Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig…
Jag har hela livet varit intresserad av dressyr. Ridit själv upp till msv på en häst som inte hade tillräckligt med gång för att få några högre procent.
Jag har tittat på alla dressyrtävlingar på hög nivå jag kunnat, både på tv och på plats.
Ju äldre jag blivit desto mer kritisk har jag blivit. Dressyren har förändrats på senare år, liksom hästarna som blivit mer och mer känsliga/explosiva.
Det är mycket händer och sporrar i dagens dressyr. Få hästar gör rena, raka byten. De flesta ryttarna ”slänger” hästen åt höger/vänster med övertydliga hjälper.
Passage och piaff ser inte harmoniska ut.
Det är gapande munnar och smiskande svansar. Ihoptryckta hästar är mer regel än undantag.
Någonstans på VM i Herning började jag förlora intresset. Jag hade precis köpt en ny unghäst, börjat rida för en ny tränare med resultat på hög nivå. Redan första lektionen fick jag byta träns och bett. Jag red på ett novabett med löst spänd engelska nosgrimma. Det skulle vara tredelat med remontnosgrimma.
Sedan skulle hästen ha stöd på bettet, kort tygel och mycket stöd för att rama in hästen. Ingen mer uteridning. Dressyr i princip varje dag, små volter + åttvolter, ut och in med baken osv…
Fyra månaders vansinne och hästen blev halt. Jag bytte stall, försökte med rehab och hästen blev långsamt bättre. Men mitt intresse var dött. Jag ville inget mer utan valde att ge bort hästen till garanterat gott hem. På det knappa år jag hade hästen kostade han mycket pengar, mycket.
Jag tror inte hästarna har det sämre hos Kittel än hos många andra. Inte för att jag försvarar honom, men jag förstår honom. Som någon annan varit inne på är det den ridningen och den typen av häst domarna vill se. Det är inte Kittels fel, det är systemets fel.
Jag vet att Kittel gärna rider på vanligt tränsbett, antagligen för att man då får använda snokrem som ytterst effektivt stänger ihop hästens mun.
Jag tror därmed att det i sig inte är kandarets fel.
Första steget tror jag är att ta bort nosgrimman och tillåta vanligt tränsbett UTAN nosgrimma. Det borde också bli sporrförbud.
Hårda händer, häst hårt ihoptryckt, korta tyglar är något som förekommer på alla nivåer OCH lärs ut på alla nivåer.
Missförstå mig inte, jag FÖRSVARAR inte Kittel (och andra dressyrryttare), men jag FÖRSTÅR de.