PC eller MAC

T

taskmört

Min PC har ställt mitt tålamod på svåra prov sista tiden. Inser att det börjar bli dags för en liten datorinvestering. Har ingen erfarenhet alls av MAC, men är lite inne på att skaffa en laptop Macbook- heter det så ??
Inbillar mig att slippa alla satans virus och angreppp utifrån då. Kan man köra sin internetbank som vanligt, kan man ha både PC och MAC:en igång i ett trådlöst nätverk isåfall?
Är MAC värt merkostnaden jmf med motsvarande laptop?

Hjälp en villrådig!

Sv: PC eller MAC

PC och Mac kan ingå i samma nätverk!

Vissa internetbanker strular med Safari som är Mac's egen webbläsare.. Men det är lätt att avhjälpa genom att köra Firefox istället när du ska in i dessa.

Du slipper en hel del virusangrepp ja. De kan ju inte lova att det inte kommer ett virus till mac men det är iaf väldigt ovanligt.

Macbooken är ju väldigt dyr i jämförelse med vissa PC -Laptops som finns idag på marknaden. Men visst är dom bra!
Sen får man tänka på att vissa program inte fungerar lika bra på mac. Ffa. Windows program. Msn messenger fungerar men det är inte lika bra på mac, man kan tex inte ha lika många roliga smileys om man nu gillar det. Sen har jag och mina vänner märkt att det går hutlöst segt att skicka något med msn mellan en mac och en pc.

Det beror ju mkt för vad du ska använda datorn till. När det gäller bildbehandling/layout och allmän mediaanvändning är MACen bättre, men ska du spela och ha datorn till lite allt möjligt är PCn att föredra.
Om du är orolig för virus så ska väl MACen vara rätt säker.
MAC och PC kan kommunicera i ett nätverk.

Jag surfar och betalar räkningar.
Ingen hos oss som spelar några avancerade spel, ett av barnen är mycket musikintresserat och håller dessutom på med en del bildbehandling, både rörlig bild och foto.

Jag bytte från PC till Mac i somras och har inte ångrat mig en sekund.

Det är stabilt, användarvänligt och snyggt som satan. ;) Jag surfar, betalar räkningar, sysslar lite med musik samt lyssnar på muskik/tittar på film med datorn.

Jag tycker att Macen lätt är värd sitt pris, just för att den är SÅ lättanvänd och stabil. Det tar ju förstås ett litet tag att lära sig det nya operativsystemet, det skiljer sig en del från Windows, men för mig som inte är världens smartaste :angel: tog det inte mer än en vecka innan jag hade hyfsad koll.

Jag älskar min Mac. :D

Jag känner mig som en frireligiös mac-missionär, men jag kan också verkligen rekommendera macbooken. Och om det är nått pc-program som du måste kunna köra så kan du ha dubbla operativsystem på macen, både win xp och OSX :D

Jag bytte från PC till Mac i somras och har inte ångrat mig en sekund.

Det är stabilt, användarvänligt och snyggt som satan. ;) Jag surfar, betalar räkningar, sysslar lite med musik samt lyssnar på muskik/tittar på film med datorn.

Jag tycker att Macen lätt är värd sitt pris, just för att den är SÅ lättanvänd och stabil. Det tar ju förstås ett litet tag att lära sig det nya operativsystemet, det skiljer sig en del från Windows, men för mig som inte är världens smartaste :angel: tog det inte mer än en vecka innan jag hade hyfsad koll.

Jag älskar min Mac. :D
Ja, MACen är gjord för användare som inte orkar syssla med hårdvara eller inställningar.. dom vill typ sätta igång den och ha allt fungerande :D

Taskmört: Låter nog som att en MAC skulle funka bäst för er isf.

Hej!

Vårt hushåll har gått från 5 pc till 3 macar (en bärbar, en mini och en "vanlig?"). Här i huset svärs det mycket mindre, jag personligen har aldrig problem med min mini, trots att jag laddar ner alla möjliga saker från nätet och jobbar mycket med bildredigering. Sambon har både linux, windows och mas os på sina 2 macar, vilket funkar prima det med..

Jag kommer aldrig gå tillbaka till pc och alla problem vi hade med dom!

Vi du ha något lättskött, lättförståeligt och samarbetvilligt, skaffa mac! Vi har tom börjat spela spel på dom och det funkar det med.

Det enda som stör att att vår bank (nordea) inte har mac-anpassat sin e-legitimation, så det fr vi leva utan tills dom fixat det...

/ lavinia, som inte sett ett virus på flera år.. på datorn alltså

*host* De flesta nya macar är pc *host*

????

här har vi uppenbarligen någon som inte vet vad den pratar om :rofl: :rofl: :rofl:

enkelt val, välj mac å kör osx!
det har ju dessutom visat sig att en mac ÄR INTE dyrare än en motsv. pc... speciellt inte långsiktigt... + att pc måste man hålla på å uppdatera virus-prog med...

/mac sen 98

alla pc har ju inte intel....

jag skulle ändå som sagt var välja mac å osx om jag vore TS!

Och hur många PC (vardagliga definitionen) som inte kör intels instruktionsuppsättning har du sett? De är för övriga delar i datorn jämförbara, så länge de alla kör x86.

Och ja, jag menar att de kör intel-cpu (och övrig hårdvara är också "vanliga" komponenter till skillnad mot gamla mac som körde det mesta eget, special) och ett bsd-operativsystem. Det rörs till lite av att de har andra datorer också, men numer när det gäller deras "lägre" datorer är mac mer en oem-tillverkare (som hp, acer, dell etc) än en egen "dator-sort". Det går sen utmärkt köra ett annat *nix-os eller windows på den, eller köra mac os x på en helt vanlig pc om man känner för det.
(Glöm förresten inte att apple är lite snikna och vill ha betalt även för små uppdateringar av operativsystemet.)

Med det sagt skulle även jag välja en modern mac i dagsläget. Inte för mig själv, men när det gäller andra.
Och när det gäller de övriga frågorna stämmer det att du i stort sett slipper virus, maskar och trojaner (i alla fall ett tag till). PC och MAC fungerar även utmärkt tillsammans i nätverk.

Mer som ett service pack. Är ju fint att man behöver tiger för att kunna utveckla i java 5, och med största sannolikhet kommer behöva köpa leopard för att kunna arbeta i java 6.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka