pelham och remont?

SoNo

Trådstartare
Är det en kombination som man får rida med på tävling?
Eller är det bäst för hästen att ha en hög nosgrimma?

Sv: pelham och remont?

allt med kedja skall ridas med engelsk nosgrimma, eller UTAN nosgrimma, tveksam på mexikansk dock. Men inte remont och stång.

Inga stångbett(med kedja) får kombineras med nosgrimma som har rem nedanför bettet. Även mexikansk/pullarnosgrimma får alltså inte användas med bett med kedja.

Hur det är med halvstänger (utan kedja men med hävstång)vet jag dock inte?

vill tro att även typ amerikansk halvstång är samma regler,allt med hävstång. således borde även baucher bett ingå. Då är det engelsk nosgrimma eller utan som gäller.

Hur är det då med achen grimma? Den har ju en rem nedanför bettet, men alla rider ju ändå med det +pelham.
Har sett hästar med det och tränsat hästar på elit nivå så.

man får icke ha snoken på.... träna får man väl göra hur man vill.
Som kvandi sa inget med rem nedanför bettet om det är hävstång eller kedja

man får icke ha snoken på.... träna får man väl göra hur man vill.
Som kvandi sa inget med rem nedanför bettet om det är hävstång eller kedja

Och det är väl en rätt ny regel. Från förra eller förrförra året om jag inte minns fel.

Hur är det då med achen grimma? Den har ju en rem nedanför bettet, men alla rider ju ändå med det +pelham.
Har sett hästar med det och tränsat hästar på elit nivå så.

Jaså alla?
Jag har aldrig någonsin sett en snokrem på en häst med pelham eller annat bett med skänklar... fattar inte riktigt hur man spänner remmen med bettet ivägen?

Jaså alla?
Jag har aldrig någonsin sett en snokrem på en häst med pelham eller annat bett med skänklar... fattar inte riktigt hur man spänner remmen med bettet ivägen?

ja det var inte speciellt svårt att hitta den typen utav bilder..

sm nm vm vinnare från 2011 å bakåt googla det finns MASSOR utav bilder
http://islandshast.ifokus.se/articles/4e19cafc88f4724e73004a2c-finalresultat-sm-2011

ta namnen på dessa hästar å googla bilder så hittar du stång med snokrem på typ alla hästar

bara som exempel....

Regeln är ny, har för mig att det var förra året som var första året som man inte fick ha annat än enkel engelsk nosgrimma eller utan nosgrimma med alla bett med hävstångsverkan.
Dock är det fortfarande tillåtet på avelsvisning (och i Gaedinga? Tror det, de brukar följa FIZO).

/Malin

Fast så ny är den inte, från början när det reds på endast isländsk stång och vanliga bett även halvstången. Då var det endast engelsk eller utan nosgrimma som gällde, sedan tillkom diverse bett som tilläts, och därefter så togs vissa bort och här fick man plötsligt rida på aschen även till vissa bett med hävstång. Den regeln är ju tack och lov borttagen nu. Men den första tävlingen jag var på 1993 så fick man inte ha annat än engelsk nosgrimma på bett med hävstång.

Reglerna tycks ha ändrat på sig lite i takt med att man tillåtit nya bett typer, nu är de tillbaka på en lite sundare nivå tycker åtminstone jag även om det finns mer att önska.

ja det var inte speciellt svårt att hitta den typen utav bilder..

sm nm vm vinnare från 2011 å bakåt googla det finns MASSOR utav bilder
http://islandshast.ifokus.se/articles/4e19cafc88f4724e73004a2c-finalresultat-sm-2011

ta namnen på dessa hästar å googla bilder så hittar du stång med snokrem på typ alla hästar

bara som exempel....

Förlåt, jag missade att det var på islandsforum jag var (såg tråden på förstasidan).

Vad är skillnaden på engelsk och aschen?
Är det att aschen har snok?

Men nu gäller det att man får rida med all stång där nosremmen finns ovanför bettet?

Efter SM 2010 så för skojs skull så gjorde jag ett litet collage... Det är bara en häst som vad det ser ut som är utan snokrem.... o en förståss med vanligt bett..
headset.jpg

KL

Hur är det med Fullcheekbett? Är det engelsk eller aachen (utan snokrem?) som gäller där också? Eller får man rida med remont eller ha snokrem?

Enligt min uppfattning ska man kunna rida med vilken nosrem som helst om man har fullcheek-bett. Är ju i princip ett "vanligt" bett utan hävstångseffekt fast det har parerstänger utanpå, så att säga.
Rätta mig gärna nån om jag har fel...

Efter SM 2010 så för skojs skull så gjorde jag ett litet collage... Det är bara en häst som vad det ser ut som är utan snokrem.... o en förståss med vanligt bett..
headset.jpg

Tycker inte att någon av dessa hästar ser glad och nöjd ut... :cry:

Vad är det för fel på tränsbett, enkel nosrem och en lätt hand?! :devil:

Fram för veterinärbesiktningar på varenda tävling oavsett nivå och alla dagar...Alla ekipage med häst som har skadade munnar ska diskvalificeras.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar