyglar :)

Hej! Jag undrar vad de är som gäller pessoa bett på tävling? Jag vet att det inte får användas i lätta klasser.
Har ridit på de förut på tävling i öppna, men det har kommit en del regler nu så jag har inte riktigt koll när det gäller detta.
Vilka/vilken nosgrimma gäller? Är de samma som med stång med kjedja ,Engelsknosgrimma.?

Hjälp mig.
Varför vill man rida med pessoabett över huvud taget?

Visserligen OT men i vilket läge tycker ni att man ska "betsla upp" till ett starkare bett?
Jag som kommer från westernvärlden betslar upp när hästen är så utbildad att den ska ridas på en hand, och då på stång. självklart finns det en träningsfas där hästen är "mellan" tränsbett och stång och inte är nog utbildad för att följa enhandsridningen helt så jag vänjer hästen vid stång på tvåhandsridning.
Och jo, jag rider islandshäst. Fast mina islänningar är unga och "gröna" och verkligen inte i läge för stång eller pessoa (som jag aldrig i livet skulle använda).
Jag har ett islandssto som gärna biter sig fast i bettet och blir springig när hon blir spänd, med henne lägger jag fokus på att få henne lätt i munnen och ser bara problem med att bestla upp.

Jag uppfattar (kanske helt felaktigt?) att många islandshästryttare betslar upp för att hästen är lite stark och svårhejdad?:)

Hjälp mig.
Varför vill man rida med pessoabett över huvud taget?

Visserligen OT men i vilket läge tycker ni att man ska "betsla upp" till ett starkare bett?
Jag som kommer från westernvärlden betslar upp när hästen är så utbildad att den ska ridas på en hand, och då på stång. självklart finns det en träningsfas där hästen är "mellan" tränsbett och stång och inte är nog utbildad för att följa enhandsridningen helt så jag vänjer hästen vid stång på tvåhandsridning.
Och jo, jag rider islandshäst. Fast mina islänningar är unga och "gröna" och verkligen inte i läge för stång eller pessoa (som jag aldrig i livet skulle använda).
Jag har ett islandssto som gärna biter sig fast i bettet och blir springig när hon blir spänd, med henne lägger jag fokus på att få henne lätt i munnen och ser bara problem med att bestla upp.

Jag uppfattar (kanske helt felaktigt?) att många islandshästryttare betslar upp för att hästen är lite stark och svårhejdad?:)

Gör precis som du, betslar upp när hästen är välutbildad och redo, -för att få ut ännu finare hjälper och "det lilla extra".

Tror inte det är så vanligt att betsla upp för att hästen är stark hos islandsryttare, jag har iaf inte sätt det än. :) tycker de flesta rider på vanliga tränsbett.

Vanligt vet jag inte, men det finns. I stället för att träna lydnad så betslar man upp.

Fast det är väl inte vanligare bland islandshästar än andra raser?

Min erfarenhet säger att det är vanligare bland yngre ryttare, som saknar en del kunskap om bett (och kanske annat i ridningen) som betslar upp för att de har svårt att hålla hästen. Och det oavsett vilken ras de rider på.

Min erfarenhet säger att det är vanligare bland yngre ryttare, som saknar en del kunskap om bett (och kanske annat i ridningen) som betslar upp för att de har svårt att hålla hästen. Och det oavsett vilken ras de rider på.

Ingen aning jag ser mest islandsryttare.

Jag ser inte många engelskryttare, utom på de få dressyrtävlingar jag ridit. Där håller sig ju alla till reglementet vilket innebär att på lätta klasser (har själv testat tom LA) har man tränsbett.'
Inom hoppning ser det ju ut som om man betslar upp ganska hårt, med pessoa-bett och annat även uppe i klasserna men då får man nog hoppas att ryttaren vet vad den gör (fast det ser ju inte alltid så snyggt ut...). I lägre klasser inom hoppning har jag ingen aning.

Inom western ser man en del ridning på stångbett bland ryttare på alla nivåer. En del betslar antagligen upp för att de har svårt att hålla hästen, men det är inte vanligt. På tävling får stångbett inte användas på unghäst, och får endast användas med enhandsridning. Därmed försvinner en hel del av lockelsen att betsla upp för att få kontroll...

När jag varit på islandshästtävlingar har jag sett och hört en del som betslar upp för att de har svårt att hålla hästen, vilket alltså var skälet till min fråga.
Intressant att se att det är olika erfarenheter (men det är ju som det brukar vara):)

Skulle säga att det är som med allt annat. Inte vanligare hos islandshästar än hos andra raser/discipliner. Utan kanske lika vanligt/ovanligt.

Jag själv skulle aldrig betsla upp för att hästen är stark (min häst kändes till och med starkare den enda gång jag red på stångbett). Rider dock med rakt pelham ibland för att tandläkaren rekommenderar detta för att det inte ligger mot tänderna på samma sätt som ett vanligt bett.

Pessoa kommer aldrig nära min hästs mun!

Jag minns att det fanns en diskussion här på buke för kanske 6-8 år sedan där det diskuterades kring förekomsten av skarpa bett på tävlingar. Jag vet att många upplevde att det blivit mycket vanligare att betsla upp och det var mycket hård ridning på skarpa bett. Jag var ut på en del tävlingar i samma veva och upplevde att det var oroväckande många ungdomar som red på skarpa bett.

Min upplevelse är att det inte alls såg likadant ut för en 20 år sedan. Då red nästan alla på tränsbett med undantag för vissa tävlingsryttare som red på isländsk stång.

Jag har dock betydligt lättare att se när någon rider på ett stångbett med kedja än på ett pessoabett. Jag kan inte ens förstå hur bettet kan vara godkänt med tanke på hur det inverkar på hästen. Att folk dessutom verkar vara utav uppfattningen att ett pessoabett är mildare än ett stångbett just pga avsaknaden utav kedja. En okunskap som jag tycker verkar vara rätt spridd.

Ja okej, ja jag tänkte mer allmänt och inte just på tävlingar, då jag sett väldigt få "storhästtävlingar". Men reglementet följs väl på islandshästtävlingar med, låter som att du anser att det inte är så? Där är inte heller stångbett tillåtna i lätt klass.

Jag är mer intresserad av att se till vad folk rider på dagligen hemma, än på tävling. Stångbett ska ju i mitt tycke användas av duktiga ryttare och utbildade hästar för att förfina hjälperna. Inte för att ryttaren ska bli starkare. Jag kan dock se vissa undantag som okej, om det handlar om en problematisk häst som inte lyssnar på tränsbett och man behöver tillfälligt ta till något skarpare för att komma någonstans i den träningen (återigen, enbart tillfälligt, av en duktig ryttare som vet hur bettet fungerar och kan rida på det, samt efter man uteslutit andra metoder och ev. smärta/fysiska problem hos hästen). Som permanent lösning på en stark häst tycker jag absolut inte det är okej.

Jag ser ju hellre att folk alltid rider med tränsbett hemma men betslar upp vid tävling, än tvärtom... Därav att jag tycker det är mer väsentligt vad folk har för bett vid träning av häst än vid tävling. Även om det såklart är en fördel att alltid använda tränsbett.

/Malin

Är det tillåtet med skumrem på pelham?

Har fått pelham rekommenderat av min hästtandläkare då min häst fått skav på tänderna av annat bett. Blev även rekommenderad att ha en rem (som sitter löst och håller då alltså inte upp bettet på något vis)över nosen från bettringarna när jag rider på vanligt rakt bett som förhindrar bettet att åka på tänderna. Får man tävla med en sådan rem? Den ska ju vara där för hästens skull.

För övrigt rider jag på stång då jag vill förfina hjälperna. Behövs inte alls för att min häst är stark. Hon går så mycket bättre på pelhamstången och jag kan rida med mycket lättare och finare hjälper. Vi blir ett trevligare ekipage :)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
962
Senast: Kakis
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar