V

villiros

Är det någon som använder foder från pavo? Vad tycker ni om det?

Sv: pavo

jag har:bump:

Är väldigt nöjd med detta, just nu går mitt sto på 1kg Pavo SportsFit och det passar henne utmärkt. Hon är lagom pigg och väldigt förtjust i sitt kraftfoder.

Jag har alltid haft problem med att mitt sto knuffar ur kraftfodret ur sin krubba när hon äter, dvs att hon puttar ut en del med mulen samtidigt som hon äter. Detta har hon gjort i 7år med alla olika fodersorter som jag har prövat. Men icke sa nicke sen jag började med Pavo. Nu vill hon verkligen äta upp varenda korn.

Jag har även fått min häst (med hjälp an Pavo) att börja dricka under en förstoppning som annars kunde gå riktigt illa.
Mitt sto blev förstoppad och slutade att dricka.
Jag hade prövat med alla metoder jag känner till men ne, hon var inte alls intresserad av vattnet.
Jag kom över Pavos Slobber Mash och blötte det i en 10kg vatten hink och höll tummarna. Och till min förvåning så drack hon upp HELA hinken utan att blinka!
Jag fortsatte att erbjuda henne detta och med hjälp av Slobbern så klarade sig mitt sto utan men från denna händelse.

Så man kan säga att jag är mer än nöjd med Pavo och rekommenderar alla att pröva det.

Underbart!

Pratade med lite människor i Pavo montern nu på Horse Show och gud va gott deras foder såg ut! Müslin ville man ju testa själv :p:p

Har du något att säga om deras Groov som de rekomenderade min unghäst tills dess att jag börjar rida henne?

Finns det någon fakta på Svenska att få tag på?

muslin Är god, min häst äter som sagt upp allt i krubban, och om du är lite hungrig så rekommenderar jag att pröva de små puffarna som ligger i muslin.:idea: Jätte goda!

Pavo har en hemsida man kan gå in på och läsa mera om deras foder:

www.pavo.nu

Det viktiga tycker jag är att man jämför innehållet i fodret med andra.
Jag tycker att man får mera för pengarna när man köper Pavo jämfört med andra fodersorter.
Det ligger högre i alla näringsvärden och det är ju faktiskt det man betalar för.

Hoppas att du fick den informationen du ville ha..

Va kul med posetiva erfarenheter:)
Pratade med dom i deras monter på Göteborg horse show och blev nyfiken:)
Blev rekomenderad condition extra till min islandshäst,har du någon erfarenhet av det fodret?

Jag läste på Pavos hemsida och tyckte deras allmänna diskussion om lättfödda naturhästars behov lätt lovande. Men när det väl kom till ett konkret foder för denna hästtyp så blev det pannkaka.

Det du nämner har ännu mer MJ >12 och mindre SMRP 70 gram än St Hippolyt som vi diskuterade ovan. Det annonseras som extra lågt proteininnehåll. Sämsta möjliga kombination för det flesta islandshästar om man inte har ett grobfoder med väldigt bra protein och låg energi förståss.

Min reaktion är ungefär - hur dum får en fodertillverkare vara? Eller är det att hästägare inte köper lämpliga foder. HH

Problemet är nog tyvärr att många inte har en aning om vad deras grovfoder har för värden, man läser sen text som lovar guld och gröna skogar utan hänsyn till rådande omständigheter.

Man har helt enkelt inte förstått det här med hästens utfodring, med risk för att få på skallen nu.:crazy:

Finns det någon mer som använder foder från pavo som tycker det är bra?

jag gör det!! pavo grow samt slobber :love:

absolut det bästa foder jag någonsin haft :bow:

Jag läste på Pavos hemsida och tyckte deras allmänna diskussion om lättfödda naturhästars behov lätt lovande. Men när det väl kom till ett konkret foder för denna hästtyp så blev det pannkaka.

Det du nämner har ännu mer MJ >12 och mindre SMRP 70 gram än St Hippolyt som vi diskuterade ovan. Det annonseras som extra lågt proteininnehåll. Sämsta möjliga kombination för det flesta islandshästar om man inte har ett grobfoder med väldigt bra protein och låg energi förståss.

Min reaktion är ungefär - hur dum får en fodertillverkare vara? Eller är det att hästägare inte köper lämpliga foder. HH

Jag förstår din reaktion, men måste bara få säga att det är svårt att räkna "som vanligt" på detta foder då smältbarheten är så väldigt mycket högre än andra foder 90% och vanliga foder ca 40 % eftersom de har en egenutvecklad expanderingsmetod.
Jag har själv provat flera sorter (vi har många hästar)och är bara possitivt överaskad, vi har eget grovfoder och JA jag analyserar detta och har gjort alltid så jag kan verkligen se skillnaden på själva kraftfodrets inverkan vissa hästar har jag kunnat sänka rejält på trots att de tidgare varit mkt svårfödda, fölen behöver jag heller inte ösa på trots att de leker och stojjar och de två små fetingarna :) är smäckra och fina och glänser i pälsen och håller sig så. Så ...än så länge kan jag bara säga gott om detta foder, men jag har inte provat alla sorter. Måste bara få säga att Slobbern är helt underbar!! Tänk att kunna ge detta smaskiga som inte innehåller massa socker (betforn) och dessutom verkligen är nyttigt:):bump:

Jag förstår din reaktion, men måste bara få säga att det är svårt att räkna "som vanligt" på detta foder då smältbarheten är så väldigt mycket högre än andra foder 90% och vanliga foder ca 40 % eftersom de har en egenutvecklad expanderingsmetod.

Oj, det där får du gärna utveckla! :)

Oj, det där får du gärna utveckla! :)

Jag är också intresserad av att höra mer om denna egen utvecklade expanderingsmetod.

Jag var inne på sidan för att läsa, och här har vi ett typexempel på okunnigheten i mina ögon, samt att texten talar mot sig själv i olika partier. Jag ska ge ett par citat.

Denna utveckling har resulterat i att islandshästen - som ingen annan hästras klarar att utvinna en hel del energi ur nästan vad som helst som är ätbart. Hela matsmältningssystemet är inställt på att få ut mesta möjliga av näst intill ingenting.

Detta är alldeles sant, och därför blir man förvånad när man sen lägre ner läser följande.

Tack vare dessa utvalda sorter har Pavo Liga ett mycket lågt protein innehåll och är ett idealiskt tillägg till den dagliga portionen av hö eller bete för den isländska hästen.

Det här är i mina ögon ett stort dilemma, eftersom människor är/blir bokstavligen allergiska mot att ge hästen någon form av protein eftersom man tror att rasen inte kräver något sådant.

Min erfarenhet är dessvärre tvärtom, rasen är oerhört proteinkrävande just därför att förmågan att ta tillvara på energin är så utvecklad. Däremot inte lika stora behov av energi.

:

Men man uppger ju att mängden smältbart råprotein är 70 gram och att MJ är 12. Är det inte sant menar du?

Jag har inte kritiserat fodret i sig utan den okunniga marknadsföringen. Denna typ av foder lågprotein/hög energi passar ju bättre till en helt motsatt typ av häst t ex racande fullblod som behöver stora mängder energi. HH

Får slänga in en fråga ang. detta foder. Pratade med återförsäljaren på mässan och de frågade ju såklart vad för typ av häst jag har. Berättade att det var en islandshäst och de hade tydligen ett speciellt foder för såna. Jag sa att det är viktigt att det är bra med protein i och de sa att nä, det är det ju inte... Men däremot är det massor med mineraler i och det gör att hästens kropp blir fin ändå (vi hade diskuterat proteinbrist/bukmage), att hästen inte blir bukig osv. Lät på personen som om mineralerna skulle kompensera bristen på protein.
Hur sant är det påståendet egentligen? Jag tyckte det lät galet, har jag rätt? Nu tänker jag inte köpa det fodret eftersom jag tyckte att proteininnehållet var alldeles för lågt och jag inte litade på deras mineralteori. Men det vore intressant att veta om de står och hittar på saker:crazy: eller om det är jag som borde läsa på lite till:D.

*knapp*

Tycker att detta foder verkar jättebra! O müslin såg ju himelskt god ut! Även om jag får stanna vid pelletsen ett tag till med min unghäst :)

Tänker dock få höanalysen osv innan jag byter så att det inte blir något fel :)

pratade också med en i montern om islandsfodret och min hästs behov. Jag anser att han behöver mycket protein för att vara fin i kroppen, han blir extremt lätt buktig. Den jag pratade med frågade mig om det inte kunde bero på mineral och vitamin brist. Jag är väldigt anti allt kraftfoder så om jag ska ge mina ngt kraftfoder hädan efter ska det vara väl avvägt och inte bara för att det verkar bra enligt folk.

Sen har jag hört annan faktainformation från dom som marknadsför fodret som gör att jag dragit öronen åt mig, bland annat det att dom har lägre protein för minska risken för fång? Vilket säger emot det mesta jag läst senaste året i tidningar och annat.

Man läser sen text som lovar guld och gröna skogar utan hänsyn till rådande omständigheter.

Jag fick en provpåse i farten på FHS och kan inte annat än hålla med...
Och nej, jag har inte använt fodret som var nån müsliblandning som skulle blandas med hett vatten

*kollat på siten*
Slobber Mash var det

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är era recensioner om Pavos be chill? Funkar det? Och hur använder man det?
Svar
1
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18