Permanentbädd

B

bie

Hejsan!
Är det någon som kan förklara för mig hur man gör en permanentbädd?
Jag har en nordis som går ute dygnet runt, året om. Han har tillgång till en lösdriftsbox nattetid och den använder han mycket under vintertid. Hittills har jag bara haft halm som underlag (ovanpå betonggolv) men funderar på att lägga något mer permanent.
Har hört något om att man blandar torv med spån och halm? Stämmer det och isf hur många delar av vad? Och hur ofta byter man ut allt?
Tacksam för vägledning! :bow:

Sv: Permanentbädd

I princip innebär permanentbädd att du bara tar ut skiten och lägger nytt strö vid behov, man lämnar alltså kisset och lägger in så mycket strö att det är torrt i alla fall. Vilket strö du använder spelar ingen roll, själv använder jag dammfritt spån. Sen beror det lite på hästen vissa hästar gräver runt i bädden så att den aldrig kan sätta sig, då är det skitsvårt att få till någon bädd. Jag tar ut min bädd helt och hållet två gånger per år.

Många föredrar spån eller torvbotten med ett överlager av halm.

Du kommer nog att få en del olika svar på detta, men så här gör vi:

Först lägger vi kalk på betong-botten (fast nu har det visst gjorts tester med kalk, och det gör egentligen ingen nytta, så det kan man kanske hoppa över)
På vissa hästar har jag sedan ett lager torv, hos andra halmkakor på hela bottnen.
Sedan strör man med lös halm överst.
Därefter "struntar" man i att mocka :) , vänder bara ner skitarna i början tills man får en gödselkaka i botten. Men rör inte runt i bottnen!
Och så strör man ju nytt varje dag, och då strör man rikligt - mer än man tror, så håller bädden sig torr och fin.

Det finns tydligen tester som gjorts där det vistat sig att hästar som står på permanentbädd ligger längre och sover djupare än hästar som står på vanligt strö. :)

Förresten, jag glömde -
Sågspån är inte bra som permanentbädd, för det avger ämnen som är skadliga för hovarna!

Så här gör jag: Kalk i botten, sedan jättemycket halm, inte mocka på 2 veckor...bara vända ned skiten hela tiden och på med mera halm. Då brinner bädden i hop på ett litet kick. Går jättesnabbt att få en fast och fin botten. Kom bara i håg att halma MYCKET...

Förutom de varianter de andra skrivit om har jag erfarenhet av bädd som inte mockas alls. Kalk i botten, massor med halm och så fyller man på med halm varje dag ovanpå. Funkar bra men den blir förstås tjockare och tjockare så vi tog ut allt ca. 1 gång i månaden. Det är JOBBIGT att mocka ut hela bädden så på senare år har jag valt att mocka ut gödseln varje dag när jag haft bädd.

Liknande trådar

T
Hästvård Vår ponny är glups och har enl förra ägaren en gång blivit "stel i nacken" av för mycket gräs. Finns dock inga tecken på fång enl...
Svar
4
· Visningar
1 008
Senast: Thes69
·
Hästvård Jag har en 22-årig fjordhästdam som tyvärr är hosthäst, vilket hon har varit så länge jag har känt henne. Hon står i ett stall som...
2
Svar
25
· Visningar
3 435
Senast: Emmagnusson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar