Påverkad hur länge vid pälssättning?

I

Iza iza

Min häst (som jag bara haft sedan i midsomras) är väldigt påverkad av pälssättningen. Min gamla foderhäst (som jag hade i tre år) reagerade inte vid pälssättningen över huvud taget, så detta är en helt ny situation för mig. Hur länge kommer hon att vara så här påverkad?

Jag ger henne mycket havre och b-vitamintillskott och har tänkt ta in henne på stall några nätter - vill gärna att hon är pigg till kursen vi ska på i helgen. Finns det något annat jag kan göra och kan jag ha någon förhoppning om att hon piggnar till till kursen?

Sv: Påverkad hur länge vid pälssättning?

Hm, min första häst (som nu är hos fodervärd) reagerade inte alls vid pälssättningen, iof rakades han ganska tidigt.

Den andra som jag har nu, har satt relativt mycket vinterpäls och han har inte heller reagerat något spec.
Hästarna kan ju bli extra hängiga vid pälssättning. Vi ger också våra hästar b-vitamin.

Svårt att säga. För vissa hästar är det själva pälssättningen som påverkar, och då tycker jag att de blir piggare på några veckor. För andra hästar är det mest att de tycker det är varmt och jobbigt med "för mycket" päls, och då sitter ju tröttheten i tills det antingen blir kallare eller man klipper hästen.

Hon kommer att stå i utebox i vinter, så raka ner henne tycker jag inte känns riktigt bra . Men det ska ju bli kallare lagom till helgen, tyckte till och med jag såg något om frost... så förhoppningsvis piggnar hon till, till kursen och helgen.

Stjärna har åxå varit hängig i takt medd att pälsen blir tjockare. Jag klippte henne men det hjälpte inte mycket, men hon blev inte lika svettig längre. Nu får hon b- vitamin sen några dagar tillbaka, och jag tycker att hon redan är bättre. :bump: Hon hade t o m galopperat villigt med medryttaren i helgen! Så det verkar fungera!

"Villigt" är ett förhållningssätt till världen jag saknat hos min lilla älskling sista veckan

Man behöver ju inte klippa HELA hästen, utan bara lagom mycket så att den inte blir så svettig, och så att den har en chans att torka inom rimlig tid efter ett träningspass.

Hon var piggare idag än hon varit tidigare i veckan - kanske B-vitaminerna som börjat verka ;)

Jag kommer att avvakta klippningen ett tag, så får jag se sen hur jag gör.

Min pålle som aldrig varit påverkad förut var jätteseg för ett tag sen vid pälssättningen. MEN nu är det full fart på´n fast det är så varmt.

Jag har iof ett hbl men hon tar också hårt vid varje fällning.Hon brukar gå ner några kilo då hon äter dåligt, hon blir slö och hängig..
Jag ger henne extra b-vitaminer.

Många hästar av alla raser blir väldigt hängiga och trötta, en del tom griniga vid pälssättning och fällning...
Islandshästarna sätter ju ofta ännu mer päls än andra raser, och därför blir det ännu jobbigare för dem, det går åt så enormt med energi att sätta pälsen.

Det bästa tipset som jag fått och som funkat bra för mig och min häst är att ge extra B-vitamin under ca 2-4 veckor när pälssättningen är som värst och sedan acceptera att de har det väldigt jobbigt och tillåta dem att gå på lite halvfart under ca 1 månad, man kan ju inte tvinga fram vilja och pigghet och jag har upptäckt att gör jag så och låter honom få lite mer vila, lite mer lugna uteritter och inte så mycket hårt arbete så får jag tillbaka honom snabbare mot om jag försöker tvinga fram honom. Han är ju trött!! Måste jag ju acceptera. Så det är mitt tips.

Jag gav B-vitamin i två veckor, det gav resultat nästa direkt. Sen tog den slut i torsdags, och det stod på flaskan att man skulle ge två veckor vid pälssättning och-fällning, så jag köpte ingen ny... Och igår var hon jätteseg igen när jag red. Ända tills vi träffade på en enormt snygg hingst i skogen, då blev det mera fart! :love: :rofl: Tyvärr lär vi väl inte stöta på honom varje dag, så det får nog bli B-vitamin en omgång till.

Jag kan säga att min och mammas hästar har reagerat på pälssättningen och de kan vara jättesega, fast vi har inte bestämt om de ska rakas eller inte. Förmodligen kommer de att göra det hos Lisa när de ska på träning.
Kanske dags att börja ge dem B-vitaminer!:( :smirk:

`min pålle blev jätteseg förra hösten men då hade han oxå mkt sämre kondis....jag har gett b-vitamin året runt sen jag köpte honom och iår(trots att han fick det förra hösten med) så är han fortfarande väldigt pigg...lagom pigg....jag tror att man ska öka på kraftfodret lite för har man hästen går ute på gräs så försvinner ju näringen mer och mer i gräset så man får se upp eftersom det kräver mer energi att sätta päls tror jag på att man kan öka lite i kraftfodret...

min häst får nu ca 7dl helhavre och det är alldeles perfekt för honom...förra hösten fick han bara ca 3 dl krossad havre.

han har även MKT bättre kondis nu...

så jag hoppas piggheten håller i sig på min pålle det gäller att man e uppmärksam så enerig och näringen inte tar slut i gräset då bör man börja stödfodra eftersom nu när det blir frost och allt så dör mkt näring i gräset.
hästarna äter och äter men får endå inte i sig tillräckligt.

Tänk på att när du ger extra B-vit hela tiden försämras hästens egen b-vitaminproduktion. B-vitamin bör ges endast i kurer på 2-4 veckor.

/Malin

jaså det har inte jag hört för jag har läst att man kan aldirg ge för mkt b-vitamin eftersom det går ut i urinen...
vet flera som ger året runt...det konstiga är ju att han är så pigg dena hösten så det verkar ju hjälpa...

jag ger b-vitamin mitt på sommaren för att han ska dricka upp vattnet i hinken annars är det ju ingen anledning att ge det då...

men är det farligt på nåt sätt att ge året runt lixom slutar man så startar väl hästens egen b-vitamin produktion igen?

Tänk på att när du ger extra B-vit hela tiden försämras hästens egen b-vitaminproduktion. B-vitamin bör ges endast i kurer på 2-4 veckor.

/Malin

Har heller aldrig hört.. Men sen är det ju alltid kul att diskutera foder, för alla har olika vägar de går och olika personer de lyssnar på...

Lärde mig det helt nyligen!
Visst överskotts b-vit går ut i urinen så överdosera kan man inte, men man hämmar kroppens egen produktion av b-vit om man ger extra hela tiden.
Vad blir vitsen med ett tillskott om man ger det hela tiden? Det är ju till för när hästen behöver extra av det, som om den påverkas vid pälsfällning/sättning.

/Malin

*knapp*

Yrpa var loj och grinig fram tills hon rakades.. Nu är hon jättepigg och glad i all hantering.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 411
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka