pellets!!!

S

spindel_17

vad tycker ni kraffts pellets groov har för effekt????
kan det ger bra hull......

Sv: pellets!!!

Det är bättre att titta på summan av alla fodermedel (d v s vad foderstaten ger totalt, med hö och kraftfoder) och sedan ändra utifrån det.

Det kan bli rätt dyrt att gissa. Men generellt rekommenderar jag hellre lusern än kraftfoder om hästen känns ur hull. MEN frågan är ju också om det är fett eller muskler som saknas...

Tycker inte du ska köpa pellets för hullets skull, det är både dyrt och onödigt.
Ge pellets som är rekommenderat och öka grovfodret istället.
Utäka med lusern (hackat strå tycker jag är bäst) för att ge extra hull om hästen är svårfödd.

ska skriva ner foderstaten!!!

hö-8-9kg dag
havre-2kg dag
luserenhack-ett halvt vitt mått(krafs om dagen)
soyaprotein-2dl dag

det är det att hon är lite tunn,och behöver såklrt muskler!;)

Visst, om det passar till grovfodret. Ondödigt dyrt tycker jag iofs. skulle valt lusern eller hippo alfa istället.

ska skriva ner foderstaten!!!

hö-8-9kg dag
havre-2kg dag
luserenhack-ett halvt vitt mått(krafs om dagen)
soyaprotein-2dl dag

det är det att hon är lite tunn,och behöver såklrt muskler!;)

Ett halvt MÅTT lusernhack?? Låter som väldigt lite... som en halvliter eller så. :crazy: Hur mycket ÄR det? Man måste VÄGA det man ger, man kan inte ange i sånna mått, då vet man ju inte hur mkt det är.

Det kan vara såhär att det hö ni har är VÄLDIGT proteinfattigt (finns det analys på det?) och därför räcker ändå inte proteinet som du ger i foderstaten. Byt i så fall ut 2kg av höet mot lika mycket lusern.
Annars kan det också vara så att din häst får TOTALT SETT helt enkelt för lite foder. Vad är det för häst du har? Ras? Storlek? Arbete?

ja jag väger fodret......så det är typ 1 mått är 1kg lusernhack...dom är ju efter kraffts foder.
jag har ju börjat ge hösilage och hö balandat hon fårrätt mycket hösilage och 8kg hö......hur mycket ska jag ta bort och om jag ska ge 2kg lusernhack.........
hur skulle du vilja lägga upp foderstaten???
hon är 17år gammal,gått med föl länge så hon var ju helt utsugen när jag fick henne se dock mycket bättre ut nu.hon är engelsk ridponny så hon har mycket olika blod i sig.hon går 6dagar i veckan....träning(hårt 2-3dagar i veckan..);)

Min häst fick 1kg lusern om dagen samt fri tillgång på hö vilket innebar ca 12 kg dag som hon åt...

Inget hände... hon förblev den lilla tunna pållen och då fick jag tipset att prova krafft groov 125 av en foderrådgivare(min häst är 19 kanske ska tilläggas) Jag ger henne 1 kg om dagen, plus 1 kg lusern, 1kg korn och 1 kg havre samt 0,25 kg betfor + min.

Hon har nu fått finare hull och musklat sig på ett fint sätt
jag tror starkt på grooven och förtsätter därför med den, den är mkt proteinrik
Dessutom kostar en säck ca 190 kr eller något.. 1 kg om dagen gör att den räcker en månad.. för ja tror den är på 25 eller 30 kg,,

så jag säger; kör på groov!! :)

Har JÄTTESVÅRT att tro att ett Krafftmått lusernhack väger ett kg.

Det skulle innebära ett mått pellets och ett mått hack väger lika mycket. Det gör de INTE.

ja jag väger fodret......så det är typ 1 mått är 1kg lusernhack...dom är ju efter kraffts foder.

Oj, för mig blir 1 kg av Kraffts lucernhack 8-10 liter...:confused:
Iofs kan ju ett "mått" vara hur stort som helst, men 10 liter är ju en hel hink!:o

Ett mått av Kraffts vita mått för pellets o musli är definitivt inte ett kilo Lucernhack ,det är ca 2-300 gram . Ger 3 överfulla mått om dagen motsvarar ca 1 kg.

Dessutom kostar en säck ca 190 kr eller något.. 1 kg om dagen gör att den räcker en månad.. för ja tror den är på 25 eller 30 kg,,

så jag säger; kör på groov!! :)

Fy så dyrt.
Det blir över 6:-/kg.
Det går precis lika bra med lusernpellets för 3:15/kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
632
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: matson
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring