Personlig assistent

Smurfoff

Trådstartare
Jag har planer på att bli personlig assistent. Gillar att arbeta med människor och va en hjälpande hand. Men har sökt MASSOR med jobb utan att få något svar. Fick veta det är extremt många som söker då man ej behöver någon speciell utbildning till de.

Nu har jag hittat 1 års utbildning i min stad, personlig assistent där man fördjuper sig i vissa sjukdomar osv. Samt man har praktik osv.

Känns de som den utbildningen kommer öka chanserna till jobb? Eller är de bortkastad tid?
 
Sv: Personlig assistent

Jag arbetar som personlig assistent och är utbildad undersköterska.

Det flesta arbetsgivare/brukare vill att man har någon form av vårdutbildning, läser man platsannonser så är oftast undersköterskeutbildning m.m. meriterande men sällan något krav.

Det är ju brukaren eller dess anhöriga som beslutar vem som får jobba.

Men självklart så underlättar nog en utbildning, men jag skulle isf satsa på undersköterska med inriktning mot LSS (eller välja att förlägga praktiken inom LSS/personlig assistans). Då har man även mer valmöjligheter, och du kan söka jobb på äldreboenden, sjukhus m.m.

Jag gjorde min praktik på ett gruppboende vilket sedan ledde till sommarjobb, och tim vik. åt kommunen.
 
Sv: Personlig assistent

Är du utbildad uska? Isåfall tror jag inte det spelar så stor roll om du läser assistentutbildningen, men har du ingen vårdutbildning skulle jag se det som ett alternativ. Sannolikt kommer du knyta kontakter och kanske få in en fot genom praktik eller liknande.

Annars är mitt tips att börja som timvikarie lite här och var, de är inte alltid kommunen/assistansbolag annonserar men behovet finns nästan alltid. Då får du lite erfarenhet och återigen - kontakter - som du kan ha nytta av när en tjänst blir ledig :)
 
Sv: Personlig assistent

Skulle också påstå att uska ger större chans till jobb, dessutom ger det mer varierande jobb. Det kan lika gärna vara på sjukhus eller som personligassistent.