Pelhambett på ponny.

E

Endymion

Måste man ha delta på hopptävlingar för ponny eller är det även tillåtet utan? Jag har hört olika så de skulle sitta finte med svar :)

Sv: Pelhambett på ponny.

Okej men om det är ett tvådelat pelham med "gummi överdrag" då? Behöver man delta då?

Mom 372 Godkända bett för ponny vid hoppning skrev:
Nedan beskrivna och avbildade bett är tillåtna. Inga andra varianter eller kombinationer är tillåtna. Avbildade bett överdragna med gummi eller läder är även godkända. Till betten på bilderna 1 och 8 ska alltid deltatygel (enligt bild 2) och kindkedja användas.

Kindkedja ska även användas till bett 1, 8 och 9.
Pessoabett får användas med eller utan delta.
Pessoabett med endast en nedre ring får även användas.
I ungponnyklasser är endas betten 4, 5, 6, 7 och 11 tillåtna.

1 Oledat Pelhambett i syntet eller gummi
2 Pelham med deltatygel
3 Oledat tränsbett rakt eller svagt böjt i metall, gummi eller syntetmaterial. Minsta tjocklek 0,9 cm
4 Tränsbett med parerstänger
5 Galoppbett
6 Tränsbett
7 Tränsbett med fasta ringar
8 Ledat Pelhambett
9 Oledat Thiedemansbett
10 Pessoabett
11 Tredelat bet. Mittersta länken ska vara rund, ej platt.
12 "Soft Hackamore me korta skänklar, nosremmen ska anbringas ovanför nosbrosket.
Det tolkar jag som att man visst får ha ett delat gummipelham, men inte ett oledat i metall?

Tja... Ingen har väl sagt att bettreglerna på ponny är bästa möjliga? De skulle lätt behöva en större uppdatering.

Det tycker nog inte ett barn på 9 år ;)

Tror personligen att det är för att barn oftast inte kan hantera två tyglar på ett bra sätt över hindren.

Helt riktigt och helt absurt. Imo torde ett oledat i metall ligga bättre i många ponnymunnar än de tjocka gummibetten. Ledade stångbett funkar inte för alla hästar. (Okej, inte de oledade heller men varför finns inte just oledat metallbett med för?)
Ska man vara noggrann ska de ledade betten vara ledade på ett ställe, alltså 2-delade.

Tävlar min ponny på rakt gummipelham, äver i terräng då hon är ruskigt het och stark.
Det kanske man förstår om man hör att hon är korsad mellan Welsh, Russ & fjording.
Men hopptränar henne på 3delat.
Tyckte själv först synd om henne, då hon hade så starkt,
men hellre rakt gummipelham, men mjuk hand, än ett 2 delat metallbett, med väldigt hård hand!

Hon verkar annars trivas bra på det bettet, och jag tycker att jag klarar av att rida henne på det bettet. Men har nog oxå sett många skräckexempel.,

Men det äu bättre att rida med två tyglar än delta? :crazy: Tkr ja. :p

Kanske för en erfaren ryttare, med delta så blir det ett jämnare tryck, mjukare eftersom de drar både i nedre delen och övre samtidigt. Medan när du har två tyglar kan välja att bara dra i den"skarpa" tygeln eller den "mjuka" då finns det alltså risk att ryttaren bara tar i den "skarpa" tygeln. så jag tycker regeln med delta är bra.
:bow:

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mästerskapen duggar tätt under sommaren. Denna vecka avgörs bland annat EM i hoppning för ponny i belgiska Opglabbeek. Ifjol blev det...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka