Patellaupphakning?

Micaela

Trådstartare
Ja.. vad är det för något egentligen?
Vad får hästen för symptom och hur botas det?

:confused:

Sv: Patellaupphakning?

Hej en utav mina shettisar hade patella. hästar "låser" sin knän när dem ska stå upp och sova, de är sån låsning som hakar upp sig. så när min shettis hade de låste sig bakknät på henne när hon skritta, de bara fastnar. ofta beror de på att hästen är dåligt musklad, så det är rätt så vanligt på unghästar, har ja hört, o min shettis hade de när hon var ca 1 år. ( de är svårt o förklara vad patella är, men hoppas du förstår lite vad ja menar =) )
de försvan när ja började träna henne, o hon fick muskler

Jag förstår ungefär, tack för svaret!:bump:

Min nya storkille hade tydligen haft patella som ung också, men har aldrig riktigt fattat vad det är :o .

Nu är han elva, och har inte haft några problem med det sen han var ungefär 2-3.
Förra ägarna sa att dom hade "sprutat" honom när han hade patella, Då hade det gått över.. Botas det med antibiotika? :confused:

Man kan operera mot patellaupphakning. Men tror inte det hjälper att srputa något. Har aldrig hört om det i alla fall.

har oxå haft en häst med patella, det var ett fbl sto. det jag fick lära mig då var att det är knäleden bak som är "överrörlig" och att detta ofta blir bättre om hästen tränas ordentligt. det gjorde det oxå på henne. jag fick oxå höra att det var bra att rygga en sådan häst mkt, de tränade då upp sig.
att de hade sprutat honom betyder nog att de "blistrat" bakknäet. då injiceras något ämne för att orsaka en uppstramning av muskeln runt knäleden. det gör man ibland på hopphästar som blivit "slappa" i bakbenen. när muskeln stramas upp så kan den i sin strama upp leden. jag är dock inte helt insatt i detta med att blistra bakknän, detta är bara vad jag hört.

En sena som påverkar låsningen när hästen vilar är för lång och när hästen rör sig kan det ta några steg innan upphakningen släpper.
Så har jag fått det förklarat. :)

Nu är han elva, och har inte haft några problem med det sen han var ungefär 2-3.
Förra ägarna sa att dom hade "sprutat" honom när han hade patella, Då hade det gått över.. Botas det med antibiotika? :confused:

Ok. de jag har hört är att man kan "träna bort" de. att de oftast är för lite muskler. jag har tränat kickan upp och ner för backar, gått mkt i skogen med henne, och patellan har försvunnit. sen har ja läst att man kan operera, men att de inte va säkert att de försvann, så de första man skulle göra var att träna upp musklerna på dem. de är iallafall de jag har läst.

Jag hade en ungshettis som hade mkt upphakningar. Träning o b-vitaminer sa veterinären skulle göra det bättre o han blev sprutad med b-vit regelbundet samt fick extra i fodret + att han fick arbeta mkt så att han var välmusklad, alla upphakningar försvanninom 1 år.

Enkelt förklarat tror jag det är en sena som är "fel längd". När man operarar snittar man den på nåt sätt så den blir längre och inte stör. Tränar man upp muskulaturen "kortas"/stramas den och håller sig då på plats. Så opererar man en omusklad häst borde risken vara stor att detta problem återkommer då den musklas, har jag funderat på. Som jag förstått det...

Vi har en häst med patella som han fått då han stått skadad och tappat muskler. Vad jag också förstod så opererar man inte en muskellös häst utan man väntar ca 3mån efter igångsättningen för att se hur stort problemet som finns kvar .
Vi märker jätte stor skillnad på våran nu efter 6veckor så förhoppningsvis behövs det inte göra ngt mer när alla muskler är uppbyggda

har också en ungsto shettis med detta men vet sa att när hon får upphakningar så ska hon backas en bra bit...det funkade faktiskt...peppar peppar har hon inte haft det nu på 1 år.

har också en ungsto shettis med detta men vet sa att när hon får upphakningar så ska hon backas en bra bit...det funkade faktiskt...peppar peppar har hon inte haft det nu på 1 år.

Jo backning släpper själva upphakningen för tillfället men det botar den inte

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka