Pelhambett, vilket är bäst?

Shark

Trådstartare
Vilken sorts pelham trivs du bäst med?
Funderar på att testa ett på min dam, hon hänger sig lätt i handen och blir lite stark, och krullar gärna därför ihop sig. Skulle behöva lite hjälp att slippa "dra" henen i munnen och få fram näsan. Tror ni ett pelham kan passa henne? Och isf, rak, delat, gummi??

Sv: Pelhambett, vilket är bäst?

ja, det var det jag tyckte lät bäst. Delat kan väl inte vara något vidare med stångeffetkt :S
Men det bästa måste väl vara att rida på två tyglar? så man kan reglera stångens effekt. (hur som haver så ska jag rida med detta för tränare första gången, men är ju bra att veta vad man måste köpa)

ja, det var det jag tyckte lät bäst. Delat kan väl inte vara något vidare med stångeffetkt :S
Men det bästa måste väl vara att rida på två tyglar? så man kan reglera stångens effekt. (hur som haver så ska jag rida med detta för tränare första gången, men är ju bra att veta vad man måste köpa)

Du är helt inne på rätt linje! :)

Om hästen tycker att en vanlig mullen mouth ger för mycket tungtryck så kan du prova en stång med tungfrihet, det har också OK inverkan.

Jag skulle iofs inte satt ett pelham på en häst som hänger sig i handen och krullar ihop sig.

jag skulle aldrig sätta in ett delat pelham i en hästs mun, så ett rakt skulle jag testa.

men om hästen drar in näsan så skulle jag prova ett rakt tränsbett i stället. pelhambett ger ju en hävstångseffekt. testa ett rakt tränsbett också :)

Rakt för allt i världen och två tyglar. Om hon krullar ihop sig kommer du mest behöva använda den övre tygeln. Tränare är ett bra tips.
Ett annat tips om du inte är van vid att rida med två tyglar är att ha två tyglar som skiljer sig, en brun och en svart, eller olika tjocka så att du lättare vet skillnad på dem innan du får in känslan.

Har testat ett rakt vanlig bett, men hon hänger sig i det med.

Lånade ett bett igår, hon gick kalasbra på det, Det var dock lite mkt "hävstång" på det så det blev lite för starkt, men jösses vilken skillnad på häst!
Så jag hoppas det blir bra med ett pelham, förhoppningsvis kan man ju gå tillbaka till vanligt tränsbett när hon vant sig att arbeta utan att bli tung och stark.

Lägger in två bilder så får ni se skillnaden, men mest så kändes ju självklart skillnaden när man satt på!
Har bara dom "bästa" bildern aupplagda så detta är ändå relativt bra:

Hon liksom bara lägger sig i handen och sen ångar på.

Så såg det ut igår. Hon blev så lätt och fin att jag fick tillbaka cykelstyret mellan händerna :crazy:

Polly_Mulle:
Kommer ta hjälp av tränare, har aldrig ridit med två tyglar innan så det ska bli roligt att lära sig det! Smart tips om olika tyglar!

Kom på att använda olika tyglar när jag skulle ha morsan att rida med två och hon bara trasslade, korta den BRUNA tygeln funkade däremot bra :D

Sedan tror jag att du kommer ha mycket nytta av en bättre sits dessutom, har du provat att länga lädrena några hål?

min sits har blivit hemsk :crazy: Har bara ridit i skogen i flera år, har inte haft möjlighet att träna för tränare då jag har haft medryttarhäst ute i skogen iprincip. Så jag har tappat hur mkt som helst. Jag försöker länga så ofta jag kan, men får dålig balans i längre läder och är pållan på bushumör då så kortar jag lädrena.. :mad: Men ska tvingamig själv att rida med längre läder så jag vänjer mig. Medryttarhästen hade en väl framskjuten flatseat hoppsadel som jag ridit runt i skogen i, det var väl inte det bästa för min sits heller tyvärr. Men nu sån så ska det börjar tränas för tränare så får vi hoppas det går framåt :D

Senast ändrad:

Jag har samma problem, jag har ridit i hoppsadel i 1 år, nu är det mest dressyrsadel eller allround som gäller och så fort jag länger lädrerna får jag jätteostabila skänklar och jag kan verkligen inte trampa ner hälarna, så jag länger ett hål i taget, rider så i några veckor, sen länger ett hål till, det har funkat hittils.

Vilken skillnad!
Jag rider själv på rakt pelhambett. Funkar bra för oss.

Ja, det blir bara att man kniper med knäna o sen hmnar skänkeln för långt fam och det känns inte som att man räcker ner. Och summan av kademumman blir att man hamnar långt bak i sätet och trillar framåt :crazy:
Får börja med ett hål i taget med, och bara tvinga mig fast än det känns helt fel. Man borde ju vänja sig!

ja, det kändes som att sitta på en helt annan häst! Nu var ju detta lite väl skarpt så hon visade lite misstycke genom att vifta på svansen och sura lite. Men hon blev ju 100 ggr bättre att rida med en gång! Jag har för den mesta tyckt att bett inte borde göra så stor skillnad utan det handlar om hur man rider. Men börjar vekligen inse att många hästar bara trivs med vissa bett.

Tips är att inte rida på pelhamet hela tiden. Det är lätt att hästen "vänjer" sig då och så är man tillbaka i samma grej igen. Skifta mellan det och tränsbettet och ha pelhamet mest som korrigering ibland.
Vill du ha ett tränsbett som är lite svårare för hästen att lägga sig på och dra, så prova waterford bett eller ett med rullar på.

Jag har haft ett delat gummipelham med väldigt korta skänklar på min häst när jag hoppade terräng. Ville bara ha lite skarpare än tränsbett och hon gillar inte raka bett alls.
Så jag lindade "bettejp" runt mitten så det inte gick att böja så mycket men ändå blev mjukare än ett rakt. Det funkade hur bra som helst :)

Rider man med två tyglar slipper man problemet med avtrubbade munnar. Min är riden i stort sett uteslutande på pelham med två tyglar ett helt år och jag kunde lägga på tränsbett och rida med exakt lika mjuka fina hänser som innan. Det är om man tjuvhåller eller envisas med delta som man kan få problem med att hästen trubbas av.

mm, det är sant. Om jag har skarpa bett har jag det bara vid hoppning eller liknande så jag är inte så insatt...
Men jag har ridit hästar som är ridna enbart på pelham, med delta då, varje dag och det är inte så skoj... :crazy:

Men det är klart har man två tyglar och rider på det rätt är det väl inget problem

Rakt med lätt böjd mundel ska jag köpa till min häst. Bara vanlig metall utan gummi och annat krafs!!:p

Nä, rider man med delta så sitter man ju med handbromsen i hela tiden och det är ju inget vidare - ungefär som att rida med pessoa, man trubbar av dem. Stångtygeln ska vara hängande tills man behöver dess effekt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 687
Senast: Mia_R
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 285
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka