Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

Swat

Trådstartare
Min ena katt - kastrerad hane på ca 6 år - har två personligheter.
En vinter- och en sommar-mentalitet skulle man kunna säga!

På vintern vägrar han gå ut, han ligger och jäser hela dagarna och går knappast från en våning till den andra om inget stör honom. Av detta går han så klart upp i vikt - trots bantarkost och "brutal matte" som lyfter ut honom varje dag (jag släpper ut honom genom ytterdörren och han springer runt huset och in genom kattluckan!)

På våren däremot då vaknar han liksom till liv och börjar avlägga små visiter i först uterummet och sedan trädgården... För att sedan när värmen kommer "flytta ut" helt!! Han kommer in och äter och "säger hej", men ibland går det en dag eller två mellan dessa visiter.
Resultater blir av naturliga skäl en katt som på några månader tappar i vikt och blir "fit for fight" och välmusklad!

I slutet av sommrarna brukar han nästan vara lite tunn, men fin i päls och som sagt ett litet "muskelknippe".

Jag inser ju att detta inte kan vara nyttigt - viktförändringen - men vet inte riktigt hur jag skall bryta mönstret...
Att stänga kattluckan vintertid - hålla honom utestängd - är inte ett alernativ då jag har fler katter.

Tips och tankar någon?!

/Swat
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

Vad har du för bantarkost? Kanske något annat kan funka bättre? Vår hona är likadan. Vi började ge henne mjau blötmat (två gånger om dagen och absolut inget annat) och hon blev jättefin av det, även om hon var väldigt inaktiv under några månader.

Annars är det väl bara aktivera som hjälper tyvärr. Lek massa med honom om han är intresserad av det.
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

Förlåt, under vintern fick hon tre gånger om dan och nu när hon är ute hela tiden får hon morgon och kväll.
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

Min pojke va likadan i vintras.
va väldigt bekväm av sig o va mest inne, så han va riktigt stor han med.
och nu är han jättefin i hullet, dock "flyttar" han inte ut då han är alldeles för kelen så han vill komma in flera gånger om dagen, om det bara så är för att goa i 10-15 minuter för att sedan vilja gå ut igen :p
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

Finns kattluckor som släpper in vissa katter medan den håller ute andra. Katten som får komma in har "nyckel" i sitt halsband och alla som inte har halsband hålls ute. Tror kanske tom det kan finnas kattluckor med timer på så att man kan ställa in hur lång tid katten som lägst får vara ute.
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

En stallkatt vi hade var precis likadan. På vintrarna nästan bara åt och sov han och blev rund o go medans på sommarhalvåret var han ute mycket och blev slank o fin. Jag har aldrig funderat på det som ett problem. Tror du att det verkligen är skadligt för honom med dessa vikt-upp/ned-gångar?
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

Precis så är mina huskatter också - särskilt den ena.

Hon blir pytteliten på sommaren, men musklad och i superkondis, medan hon blir en latmask på vintern.
Den andra har av någon outgrundlig anledning fått för sig att bara pinka inne (på lådan) så hon är inne lite mer och också lite fetare även på sommaren.

Ragdollen är inne helt på vintern och på sommaren är hon ute om vi är det annars törs hon inte gå längre än till balkongräcket
 
Sv: Personlighetsförändring - eller jo-jo-bantande katt!

*kl*

Ungefär sådär är min stora grabb också. Fast han är nog inte lika inaktiv som din verkar vara på vintern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp