pelham i terrängen

J

jagvillvaraifred

Stämmer de att jag inte får starta med detta raka pelhamet med delta i terrängen?

Får jag starta med det under banhoppningen?

pelham.jpg

ursäkta för onödigt stor bild

Sv: pelham i terrängen

ponny/häst? :confused:

På häst är det helt ok, på ponny _tror_ jag att det måste vara syntet/gummiklätt om det ska vara oledat.

ah, sorry.. ponny.

ingen som är säker? skumt för förra ägaren hade detta i terrängen (förra sommaren bla)

På bilden över godkända ponnybett i TR ser det ut som gummi men det står bara oledat pelham så TR ger inget tydligt besked heller.

jaså okej. jag har bara allmänna TR, någonstans, vet inte ifall man kan hitta det där med..

Jag har iaf ingen lust att åka dit och upptäcke att jag inte får använda det, någon som har försag på bett som har lite av de samma funktioner?

Min ponny är väldigt het så jag beger mej verkligen inte ut i ett vanligt tränsbett. (Pessoa funkar ej på honom)

har du ngn bild på hur de ser ut? hur fungerar de?

Såhär ser det ut. Fungerar egentligen likadant som ett pelham med samma mundel, men i och med att det har lite kortare skänklar blir hävstångseffekten mildare än på ett pelham. I ponnyhoppning tror jag endast man får tävla med tygeln i den stora d-ringen och inte i någon av skårorna, men jag vet inte om det är samma sak i fälttävlan.

Bara i den stora ringen även i terrängen (det finns t.o.m ÖD som påstår att det inte får finnas "skåror" i den stora ringen för så är det inte avbildat i TR de ni! :devil:) och är pelhamet oledat måste det vara gummiklätt. Bettregler för ponny är ung så här :bow::o:bow:

Ja, bettreglerna för ponny vinner inget pris i logik eller vettighet precis... Det där med vissa överdomares nitiskhet när det gäller skårorna kan man ju inte annat än sucka åt. Vad spelar det för roll hur många skåror det är om inte tygeln är placerad i någon av dem?

Om nu TS skulle bestämma sig för att köpa ett kimblewick och vill gardera sig så finns det att köpa en "skårlös" variant här, kan jag upplysa.

Man får inte (iaf förra året) inte använda ett rakt pelham.

men om man får med gummi vet jag inte

alla dessa bett regler :confused:

Nya regler i år. Titta i hopp TR det är samma regler i terrängen med undantaget med hackamoret då förstås...

Jag tror att det är OK nu, men titta noga så kan du nog klura ut själv

Nya regler i år. Titta i hopp TR det är samma regler i terrängen med undantaget med hackamoret då förstås...

Jag tror att det är OK nu, men titta noga så kan du nog klura ut själv

Efter att ha lusläst TR4 & TR3 verkar Bettibets ha rätt som vanligt.:bow:

Mao Pelham OK

Liknande trådar

Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 348
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
715
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter guldyran på VM i Herning är det snart dags för ytterligare ett VM där Sverige deltar med lag och individuella tävlande - nu...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA