Påverka aktion

D

Duffy

Hej! jag har en nioårig fyrgångare som har lätt för tölten och hyfsat bra aktion, men som är väldigt "trippig". Kan man påverka steget och aktionen på något sätt så att han tar ut rörelserna bättre och får luftigare steg? Kan även tillägga att han inte riktigt vill sänka sig i tölten, utan går lite för högt med huvudet och är ganska hård i munnen i tölten. just nu har jag ridit med mkt tempo och energi för att han ska "tänka framåt" eftersom han kan bli väldigt passiv om man inte är "på honom", men det kanske är bättre om jag jobbar i skritt och lösgörande i stället så att han ska stärka överlinjen och lära sig att gå i rätt form. Vad tycker ni?

Sv: Påverka aktion

Traven är den gångart som iaf jag tycker är lättast att påverka.
Om man rider lätt så fördröj nedsittningen en aningen. På så sätt måste hästen ta ut steget och trava till din nedsittning!

Man kan korta och länga steget genom m enbart nedsittningens temo.
Mitt sto kan vara lite trippig i början innan hon blir mjuk och fin.
DOch gör jag på detta vis så tar hon ut stegena i traven märkbart mer och blir mjukare och tja får snyggare trav helt enkelt=)

Om det är tölten som ska tränas, då är det den du tränar.
Det du beskriver låter som om att eftergiften inte kommer från bakbenen, därför är det här du ska träna. Hård mun med hög form vittnar om det, hästen måste ridas mer lösgjord och ffa måste du få tag i bakbenen. Detta kan göras i skritt, och när du startar i tölt ska dessa sträckor vara korta men korrekta. Sidförande är bra exempel på att nå bakbenen en och en, men glöm för all del inte rakriktningen.

Just töltpartiet kanske du ska välja att träna på ute, jag tolkar det som att din häst har svårt med energin och då kan volten kanske vara en nackdel för vissa hästar. Men det känner du själv, tappar han mycket energi i paddock rid töltövningar ute.

Om det är tölten som ska tränas, då är det den du tränar.
Det du beskriver låter som om att eftergiften inte kommer från bakbenen, därför är det här du ska träna. Hård mun med hög form vittnar om det, hästen måste ridas mer lösgjord och ffa måste du få tag i bakbenen. Detta kan göras i skritt, och när du startar i tölt ska dessa sträckor vara korta men korrekta. Sidförande är bra exempel på att nå bakbenen en och en, men glöm för all del inte rakriktningen.

Just töltpartiet kanske du ska välja att träna på ute, jag tolkar det som att din häst har svårt med energin och då kan volten kanske vara en nackdel för vissa hästar. Men det känner du själv, tappar han mycket energi i paddock rid töltövningar ute.

Precis!
Nej, det verkar inte riktigt som att bakdelen aktiveras, även om jag själv tycker att jag är nogrann med förberedelsen för tölten. När jag ska ladda honom gör jag halvhalt på halvhalt och driver honom samtidigt framåt, och här börjar spänningarna. När jag sedan släpper fram honom i tölt, blir det bara värre även om jag flyttar bakdelen och böjer honom till höger och vänster och försöker vara så lätt som möjligt i handen. Han är ju även som sagt lite trippig så jag har inte velat korta honom för mkt när jag laddar honom inför tölten, men tycker du att jag ska forsätta ladda honom på detta vis eller ska jag låta honom gå i en lite friare form?

ja, min pålle kan ha en del problem med att självmant vilja gå framåt, men tycker inte det är dötråkigt att jobba i paddock. När man rider honom ute kan man också känna en viss motsträvighet (när man rider själv menar jag, ihop med andra är han ett krutpaket:D). Han är ingen självständig häst och söker sig till gemenskap så bristen på vijan är kanske att han inte accepterat mig som ledare än och därför känner sig ensam? Men hur ska jag uppmuntra honom att själv vilja gå fram, utan att behöva skänkla vart och vartannat steg?

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 251
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har hostat i princip varje dag i flera år, framförallt när det är lite kyligare ute. Små slemklumpar kommer upp ibland, för något år...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Philosophia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18