Perioral dermatit

illernettan

Trådstartare
Läste någonstans att det kan bero på näringsbrist att en får detta. Är det någon här som vet vad jag lider brist på i så fall? Har försökt googla men lyckas mindre bra.

Tack för hjälpen :)

Läste någonstans att det kan bero på näringsbrist att en får detta. Är det någon här som vet vad jag lider brist på i så fall? Har försökt googla men lyckas mindre bra.

Jag har aldrig hört om att näringsbrist skulle vara en faktor, var läste du det? När det gäller hudsjukdomar/eksem finns det en vansinnig mängd oseriösa sidor (dominerade av hälsokostvarianter som försöker sälja sina produkter). Hör med din läkare vad hen anser om det.

Jag har också perioral/periorbital dermatit och det enda som hjälper för mig när jag har ett skov är tetracyklin. Det är inte trevligt att äta antibiotika men jag har inte "råd" med risken för infekterade sår i ansiktet pga annan medicinering. Det som jag misstänker triggade igång det för mig första gången var en enorm stress. Numera triggas ett skov ofta av väderomslag, min hud har alltid varit känslig för kyla.

@athena_arabians Vet inte riktigt vart jag läste det. Du vet, en surfar runt och slöläser :) Så jag kan inte svara riktigt på det. Jag har varit hos läkaren och fått salva som inte hjälper. Eksemet bara fortsätter och fortsätter.....i nov/dec har jag haft det ett år :crazy:

Min misstanke om det hela är inre stress då jag är känslig för det. Där vet jag inte riktigt hur jag ska komma åt det. En annan misstanke är att jag inte äter tillräckligt varierande...försöker, men kommer in i perioder då jag äter mindre bra.

@athena_arabians Vet inte riktigt vart jag läste det. Du vet, en surfar runt och slöläser :) Så jag kan inte svara riktigt på det. Jag har varit hos läkaren och fått salva som inte hjälper. Eksemet bara fortsätter och fortsätter.....i nov/dec har jag haft det ett år :crazy:

Min misstanke om det hela är inre stress då jag är känslig för det. Där vet jag inte riktigt hur jag ska komma åt det. En annan misstanke är att jag inte äter tillräckligt varierande...försöker, men kommer in i perioder då jag äter mindre bra.

Eftersom topisk behandling inte hjälpt skulle jag ha krävt att få tetracyklin. Magen blir kass men iaf jag blir bra snabbt (inte avbryta behandlingen i förtid dock!). Jag har inte haft ett skov på flera år nu sedan förra antibiotikabehandlingen.

Har inte heller fått höra att det kan bero på näringsbrist, tror i så fall mer på stress som bakomliggande orsak. Skulle också rekommendera att du ber om tetracyklin, jag fick det utskrivet av hudläkare efter remiss från vc, kanske blir så att du får gå den vägen också om inte vc-läkaren vill skriva ut. Det hjälper iaf på relativt kort tid, även om det i sig kan ställa till problem att äta ett antibiotikapreparat så länge.

Jag har också haft det och har heller aldrig fått höra att det skulle kunna bero på näringsbrist, däremot att det kunde förvärras under graviditeten. Mitt försvann dock när jag var gravid :). Började behandlas med protopic och efter jag blev gravid fick jag metronidazol kräm istället, båda fungerade utmärkt. Läkaren måste ju kunna erbjuda annat läkemedel om det första inte haft effekt, alternativt utreda ifall där ligger något annat bakom. :)

Blev som lite orolig när jag läste att det kunde bero på näringsbrist eftersom jag gått över till att äta mer lakto-ovvo-vegetariskt. Här brukar jag få bra svar när jag frågar så tack så jättemycket för alla era svar :) Jag ska nästa vecka beställa tid hos VC och se vad läkaren säger om det hela. Tack än en gång:)

Jag har haft det två gånger, jag äter väldigt varierat, även om jag slutat äta kött andra gången det blossade upp. För egen del tror jag det triggas av hormoner, senast jag fick det var det efter att jag skjutit upp mens med hjälp av hormoner.
Tetracykliner är det enda som hjälpt.

Om du inte vill vänta på att det ska gå över av sig självt (vilket kan ta lång tid) är Tertracykliner det enda som hjällper. Jag har haft perioral dermatit och innan läkarna begrep vad det rörde sig om fick jag bl.a. kortisonsalva (!) som gjorde det ännu värre. Tetracyklinet tog bort utslagen nästan på en gång, fast det krävdes en behandling på 2 månader tycks jag minnas. Men utan biverkningar! Fantastiskt, med tanke på hur bedrövligt det var.

Näringsbrist är jag säker på att det INTE rör sig om, vi är rätt noga med vad vi äter och en lacto-ovo-vegetarisk diet lär knappast sakna näringsämnen! Tvärtom! Vi var inte vegetarianer då när det begav sig.

Lycka till! Jag skulle inte tveka en sekund utan kräva att få tetracyklin utskrivet!

@Lena Furberg: Ja, jag har också fått kurer på två månader. Jag mår riktigt illa av tetracykliner (illamående förutom magras) men det är värt det. Eksemen gör jäkligt ont när de väl kommit till det stadiet att de börjar bli sår för det inte finns någon hud kvar...

@lady_vip Det kanske är så också. Jag är ju på väg in i klimakteriet och då ändrar ju kroppen på sig. Men jag tror också att min inre stress spelar in. Jag är ju en orolig människa.....

@Lena Furberg Så gott att läsa att du inte fick några biverkningar av medicinen. Har ju snart gått med det här i ett år. Ibland är det bättre och ibland sämre. Vet du hur lång tid det kan ta innan eksemet lägger sig?

@athena_arabians Så långt som till sår har det inte gått här. Däremot kliar det som f*n morgon och kväll. Fjällande ser inte klokt ut och det är mindre lätt att låta bli att ta bort flagorna.

@lady_vip Det kanske är så också. Jag är ju på väg in i klimakteriet och då ändrar ju kroppen på sig. Men jag tror också att min inre stress spelar in. Jag är ju en orolig människa.....

@Lena Furberg Så gott att läsa att du inte fick några biverkningar av medicinen. Har ju snart gått med det här i ett år. Ibland är det bättre och ibland sämre. Vet du hur lång tid det kan ta innan eksemet lägger sig?

@athena_arabians Så långt som till sår har det inte gått här. Däremot kliar det som f*n morgon och kväll. Fjällande ser inte klokt ut och det är mindre lätt att låta bli att ta bort flagorna.

Jag har väldigt skör och torr hud så det är därför jag får sår snabbt. Det har inte med eksemen att göra, den har alltid varit så.

Det gick rätt snabbt, såg skillnad inom en vecka! Min dotter har haft det och hon hade riktigt rejäla utslag runt hela munnen från näsan och ner. Även hon såg förbättring på en vecka, högst. Jag har tagit annan antibiotika för andra saker och haft en del biverkningar (svampinfektioner etc) men av Tetracykliner har jag inte fått några biverkningar alls.

En mjukgörande kräm kan du använda om det fjällar. Och absolut INTE kortisonkräm!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama