F

fnorr

Har ngn av er gjort "vattentesten" med nâgot svenskt foder? Alltsâ man lägger pelletsen i blöt, om den inte sväller upp sâ är den ok att ge torr.(Enligt vâr fodernisse) Vet inte än vad jag ska ge men vill helst inte behöva blöta upp maten

Sv: pellets?

Sväller inte alla pellets upp när man lägger det i blöt????

Jag har bara testat med Kraffts pellets och de sväller iallafall, ganska mycket dessutom.

Jag har inte ännu träffat på en pelletssort som inte sväller i vatten. Jag ger torrt, trots att jag har en häst som får (eller kanske har haft lätt att få) lätt foderstrupsförstoppning. Men så ger jag bara cirkus en liter en gg om dagen (under uppsikt).

Det som händer när man torkar någonting är att vattnet försvinner och då krymper det ju ihop en aning beroende på hur mycket vatten det innehöll från början. Om man då tillsätter vattnet igen så blir effekten den omvända, alltså det sväller upp igen. Sedan hur mycket det sväller beror ju också på hurhårt det är pressat efter torkningen, så kontentan är ju att allt torkat som man tillsätter vatten sväller.:cool:

Det är några år sedan jag fodrade med pelleterat foder nu och då fick han den torr, men han fick inte så mycket, dessutom äter han långsamt.

Ska ge krafft rehab nu och tänker nog blöta den lite för trots att min 21 åring har fina tänder så gillar han också när maten är lite fuktig och geggig.

jag vågar inte ge min häst icke uppblött krafft :crazy:
det sväller ju till det dubbla så det känns väldigt mycket bättre att svälla den, för magens skull och för att inte riskera foderstrupsförstoppning.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar