pelham eller kimblewik?

sassymaddan

Trådstartare
hästen e lite stark i skogen på tredelat, tänkte prova o betsla upp(bara i skogen).
har provat o rida på ett rakt pelham och har bara tyglen rakt i bettet(ringen);):angel: om ni fattar. tyckte det funkade bra. men hur e kimblewiket(stavning??) i gemförelse men hur jag har ridit på pelhamet. vill ha så snäll betsling som möjligt.

ska tillägga att hästen har varit igång lite till och ifrån pga byte av sadel, e inte så mycket riden.

självklart strävar jag ju att rida på tredelat hela tiden senare, men nu känner jag att jag inte vill bråka för mycket med henne, då hon ska gå i så lång och låg form som möjligt!!

Hjälp!!

:confused::)

Sv: pelham eller kimblewik?

Pelham fungerar inte alls på min häst! Men har inte testat rakt. På min häst är Kimbelwick utan tvekan starkare.

Tänk på att ha delta på Pelham om du inte bara rider med tygeln i rongen=)

Det är väl helt ok att betsla upp om de blir för starka! Hellre det än att det händer en olycka.
Kan du inte använda Pelhamet om hästen fungerar på det? Då har du ju kedjan du kan justera efter hur stark han är. Varför har du inte en deltatygel på?
Gummipelham tycker jag är ett bra bett på starka hästar. Vet inte om jag har provat kimblewik, har du en bild?

Lycka till!:)

Jag hade ett delat pelham, det fungerade inte alls. Bytte till ett kimblewick, det fungerar super för mig men det är ju olika för alla hästar. Men prova dig fram.

hon knäpper bara av i nacken och får ett trippigare/kortare steg blir inte lika ärlig på bettet, utan böjer i princip bara på huvudet när jag har ridit på delta.

en liten fundering jag har är att om jag har tyglen i den stora ringen på pelham borde de inte typ vara likadant om jag bara har det i d ringen på kimblewicket?:confused:

Det är väl helt ok att betsla upp om de blir för starka! Hellre det än att det händer en olycka.
Kan du inte använda Pelhamet om hästen fungerar på det? Då har du ju kedjan du kan justera efter hur stark han är. Varför har du inte en deltatygel på?
Gummipelham tycker jag är ett bra bett på starka hästar. Vet inte om jag har provat kimblewik, har du en bild?

Lycka till!:)

Google är din bästa kompis... ;)

Diana

bettSH578.jpg

1.jpg

det bettet tävlar jag på, tänkt på att man inte får ha tygeln i "hålen" bara :) jag red på pelham tidigare, gick bra till en början, sen slutade det att hjälpa, så nu har jag det här bettet, funkar utmärkt:)

mitt pelham som har korta skänklar som jag hade med delta gav mer hävstång än kimblewick bettet, men om man sätter tygeln i nedersta hålet blir det ju lite hävstång, men om man har det vanligt blir det ju ingen särskild hävstång, min funkar super på det, men det känns ju iaf att det är en stor skillnad från ett "vanligt" tredelat bett!

Liknande trådar

Träning Jag håller på att träna igång mitt varmblod efter att hon fått föl. Lång historia kort, hon blev psyko att köra så vi tog föl på henne...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: MayGrace
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30