Pelleterat foder, lättare att tillgodogöra sig?

C

Coffeaclub

Har bara en liten fundering. Är pelleterat foder lättare för hästen att tillgodogöra sig, då fodret liksom är malet? Jag tänker på t ex äldre hästar som många gånger får tandproblem som man inte kan göra så mkt åt då tänderna inte växer längre. Om man då ger t ex uppblötta pellets så behöver ju inte hästen mala sönder fodret själv och kan därför tillgodogöra sig det pelletsen innehåller, eller? Tanken slog mig framför allt då jag har hört rekommendationer att ge lusernpellets istället för hackad strå till äldre hästar.

Sv: Pelleterat foder, lättare att tillgodogöra sig?

Jag vet inte, men jag har ett annat exempel på där en äldre häst funkar bättre på pelleterat än på havre/hack baserat foder.

Min syster har en äldre häst, travare på 19 år.
Han är mkt svårfödd och behöver höga Smrp/MJ kvot, mycket energi osv.
Han har dock inga tandproblem alls eller annat som kan störa matsmältningen, men har ändå alltid haft svårt att hålla sig i ett gott hull.
Förut gick han på Fibergi + Soja som kraftfoder, hö till grovfoder.
Vi gav honom mer kraftfoder och hö när han tappade, han gick upp lite men rasade sedan snabbt igen. Vi provade öka kvoten med Soja, vi provade öka kvoten med bättre hö, vi provade ge olja.. osv.
Nu har vi bytt kraftfodret till Krafft Groov (nya) och han är vips MYCKET bättre i hullet!
Han håller sig hittils jättefint.
Vet inte om det beror på fodrets sammansättning, struktur, innehåll eller vad det är. Men han funkar mkt bättre på det pelletterade än hack/musliefodret.

OBS detta är inge jämförelse mellan Fibergi vs. Krafft så det vill jag inte ha en diskussion om.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka