Pelhamstång i vilka klasser???

L

lady_bizzy

I vilka klasser får man tävla med Pelhamstång med D-ponny???
Jag red för KG Svensson och han föreslog mig att byta till en Gummipelhamstång, vilket jag då självklart gjorde för fortsatt träning för honom, men han kommer bara ut varannan vecka och jag vill veta nu.
Jag och min medryttarhäst ska ut och tävla i vår och det skulle vara pinsamt att bli utkastade från hoppbanan för att man har ett felaktigt bett, enligt TR.
Snälla svara!!!
Jag har inte köpt TR och kan tyvärr inte själv kolla upp det... :( :confused:

Om det inte är en unghäst så får du rida på "odelat pelham i syntet eller gummi" som det står i TR. Endast i unghästklasser du inte får använda det.

såklart att jag vet det, men glömde skriva det.

Förutsåg dessutom att det var en lite äldre häst eftersom dom blev rekomenderande pelham. Hur vanligt är det att man ha det på unghäst när man tränar?

Så länge du rider i avd. A är odelat pelhambett i gummi och syntet med deltatygel tilllåtna i alla klasser.

I avd. B (ungponny) får du inte rida med pelham.

Tack för svaret! Nu vet jag och behöver inte skämmas över min okunnighet i vår!!!
:D
Tack!! :bow:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Bass3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama