Personlig assistent

Smurfoff

Trådstartare
Jag har planer på att bli personlig assistent. Gillar att arbeta med människor och va en hjälpande hand. Men har sökt MASSOR med jobb utan att få något svar. Fick veta det är extremt många som söker då man ej behöver någon speciell utbildning till de.

Nu har jag hittat 1 års utbildning i min stad, personlig assistent där man fördjuper sig i vissa sjukdomar osv. Samt man har praktik osv.

Känns de som den utbildningen kommer öka chanserna till jobb? Eller är de bortkastad tid?
 
Sv: Personlig assistent

Jag arbetar som personlig assistent och är utbildad undersköterska.

Det flesta arbetsgivare/brukare vill att man har någon form av vårdutbildning, läser man platsannonser så är oftast undersköterskeutbildning m.m. meriterande men sällan något krav.

Det är ju brukaren eller dess anhöriga som beslutar vem som får jobba.

Men självklart så underlättar nog en utbildning, men jag skulle isf satsa på undersköterska med inriktning mot LSS (eller välja att förlägga praktiken inom LSS/personlig assistans). Då har man även mer valmöjligheter, och du kan söka jobb på äldreboenden, sjukhus m.m.

Jag gjorde min praktik på ett gruppboende vilket sedan ledde till sommarjobb, och tim vik. åt kommunen.
 
Sv: Personlig assistent

Är du utbildad uska? Isåfall tror jag inte det spelar så stor roll om du läser assistentutbildningen, men har du ingen vårdutbildning skulle jag se det som ett alternativ. Sannolikt kommer du knyta kontakter och kanske få in en fot genom praktik eller liknande.

Annars är mitt tips att börja som timvikarie lite här och var, de är inte alltid kommunen/assistansbolag annonserar men behovet finns nästan alltid. Då får du lite erfarenhet och återigen - kontakter - som du kan ha nytta av när en tjänst blir ledig :)
 
Sv: Personlig assistent

Skulle också påstå att uska ger större chans till jobb, dessutom ger det mer varierande jobb. Det kan lika gärna vara på sjukhus eller som personligassistent.

Dessutom är väl utbildningen bara 1,5 år? Jag övervägde att läsa det bara för att jag hade tråkigt ett tag, eftersom det ger bra extrajobb under andra studier.
 
Sv: Personlig assistent

Jag har sökt undersköterska utbildningen 3 ggr utan att komma in då i Helsingborg tar dem in dem med sämst betyg eller utlänsk bakgrund :( Jag har avslutat gymnasiet därför har jag mindre chans att komma in..
 
Sv: Personlig assistent

Jag har sökt undersköterska utbildningen 3 ggr utan att komma in då i Helsingborg tar dem in dem med sämst betyg eller utlänsk bakgrund :( Jag har avslutat gymnasiet därför har jag mindre chans att komma in..

Samma sak för mig här i kalmar. Studievägledaren hänvisar mig varje år som jag söker till skk istället MEN JAG VILL INTE JOBBA SOM SKK!! Jag vill inte ha deras arbetsuppgifter.

Döläge....
 
Sv: Personlig assistent

För övrigt håller jag med dem andra, uska ger bog större chans till jobb då det över lag är en lite bredare utbildning som inte är så inriktat på något specifikt som till exempel PA.
 
Sv: Personlig assistent

Har mejlat victum nu och frågat :) Hur ser arbetsmarknaden ut för undersköteska? Måste man ta sprutor osv? Är lite spruträdd! Ni som gått utbildning, har ni fått jobb efter utbildningn?
 
Sv: Personlig assistent

Fick svar från victum nu.. Dem har inte vuxenutbildningar längre... Var kan man söka undersköterska mer än via Helsingborg kommun? (kommer inte in där)
 
Sv: Personlig assistent

Jag är utbildad usk och i min kommun (Höör) är dom lite konstiga i sina huvud.
Alla som är fast anställda har även sina barn anställda som timvik. Inte en av dem som är utbildad.

Även många fasta har ingen utbildning. Av 80 vikarier tror jag 20 st var utbildade. Jag då, som är vikarie får inga jobb. För dom tar de outbildade före de utbildade då de har mindre lön i timmen...

Samma sak inom LSS då.

Man vill inget annat än att flytta :mad:
 
Sv: Personlig assistent

Vill inte gå distans. Känner inte jag har den disciplinen. Läser distans nu och det går trögt. Är lite irriterad för vet en tjej som kom in på undersköterska efter några månader hoppa hon av för hon ville på semester nu har hon kommit in på nytt. Jag har sökt 3 gånger sagt jag verkligen vill detta men kommer inte in för jag har slutbetyg. Många utländska blir tvingade av af att gå, fast dem inte vill jobba med de. Tycker det är orättvist
 
Sv: Personlig assistent

Du förlorar inget på att gå PA-utbildningen. Tar du CSN så kan du snabbt betala av det, eftersom det ändå bara är ett år. Och jobb som PA KRYLLAR det av.
 
Sv: Personlig assistent

Jag tror precis som dig att det inte skadar med en PA-utbildning, har själv funderat på det, men det handlar mycket om vilken ton man håller i det personliga brevet och senare även hur kemin stämmer överrens med varandra. Många brukare läser sina ansökningar själv och jag har hört många säga att det värsta de vet, är när de får en ansökan där en person beskriver hur duktig denne är på att "vårda" och "ta hand om andra". Vid stora vårdbehov brukar det stå att man ska ha undersköterskeutbildning eller sjuksköterskeutbildning, men i övrigt går de flesta på hur kemin stämmer överrens. Jag började som PA genom anställning vid behov, på sidan av mina studier, och idag är jag extra intressant för arbetsgivare och brukare. Så en väg är ju att även söka arbeten som är vid behovsanställning, men jag förstår att det är tufft om man behöver mer arbete än så för att få ekonomin att gå ihop.
 
Sv: Personlig assistent

Då jag inte har någon erfarenhet så kan det va bra att gå denna utbildningen, sen får man praktik, kanske en fot in i arbetslivet? Jag har ansökt massor med gånger och verkligen ansträngt mig med mitt cv. Men är för många som söker. Så om man har utbildning så sticker man kanske ut lite mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, säg det... HUR blir jag sveriges mest attraktiva arbetsökande? Det finns många blänkare på nätet om "sveriges mest attraktiva...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 092
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp