Per-Ola Forsberg: ”Tydliga budord behövs för utveckling”

Varför? Han är ju både ryttare och uppfödare med framgång! Han har oftast sjukt vettiga åsikter tycker jag.
Tycker jag med. Framförallt att inte stressa hästarna i ung ålder, inte hålla på att hetsa de med massor av tävlingar och championat bara för att det ska vara så.
Också intressanta hingstval och mycket hjälpsam när man frågar privat även om man inte känner varandra.
 
Varför? Han är ju både ryttare och uppfödare med framgång! Han har oftast sjukt vettiga åsikter tycker jag.
Har ingen aning om vem personen är men själva krönikan tyckte jag var rätt osammanhängande utan direkt poäng. Eller för luddig, kanske? Rubriken sa liksom mer än texten.
 
Har ingen aning om vem personen är men själva krönikan tyckte jag var rätt osammanhängande utan direkt poäng. Eller för luddig, kanske? Rubriken sa liksom mer än texten.
Han är en framgångsrik uppfödare av hopphästar och tycker till om mångt och mkt. Just denna krönikan var väl inte den bästa . Annars har han en väldigt vettig syn på utbildning och hästhållning. Vet inte varför @Freazer skrattar och tycker att han är en mupp.

Screenshot_20240910_113154_Chrome.jpg
 
Konstig, osammanhängande krönika med tydligt primitivt mekanistiskt synsätt 😅.

Var den ett svar på någon annans inlägg? Eller bara något sorts "det var bättre förr"-gnäll?
 
Konstig, osammanhängande krönika med tydligt primitivt mekanistiskt synsätt 😅.

Var den ett svar på någon annans inlägg? Eller bara något sorts "det var bättre förr"-gnäll?

Var det inte nått inlägg med någon ung hoppryttare som pratade om att hon önskat hon kunde fått lära sig rätt från början som var i samband med denna krönika? Minns inte nu.
 
Är rätt trött på skitmuppens krönikor. Kan tidningen ridsport inte skaka fram någon bättre?🤔
Nu blev jag också jättenyfiken och var tvungen att söka ut och läsa hans krönikor i Ridsport, vad är felet?

Jag tycker de var väldigt intressanta och försökte ge nya perspektiv. De var inte så många eftersom han var gästkrönikör.

Kritik mot avel med embryon utan att uppfödaren hanterar ston och föl. Något om corporat license och att ta ansvar för miljö (extremt viktigt i alla företag nu) och license to operate (dvs i essens djurvälfärd i relation till icke ridande omgivning), någon om att höja ridläraren igen jämfört med tränaren.
 
Ja, det där måste faktiskt poängteras för många tror att en C- tränare har mer utbildning än en ridlärare.

Ahaa, då kan jag förstå en del av hans poänger.

En del var nog faktiskt bättre förr haha. Jag kan känna mig som "gamla skolan" ibland för att jag gick så många år på bra ridskolor med bra men tuffa och välutbildade ridlärare som även höll bra teori (9-18 år, 25-28 år). Det sitter rutiner i mig som en del som jag mött i stallarna inte har, och en sorts grundförståelse.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Per-Ola Forsberg funderar i sin krönika om skillnaden på att vara uppfödare och att äga ett sto som används i avel. "Det behövs en...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports nya gästkrönikör Per-Ola Forsberg anser att ridsporten nu måste integrera miljöhänsyn och socialt samhällsansvar i sin...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 854
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 137
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa foder för fin päls
  • Uppdateringstråd 30
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp