Pelham med delta vs två tyglar.

Ms_Antrop

Trådstartare
Hur funkar det egentligen? Jag har förstått att det är gjort för att använda med två tyglar, men när kan det vara bra/befogat med delta?

Jag rider inte självm på detta bett just nu, men jag har börjat intressera mej rent allmänt över det här med olika bett ^^

Btw, jag har sökt info om detta här på forumet, men tycker inte att jag hittar nått bra, men om jag har missat nån tråd så kanske nån vänlig själ kan länka.. =)

Sv: Pelham med delta vs två tyglar.

Det beror på hur duktig man är, två tyglar är för den som vill reglera hur stor inverkan man vill ha på bettet under ridpasset, Söker hästen sig inte fram till bettet ska man minska på hävstångseffekten och tvärt om. Låter lite luddigt kanske men har lite svårt att förklara. Har man delta blir hävstångseffekten lika skarp varje gång man tar o bettet. Dock reglerar man ju detta genom att ha snällare hand. Tycker helt klart man ska rida med delta om man stökar till det med dubbla tyglar.

Min synpunkt på bett är att man ska ha ett bett som ligger snällt i munnen, hellre ett skarpare bett än att slita och dra i tränsbett. Dock ska målet alltid vara att i slutändan kunna rida alla discipliner med vanligt tränsbett (rakt, tvådelat eller tredelat). Men då behöver man en välskolad häst och en snabb och effektiv hand.

Okej, men med två tyglar borde man ju kunna få till mer hävstångseffekt än med delta? Tänkte eftersom att med delta får du ju samma hela tiden, nu vet jag ju förstås inte hur mycket det blir med delta. Men på nått sätt tänker jag att det ska vara "mildare" på nått sätt... Eller, tänker jag fel? :p

Ne, eftersom kedjan sitter så att stången inte kan vinklas mer än 45 grader kan man inte få mer hävstång dock kan man släppa efter på den övre tygeln så bettets inverkan blir skarpare (detta tycker jag dock inte man ska göra).

Med de dubbla tyglarna kan man i större utsträckning påverka hur hög form hästen har. Stångtygeln ger hjälper neråt-framåt, bridongtygeln uppåt-bakåt. Delta ger till víss del samma effekt men inte särskilt mkt. Delta är bra om det är en lite mer oerfaren ryttare som behöver koncentrera sig på annat än tyglarna eller om man tex hoppar, så att det inte blir så mycket att hålla reda på.

Håller inte riktigt med på att stången ger eftekten frammåt, neråt. Stången drar mer ihop hästen än att få upp överlinjen. Ser sällan hästar gå i korrekt form med pelham. Mer knäcka av i nacken och spänna sig i överlinjen.

Delta är bra om det är en lite mer oerfaren ryttare som behöver koncentrera sig på annat än tyglarna

Jag anser mer att man bör vara tillräckligt erfaren och fin i sin hand om man ska bege sig in på det här bettet.

Själv tycker jag att man alltid ska rida ett pelham på dubbla tyglar, helt en bridongtygel till stången så det inte blir så mycket i handen.
Man skulle aldrig få tanken att sätta en delta på bridong och stång i ett kandar :crazy: (hoppas jag, finns väl säkert någon som gör det med)

Nu är jag inte alls inriktad hoppning utan dressyr och där ser jag ingen som helst nytta med delta.

Bara min mening i det hela

Man skulle aldrig få tanken att sätta en delta på bridong och stång i ett kandar :crazy: (hoppas jag, finns väl säkert någon som gör det med)

Jodå... det finns hoppryttare som gör så....:angel:

Sen till trådskaparen:

Den största anledningen till att man inte ska ha delta är att det ger "blurriga" och otydliga signaler till hästen... I och med att så fort man tar ett tygeltag med delta så aktiveras hela stångbettets skänkel. Man kan alltså inte "finlira" med ett delta.

Det är inte svårare att använda dubbla tyglar i stället för delta, men man behöver öva en hel del innan man blir duktig på det.

Därför blir man smått "vansinning" på TR-ansvariga som endast tillåter pelham med delta i ponnyklasser... :crazy: :mad: :devil:

Nej det kan det ju inte finnas, man kan ju inte ha delta på kandar... Om folk gör så är dom fan dumma i huvudet! Har du sett någon?

Folk gör mycket och det är inte alls så jag blir förvånad.
Skulle gärna vilja prata med en som rider på delta på ett kandar och höra vad dom har för ideér bakom det hela och kunskap framför allt!

Nu använder ju inte jag pelhamstång i ordets rätta bemärkelse men en portugisisk stång, kan användas med dubbla tyglar. "Min" ponny går inte avknäppt i nacken med uppdragen överlinje, utan avslappnat i en för det mesta ganska låg form. Iaf inte någon uppdragen hög form.

Med neråt-framåt menar jag att det tar neråt i nacken och framåt med kindkedjan. Kedjan ska vara spänd så att mundelen inte kan dras tillbaka särskilt mycket, om man inte har extremt korta tyglar och drar tillbaks hela bettet. Då används bettet på ett felaktigt sätt och det kan man inte döma bettet för.

Jag har sett några hoppryttare i högre klasser som gör så...

Jag anser mer att man bör vara tillräckligt erfaren och fin i sin hand om man ska bege sig in på det här bettet.

Det tänkte jag inte på, men givetvis har du rätt .

Jag har inga större erfarenheter av delta och det var så otroligt länge sedan jag använde det att jag glömt hur det var. Känns inte som om det borde vara så stor skillnad mot en jaktstång?

Nu använder ju inte jag pelhamstång i ordets rätta bemärkelse men en portugisisk stång, kan användas med dubbla tyglar. "Min" ponny går inte avknäppt i nacken med uppdragen överlinje, utan avslappnat i en för det mesta ganska låg form. Iaf inte någon uppdragen hög form.

Med neråt-framåt menar jag att det tar neråt i nacken och framåt med kindkedjan. Kedjan ska vara spänd så att mundelen inte kan dras tillbaka särskilt mycket, om man inte har extremt korta tyglar och drar tillbaks hela bettet. Då används bettet på ett felaktigt sätt och det kan man inte döma bettet för.

Finns ju många ryttare som behärskar bettet men många som inte. Kedjans största uppgift är väl att stången inte ska kunnas vinkla mer än 45 grader, annars blir bettet väldigt skarpt.

Skarpt och skarpt, är väl en otydlig definition om man menar att ett bett blir skarpt utan kedja eller med lös kedja...
Bettet blir mer som ett slag i gomtaket på hästen eftersom det "faller igenom" som man säger... Brukar tydas som att hela finessen med ett bett försvinner ut i det blå....

Däremot blir det oftast rejält skarpt om man har för kort kedja, vinkel mindre än 45 grader, eftersom man då knappt kan röra tyglarna utan att det "tar" i hästens kindkedjegrop + nacke + mun m.m. omedelbart.....

Det är därför det är så viktigt att hålla sej vid ca 45 grader....

På den militära tiden var gradtalet ca 30, så vi går mot mildare och nildare verkan varefter vi lär oss mer och mer om hur bett fungerar i hästens perspektiv....

Skarpt och skarpt, är väl en otydlig definition om man menar att ett bett blir skarpt utan kedja eller med lös kedja...
Bettet blir mer som ett slag i gomtaket på hästen eftersom det "faller igenom" som man säger... Brukar tydas som att hela finessen med ett bett försvinner ut i det blå....

Däremot blir det oftast rejält skarpt om man har för kort kedja, vinkel mindre än 45 grader, eftersom man då knappt kan röra tyglarna utan att det "tar" i hästens kindkedjegrop + nacke + mun m.m. omedelbart.....

Det är därför det är så viktigt att hålla sej vid ca 45 grader....

På den militära tiden var gradtalet ca 30, så vi går mot mildare och nildare verkan varefter vi lär oss mer och mer om hur bett fungerar i hästens perspektiv....

Det jag menade är att har man löst sittande kedja eller ingen alls blir stången skarp, du kan mer eller mindre dra sönder hästen i munnen eftersom du inte har nått som stoppar stången från att vridas. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men tror du vet i alla fall.

Har du gjort det antagande av egen erfarenhet ?

För annars har jag gjort samma sak fast då MED spänd kedja...

Har du lös eller ingen kedja kan du vända bettet 180 grader bakåt och den enda effekten då då får är att det blir tryck i nacken eftersom sidstyckena dras framåt när "öglan" för sidstycken hamnar längre fram. Har du en hårt åtdragen nosgrimma kan du dock aldrig vända bettet mer än att det tar emot i gomtaket eftersom hästen pga nosgrimman inte kan öppna munnen så bettet kan vända sej helt bakåt, alltså precis samma sak som sker med ett s.k. pessoabett då det saknar kedja.

Om man däremot drar åt kedjan kan man skada hästens mun mycket allvarligt, t.o.m. skapa brott i käkbenet om man drar för hårt och okänsligt i tyglarna...
Har själv sett när en av landets s.k. främsta ryttare göra det så hårt att det inte bara blev frakturer på hästen utan att t.o.m. pelhamen gått sönder... just det... i pluralis....

Testa gärna själv hur det känns om du använder din egen arm som substitut för hästens mun, och testa då både med lagom, lös hård spänd kedja.... Vilket alternativ kan bryta av din arm ? ? ?

Har du gjort det antagande av egen erfarenhet ?

För annars har jag gjort samma sak fast då MED spänd kedja...

Har du lös eller ingen kedja kan du vända bettet 180 grader bakåt och den enda effekten då då får är att det blir tryck i nacken eftersom sidstyckena dras framåt när "öglan" för sidstycken hamnar längre fram. Har du en hårt åtdragen nosgrimma kan du dock aldrig vända bettet mer än att det tar emot i gomtaket eftersom hästen pga nosgrimman inte kan öppna munnen så bettet kan vända sej helt bakåt, alltså precis samma sak som sker med ett s.k. pessoabett då det saknar kedja.

Om man däremot drar åt kedjan kan man skada hästens mun mycket allvarligt, t.o.m. skapa brott i käkbenet om man drar för hårt och okänsligt i tyglarna...
Har själv sett när en av landets s.k. främsta ryttare göra det så hårt att det inte bara blev frakturer på hästen utan att t.o.m. pelhamen gått sönder... just det... i pluralis....

Testa gärna själv hur det känns om du använder din egen arm som substitut för hästens mun, och testa då både med lagom, lös hård spänd kedja.... Vilket alternativ kan bryta av din arm ? ? ?

Har faktiskt aldrig haft så lös kedja eller ingen kedja alls, jag är en person som försöker se alla nackdelar med allt innan jag provar nått nytt. Men jag har haft lärare som har berättat hur det ska sitta mm. Dock har det aldrig sagt något om kedjan sitter för hårt. Har aldrig tänkte på det men det är ju sant som du säger. Men skada hästen kan väl bara hända om man har en väldigt hård hand och rycker i munnen.

Exakt som du säger så skadar en hård och okänslig hand vilken hästmun som helst...

Tyvärr är det dock oftast så att en hård och okänslig hand har en ryttare som skaffat sej en del erfarenhet medan en nybörjare inte "vågar" vara lika hård i handen... Och det är väl tur det...

Två tyglar absolut tycker jag. Med två kan du använda den tygel du behöver för att kommunicera det du vill till hästen. Med ett delta blir det varken hackat eller malet tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
Utrustning Min halvblodsherre blir lite busig när vi strosar omkring i skogen barbacka och då har jag valt att börja använda pelham så jag har nåt...
2
Svar
20
· Visningar
6 208
Senast: CassaMy
·
Utrustning Jag har funderat på att prova ett pelhambett och har läst många trådar om det. Men nästan alla skriver att man ska ha två tyglar och att...
Svar
8
· Visningar
3 089
Senast: Ellyne
·
Utrustning Jag har egentligen alltid ridit på vanliga tredelade bett, vilket har funkat bra för det mesta. Men så snubblade jag över ett kandar och...
Svar
14
· Visningar
2 601
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka