Pelhambett - vilken nosgrimma

lizzie

Trådstartare
Jag har för mig att jag läst någonstans, att om man har bett med kindkedja ska man INTE använda en nosgrimma som har en rem som går nedanför bettet. Är det någon som vet om detta stämmer???

/Lizzie

Sv: Pelhambett - vilken nosgrimma

Tja, det blir ju lite trångt i kinnkedjegropen, men jag vet inte om det är direkt skadligt?

Men jag tycker inte att man ska dra ihop hästens mun med ett så skarpt bett. Hästen MÅSTE få en chans att säga ifrån om man tar lite för hårt. Det har inte alltid med olydnad och lathet att göra om hästen gapar...

Jag rider utan nosgrimma när jag använder pelhamstången, ibland möjligtvis med en löst spänd engelsk.

Senast ändrad:
Sv: Pelhambett - vilken nosgrimma

Just det - nu kommer jag ihåg varför! Det är som du skriver - blir ju väldigt trångt i kindkedjegropen!

Ska köpa ett nytt träns + pelhambett, så då får det bli ett med träns med engelsk nosgrimma. Använder remontgrimma + 3-delat tränsbett annars. Men behöver ha ett skarpare bett vid uteritt.

/Lizzie

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: dukie
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka