pellets eller müsli?

Wigge96

Trådstartare
Sitter och håller på att räkna på foderstart till mitt dräktiga sto och undrar vad ni skulle ha tagit pellets eller müsli foder?
Har nämligen hört att müsli inte är bra för hästars mage och tarmar men det stämma värkligen?
 
Sitter och håller på att räkna på foderstart till mitt dräktiga sto och undrar vad ni skulle ha tagit pellets eller müsli foder?
Har nämligen hört att müsli inte är bra för hästars mage och tarmar men det stämma värkligen?

Jag tror att "formen" på fodret spelar ganska liten roll för hästarna, om de inte har specifika problem med t.ex. tänder och liknande.
Innehållet är viktigare, och där gör mängden olika ingredienser, priset och svårigheten att hitta ett "färdigfoder" (som egentligen inte finns till hästar) som passar just min foderstat perfekt att jag inte köper sammansatta foder öht, utan rena råvaror som spannmål, kli och proteinrestprodukter etc efter behov och kompletterar med ett mineralfoder.

På vilket sätt skulle just müsli vara dåligt?
Det har ju bl.a. fördelen att inte behöva blötläggas som man måste göra med pellets åt en del hästar.
 
Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.

Vissa veterinärer påstår att de direkt kan se på hästens tandstatus om den äter müsli.
 
Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.

Vissa veterinärer påstår att de direkt kan se på hästens tandstatus om den äter müsli.


Detta har jag aldrig hört! Ska genast kolla detta. Jag föredrar müsli då pellets sväller så in i helvete. Och japp, det går blöta. Men hästen äter det inte då.
 
Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.

Vissa veterinärer påstår att de direkt kan se på hästens tandstatus om den äter müsli.
Ja, det är ju såklart en aspekt, det är därför jag tycker det är så svårt att hitta bra färdigblandade foder, de medför ofta långsiktiga problem som separata råvaror inte gör.
 
Det verkar som om hästar som äter mycket pelleterat foder får större problem med sina tänder, de drabbas av karies. Bindemedlet i pelletsen gör att de fastnar i tänderna, ungefär som när man själv äter bröd.

Ska man utfodra med pelleterat foder ska man blöta upp det så att det blir som en gröt, så att hästen sväljer ner det och inte tuggar fast det i tänderna.

Det är säkert samma sak med müsli som också ofta innehåller pelleterade bitar.
 
Att ge en häst musli är som att själv äta godis varje dag utan att borsta tänderna. I mina ögon helt vansinnigt.
 
Det verkar som om hästar som äter mycket pelleterat foder får större problem med sina tänder, de drabbas av karies. Bindemedlet i pelletsen gör att de fastnar i tänderna, ungefär som när man själv äter bröd.

Ska man utfodra med pelleterat foder ska man blöta upp det så att det blir som en gröt, så att hästen sväljer ner det och inte tuggar fast det i tänderna.

Det är säkert samma sak med müsli som också ofta innehåller pelleterade bitar.

Exakt detta sade min tandläkare till mig, att hästar får karies pga pelleterat foder som fastnar i tänderna. Hen hänvisade till undersökningar på travhästar som fick pelleterat foder tidigt på morgonen och sedan undersöktes på eftermiddagen. Trots grovfoder fanns det fortfarande rester av det pelleterade fodret i tänderna.
 
Okej, jag har ju bara tänkt och ge så liten mängd kraftfoder som möjligt bara liksom hon får i sig lite extra då hon är dräktig :)
 
Vad för tillskott behöver hästen utöver grovfodret? Jag hade gjort det så okomplicerat som möjligt och vid behov av ytterligare protein gett lusern (som inte räknas som kraftfoder), och vid behov av mer energi gett havre/olja till att börja med istället för att mixtra med pelletsfoder och müslifoder.
Müsli innehåller ofta mycket socker = inte bra, samt mycket majs och hela solrosfrön. Vi har en ponny installat som äter müsli (ägarens val) och hela gödselstacken är snart överväxt av solrosor, en indikation på hur mycket av fröna hästen tillgodogör sig med.
Pelletsfodrena innehåller nästan alltid precis samma saker du kan köpa och ge själv och spara hundratals kronor på köpet. Ett sto vi hade som magrade mot slutet av dräktigheten gav vi extra sojaprotein då grovfodret låg lite lågt på proteinvärdena, men ju enklare desto bättre.
 
Exakt detta sade min tandläkare till mig, att hästar får karies pga pelleterat foder som fastnar i tänderna. Hen hänvisade till undersökningar på travhästar som fick pelleterat foder tidigt på morgonen och sedan undersöktes på eftermiddagen. Trots grovfoder fanns det fortfarande rester av det pelleterade fodret i tänderna.
Det här kan jag bero på en mängd olika orsaker, men att fodervetemjöl skulle bli kvar i tänderna bara så där tror jag inte på. Men har hästen tandfickor och annat, så visst. Men då har vi i så fall ett annat problem än att det skulle handla om fodret, då är det i stället tandvården man bör gå lite djupare in på.
 
Måusli innehåller generellt mer stärkelse vad jag märkt (iallafall på krafft och granngårdens foder men gissar att det är liknande även hpos andra märken).
 
Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.

Vissa veterinärer påstår att de direkt kan se på hästens tandstatus om den äter müsli.
Pellets är heller inte bra för tänderna enligt vår hästtandläkare TL.
 
Ska man vara krass, så är alla typer av kraftfoder av ondo. Det är en form som hästen normalt sett inte äter, utan grovfoder. Så vill man undvika "problem" så skaffar man ett bra grovfoder så är saken ur världen sas. ;)
 
Ska man vara krass, så är alla typer av kraftfoder av ondo. Det är en form som hästen normalt sett inte äter, utan grovfoder. Så vill man undvika "problem" så skaffar man ett bra grovfoder så är saken ur världen sas. ;)

Jo absolut är grovfoder det bästa. Att slippa krafftfoder helt. Men det är inte så lätt alla gånger att hitta ett bra grovfoder för alla som gör att det täcker behoven hos hästarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 250
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 799
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp