pellets byta till havre för kanin, lite hjälp

terrorinAlive

Trådstartare
Hej! Jag har yrat runt men nu tänkte jag sätta mig ner på en hästsida och fråga om det finns någon själ som förstår sig på det här med foder.

Min kanin får i sig följande i sitt pellets:

Analytiska beståndsdelar:
Råprotein 14,0%
Råfett 4,0%
Växttråd 12,5%
Vatten12,0%
Råaska (mineralämne) 7,0%

Tillsattser ströämnen

Kalcim (ca) 1,2 mg
koppar 6,0mg

Energivärden
Omsättbar energi 11,4 MJ/kg

Jag vet knapt vad det betyder men på nått sätt har jag fått känslan av att det inte är bra för alla mina kaniner och vill gå över till obegrensat hö, vilket dom redan har. och sen havre som enda mat och någon del av en morot dagligen.

Så hur mycket havre (och är det ens möjligt att övergå till havre från den där pelletsen?) ska mina kaniner ha om dagen då beroende på vikt?

Tacksam för svar!

Med Vänliga Hälsningar
Terrorin Alive

Sv: pellets byta till havre för kanin, lite hjälp

Om frågan är på allvar bör du nog ställa den i forumet för Andra djur (du hittar det uppe till höger, under Övriga forum), detta forum är för hästfoder och du lär inte få många svar. Alternativt hitta en sida för kaninintresserade, någon där kanske kan svara.
Lycka till

Men varför skulle det inte vara på allvar?
Det ska ju vara rätt foderstat oavsett djur.

TS

Ställ din fråga i smådjursforumet här istället så hittar fler kaninintresserade din fråga och kan ge svar.
Övriga forum - andra djur.

Då har jag en fråga, en veterinär påstod att mina kaninungar dog av havre (att alla kaniner gjorde det) bs?

Eh dör av havre gör dom ju inte rakt av, dom är inte allergiska mot det, men det är inte optimal kaninmat och dom har känsliga magar. Så just kaninungar kan absolut dö av att ha satt i sig för mycket havre på en gång. Alla foderförändringar måste ske långsamt, och speciellt så till ungar. Man ska introducera kraftfoder mycket försiktigt till kaninungar.

Då var det inte havren, för det hade de fått lite enda sedan de var små, dessutom dog de vi slutade ge havre till med.
Kändes så udda bara, att de pang bom skulle dö av något de fått hela livet.

Klart att det kan vara på allvar och att det är viktigt att smådjuren också får vad de behöver, men på buke fanns en tråd för några år sedan där en person lade upp bilder, och kanske film också, på sin katt för att få kommentarer på gångarter, lösgjordhet mm. En jättekul tråd, men inte på allvar. Därav funderingen när kaninfoderstaten hamnade bland hästfoder.

TS. Hemma hos oss räknade vi inte foderstat till våra kaniner, vi vägde dem, kollade av hullet och gav det de skulle ha enligt vad som stod på fodret och vad veterinär sagt. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hoppas att du hittar svar på din fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka