Permanent bädd/vinterbädd

mackan

Trådstartare
Vill anlägga en permanent/vinterbädd med spån i botten och sen halmbaserad. Vad är era bästa tips för att få den så "solid" som möjligt? antar att ni har kalk i botten, men sen, hur går ni tillväga för att starta upp den "rätt" dvs få den att sätta sig, med spånet som grund och sen halmen ovanpå? tacksam för att ni delar med er hur ni får den att sätta sig bäst!

:bow:

Sv: Permanent bädd/vinterbädd

Jag brukar vattna till spånet först för att få det att sätta sig, kanske vänta med att lägga på halmen en vecka eller två tills spånet har satt sig? Jag har permanentbädd med torv i botten som fick sätta sig innan jag la halm ovanpå. Funkar utmärkt!

Sv: Permanent bädd/vinterbädd

jag har rejält med kalk i botten, lägger ett 12-20 cm tjockt lager spån och vattnar på, låter det torka ett tag och kalkar på igen. lägger sedan 10-20 cm spån till, vattar igen och låter det sätta sig. sedan ett torrt lager med spån. jag har inte halm men när det väl satt sig borde det funka utmärkt!
(tänk på att det måste vara mycket spån i botten, närmare 40 cm brukar jag ha)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hur gör man? Kalkar i botten har jag läst mig till, sen då? Vi vill ha permanentbädd dels för värmens skull och samt att den dagliga...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar