Sv: pavo

Jag fick en provpåse Slobber Mash och provade, och vet flera som ger det i stallet. Detta är tydligen vansinnigt gott av någon anledning, min egen häst tycker t o m att det är godare än betfor. Och andra i stallet anser att det har gett glansigare päls. Jag har inte sett någon anledning att köpa Pavos foder, ger Hippo Grow Alfa, men jag skulle kunna tänka mig att rekommendera Slobber Mash om någon har en extremt kräsen häst som ratar allt och behöver kraftfoder. Men av det jag läser ovan så verkar marknadsföringen och försäljarna inte vara så mycket att lita på.

Får slänga in en fråga ang. detta foder. Pratade med återförsäljaren på mässan och de frågade ju såklart vad för typ av häst jag har. Berättade att det var en islandshäst och de hade tydligen ett speciellt foder för såna. Jag sa att det är viktigt att det är bra med protein i och de sa att nä, det är det ju inte... Men däremot är det massor med mineraler i och det gör att hästens kropp blir fin ändå (vi hade diskuterat proteinbrist/bukmage), att hästen inte blir bukig osv. Lät på personen som om mineralerna skulle kompensera bristen på protein.
Hur sant är det påståendet egentligen? Jag tyckte det lät galet, har jag rätt? Nu tänker jag inte köpa det fodret eftersom jag tyckte att proteininnehållet var alldeles för lågt och jag inte litade på deras mineralteori. Men det vore intressant att veta om de står och hittar på saker:crazy: eller om det är jag som borde läsa på lite till:D.
Aldrig funderat på att DU kanske tolkade situationen fel??
jag hörde de också på mässan och då pratade de om att islandsfodret samt ovriga foder ej var uppbygda på socker eftersom SOCKER är en bov i fång situationer. dessutom påpekade de att de var lågt protein i fodret eftersom de flesta grovfoder idag innehåller för mycket protein och att det är svårt att hitta ett kraft foder med mycket energi och mindre protein. Protein överskott leder till stor påfrestning på bla njurar mm
Och jag kan inte annat än att hålla med! här i mina trakter samt i skåne där jag är ofta har i princip alla hö samt hösilage analyser jag tittat på legat i överkant eller rent av ALLDELES för högt i protein värde.
så tack PAVO för ert låga protein innehåll :bow:

jag hörde de också på mässan och då pratade de om att islandsfodret samt ovriga foder ej var uppbygda på socker eftersom SOCKER är en bov i fång situationer. dessutom påpekade de att de var lågt protein i fodret eftersom de flesta grovfoder idag innehåller för mycket protein och att det är svårt att hitta ett kraft foder med mycket energi och mindre protein. Protein överskott leder till stor påfrestning på bla njurar mm
Och jag kan inte annat än att hålla med! här i mina trakter samt i skåne där jag är ofta har i princip alla hö samt hösilage analyser jag tittat på legat i överkant eller rent av ALLDELES för högt i protein värde.
så tack PAVO för ert låga protein innehåll :bow:

Inte minst här på forumet är låga proteinhalter i grovfodret ett vanligt problem.

Pavos marknadsföring är faktiskt i stil med Hippolyts som diskuterats i en annan tråd. Ett av deras foder marknadsförs som lågprotein och lågsockerhalt, 2 %. MEN detta foder består till största delen av spannmål (7 olika sorter) och innehåller minst 30 % stärkelse. Nature heter det (vad det nu är för naturligt med vete, dinkel, majs osv)

De flesta bukefalister vet väl att om något har relation till fång så är det överdoser av stärkelse? HH

jag har ej följt debatten om st hippolyt... men jag kan tala för pavo ;) stärkelsen är nedbruten i alla deras foder tack vare expanderingen, finns mer att läsa om den proceduren på hemsidan.
Jag är långt ifrån någon fång expert, ville bara förmedla vad JAG hörde på mässan då jag tycker att det är så synd att prata illa om ett foder för att man kanske missuppfattades vad som sades.
Givetvis måste ju man som hästägare anpassa sitt kraftfoder efter grovfodret eftersom det är och ska ALLTID vara grunden i hästens foderstat.
Så därför tycker jag att det är bra, att det finns valmöjlighet till kraftfoder med lågt protein innehåll för alla oss som har högt värde på det i höet.

jag har ej följt debatten om st hippolyt... men jag kan tala för pavo ;) stärkelsen är nedbruten i alla deras foder tack vare expanderingen, finns mer att läsa om den proceduren på hemsidan.
.

Jag har inte en aning om vad du pratar om för process med stärkelsen. Men i ett tidigare inlägg skriver du om att det är lågt sockerinnehåll i detta foder och att du tycker att det är bra.
Jag förstår inte hur du då kan tycka att det är bra att fodret innehåller stärkelse som då är processad så att den snabbt tas upp i hästen.
Det betyder vad jag förstår bara att tarmen har lättare än vanligt att bryta ner stärkelsen till sockermolekyler. Du får alltså en massa socker med i fodret ändå.

Sedan förstår jag kanske inte riktigt varför man ger kraftfoder om man inte vill ha proteinerna med. Men jag har kanske erfarenhet av andra sorters hästar.

Senast ändrad:

Nej, de sa ungefär samma till mig som till _moa_. De nämnde överhuvudtaget inte något om socker.
Jag har ännu aldrig haft ett grovfoder med för hög proteinhalt, så det är inget jättevanligt problem i mina trakter iaf. Däremot händer det att det är för lite protein ganska ofta.

Det här med expanderingen måste du berätta mer om, jag hittat inte något om det på hemsidan. Ställde denna fråga lite längre upp, även någon annan användare var intresserad av ett mer utvecklat svar.

Det här med expanderingen måste du berätta mer om, jag hittat inte något om det på hemsidan. Ställde denna fråga lite längre upp, även någon annan användare var intresserad av ett mer utvecklat svar.

Jag lyckades hitta det på ngn av deras sidor

http://www.pavo.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=170

Jag tror att ett vanligare ord för samma process är poppat foder. Det blir ungefär som när man gör popcorn. Spannmålen värms upp så att kornen (rätt ord?)sväller och öppnas. Då blir stärkelsen mer lättåtkomlig. Det är ju bra om man ger mkt och är rädd för att den ska rinna vidare till grovtarmen.

Men frågan är väl fortfarande om jag inte har gått vilse i tråden hur man kan sälja detta som ett foder med lågsockerhalt. All stärkelse som bryts ner på rätt sätt i hästen omvandlas ju till socker för att sedan tas upp genom tarmväggen. Det minskar ju definitivt inte av att den är poppad.

Ja precis. Expanderingen är ju ett sätt att göra stärkelse mer lättsmält för hästen. Det vanligaste sättet att göra stärkelsen smältbar är det vi gör när korn stöps eller krossas. Majs har så svårsmält stärkelse (för hästar) så det räcker inte att krossa eller stöpa. Därför poppar Pavo majsen precis som alla andra som framställer hästfoder med majs. Annars skulle hästarna lätt bli sjuka. Men Pavo smälter inte stärkelsen åt hästarna. Det får de göra själva. Det inte tunntarmen hinner med att dela upp i socker molekyler det rinner ner i tjocktarmen.

Ju högre smältbarhet av stärkelsen desto högre Glykemiskt index. Det aktuella fodret har alltså ett högt GI. Det är den egenskapen hos socker som man kanske kan koppla till att hästar som har insulin resistens får en ökad risk att få fång av sockerrik diet. Så påståendet att fodret har 2 % socker är ett meningslöst påstående eftersom de 30 % starkelse snabbt förvandlas till socker om det nu är så lättsmält som de säger. HH

Det är den egenskapen hos socker som man kanske kan koppla till att hästar som har insulin resistens får en ökad risk att få fång av sockerrik diet.

Jag är helt med på vad du menar i ditt inlägg utom ovanstående mening. Vilken egenskap?
Jag kan tolka det som att du menar att en sockerrik diet leder till en ökad insulinhalt i blodet vilket anses kunna öka fångrisken. I så fall är jag naturligtvis med.
Men du menar kanske ngt annat som jag i så fall inte kan tänka ut alls.

Jo just det. Högt GI= snabb och hög blodsockerstegring till skillnad från mat som har lika många men långsamma kalorier. Ju större blodsockertopp desto mer insulin tillverkas. Flera studier har nyligen visat att insulin i sig kan sätta igång fång. Alltså vill vi inte ha alltför höga blodsocker toppar hos hästar i riskzonen för fång. Det är ju troligt att denna mekanism kan gälla insulinresistenta hästar, inte alla. Men man kan väl vänta sig fler studier om detta snart.

De hästfodermedel som har lägst GI är betfiber, lusern och soja skrå (soy hulls på engelska, tror det är lika med skrå) HH

Jo just det. Högt GI= snabb och hög blodsockerstegring till skillnad från mat som har lika många men långsamma kalorier. Ju större blodsockertopp desto mer insulin tillverkas. Flera studier har nyligen visat att insulin i sig kan sätta igång fång. Alltså vill vi inte ha alltför höga blodsocker toppar hos hästar i riskzonen för fång. Det är ju troligt att denna mekanism kan gälla insulinresistenta hästar, inte alla. Men man kan väl vänta sig fler studier om detta snart.

De hästfodermedel som har lägst GI är betfiber, lusern och soja skrå (soy hulls på engelska, tror det är lika med skrå) HH

Tack för ditt svar. Jag förstår hur du menar.
Jag inser att jag inte riktigt har haft definitionen av GI klart för mig.
Lite konstigt med tanke på all tid jag har lagt på att sätta mig in i insulinresistenta hästar.
Jag minns att när vi diskuterat GI hemma (visserligen för människor men ändå) så är det tydligen så att morötter har högt GI men det behöver man inte bry sig om för man måste i så fall äta så många för att det skulle spela ngn roll. Sedan dess har GI varit ett mysterium för mig. Det måste väl ändå ha med mängden socker. stärkelse att göra och inte bara med formen av energi (ex fibrer eller mer lättlösliga kolhydrater).

Ursäkta detta blev helt utanför tråden och dessutom bara ännu en av mina knasiga funderingar. jag undrar om detta med morötter stämmer. De innehåller ju inte så många kalorier precis.

Senast ändrad:

Slobber Mash ska ges 1-3 skopor i veckan till hästar som är oroliga i magen.

Bara tillägger.

Jag gillar deras foder, men håller mig fortfarande till Mitavite.

I så fall känns det ju som Hestekraft tillför mer, även den är expanderad.;):angel: Här finns det ju värden som är användbara i det syftet fodret ges, nämligen att öka intaget av smrp.

Ja verkligen, 120-130 SMRP jämfört med 70 men samma MJ. Och mer av energin från fett och fibrer i Hestekrafften. Men även Grow alfa har bra värden för den typ av häst som Pavos "islandsfoder" vänder sig till.
HH

Min reaktion är ungefär - hur dum får en fodertillverkare vara? Eller är det att hästägare inte köper lämpliga foder. HH[/QUOTE skrev:
Tyvärr är det både och.

Okunniga, oseriösa fodertillverkare och hästägare som har noll koll på vad hästen behöver för näringsämnen.

Detta forum är ett tydligt bevis för det senare.

Nej, de sa ungefär samma till mig som till _moa_. De nämnde överhuvudtaget inte något om socker.
Jag har ännu aldrig haft ett grovfoder med för hög proteinhalt, så det är inget jättevanligt problem i mina trakter iaf. Däremot händer det att det är för lite protein ganska ofta.

Jag bor i Västra Götaland och vi har samma "problem" som du.
Skall man ha ett grovfoder med hög, eller tillräcklig, som man också kan uttrycka det, får man vara mycket noga vem man köper fodret ifrån.

Jag har Islandshästar och jag får knottrer över hela kroppen när man pratar om ett kraftfoder med låg proteinhalt. Om man nu har så mycket proteinhalt i höet behöver man ju inget kraftfoder. Energin kan man tillföra på andra billigare och bättre sätt.

I många år har jag gett mina dräktiga- och digivande ston, unghästar och hästar som behöver proteintillskott, Hippo Grow alfa. Ett utmärkt foder om man behöver mer protein.

Att en bukig hästmage skulle bero på mineraler har jag mycket svårt att tro. Jag är verkligen ingen expert men så många hästar som vi har haft genom åren och fött upp så skulle jag vilja påstå att det enda som har hjälpt mot just denna typen är ordentligt med protein!

Jag har kanske haft tur. Men under mina 25 "hästår" och över 300 hästar som har funnits med har vi aldrig haft en fånghäst. Kanske tur men inte bara.

/Åsa

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är era recensioner om Pavos be chill? Funkar det? Och hur använder man det?
Svar
1
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst