Patellaupphakning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fjollan
  • Startdatum Startdatum
F

Fjollan

Är det ärftligt?

Min häst har nämligen mycket lindrig patellaupphakning, och jag är intresserad av att betäcka henne!!

Hur skulle Ni göra?

Jag har betäckt mitt sto som har haft besvär med patellaupphakningar. Besvären har dock varit så lindriga och hennes förtjänster som ridhäst varit så stora att jag valde att betäcka. Hållbar har hon varit oxå, 13 år gammal i vår och aldrig en hälta under hela sitt liv.

hej!
vet inte om det är ärftligt men min åsikt är ju att man inte ska betäcka ett sto som inte är helt frisk.

men jag hoppas ju att allt går bra om du betäcker.

Jag känner en person som driver en uppfödning av new forestponnier och ett av hennes ston har besvär med just patellaupphakning men hon har fått flera avkommor utan det problemet och hon skulle säkerligen inte avla på henne ifall det skulle vara ärftligt.

Hlsn Elisabet

Det kan vara ärfligt men alla avkommor behöver inte få det, jag har avlat på mitt sto som har patella upphaking, ena avkomman har upphakningar medans den andra inte visat några som helst tecken på det.

Benet låser sig i knäskålen bak, så det blir rakt. Kan väl vara olika mkt men på min häst har man inte märkt det under ridning mer än att hon tyckte sidvärts var jobbigt som ung och ibland då hon går i branta nedförsbackar liksom "tappar" hon benent ett steg. Det var mest då hon var ung som hon hakade om mornaran då hon gick ur boxen ibland, oftast i de perioder hon växte. Sen hon blivit vuxen och musklad har hon ej besvärats alls i stort sett. Viktigt med hästar med patellaupphakningar är att de inte får vila långa perioder så de tappar musklerna, då kan det förvärras. Sen ska de hellre ha box är spilta samt mkt utevistelse då detta förvärras av stillastående.

Halloj!

Hennes helbror har även han patellaupphakning, betyder det att hon bär på starka gener, eller?

Det är ett mycket trevligt sto annars vad gäller både psyke och rörelsemässigt.

Hur har det gått med din fölis?? Eller ligger han bara på tillväxt i maggen......

Tack för alla svar!!!

Hingsten Vagabond kasserades då 30 % av hans avkommor var behäftade med detta, så man ska nog tänka till innan man avlar på hästar med denna defekt.

Ingen av min hästs syskon har hakningar i alla fall. Är osäker på detta med gentik så om din häst bär på starkare gener eller ej låter jag vara osagt.

Fölet ligger bara i magen än så länge, snart månad 7.

Tilläggas ska väl även att min hästs besvär inte är ngt som ngn veterinär ens märkt. Hon hade 10/10 veterinärt på båda stationerna på kvalitets då hon var 4 år, är veterinärbesigtad med böjprov flera ggr i samband med köp, uppförsäkring, då jag lånade ut henne på halvfoder osv alltid u.a Ingen tävlingsveterinär har heller sagt något annat än "häst i mkt gott skick" då hon besigtats i samband med regionala/nationella hopptävlingar.

Patella är ärftligt, men som med allt ärftligt så måste det inte visa sig på alla avkommor eller släktingar. Du bör också vara på det klara om det verkligen är patella eller bara att den stundtals tappar bakkärran pga lite för dåliga muskler eller att koordinationen stundtals inte är på topp. En rutinerad veterinär känner enkelt om din häst är instabil i knäskålarna bak och eftersom du inte haft några anmärkningar på flertalet besiktningar så tvekar jag på att det är patella. Har själv en hlb-vallack med detta som inte heller är opererad. Han måste dock hållas i 100%topptrim för att musklerna ska hålla knäskålarna på plats. Vila längre än 1-2 veckor på sommaren är inte att tänka på. Med åldern har han stabiliserats.

Det är patellaupphakningar, uppfödaren upplyste mig om att hon hade det då jag köpte henne som 2-åring. Veterinär hade dock rått henne att avvakta med operation och jag gjorde heller ingen då det verkade som hon blev bättre i takt med att hon började ridas. Hon hakade ganska mkt som ung i vissa perioder (man fick backa loss låsningarna) men det har försvunnit efter att hon satt muskler som vuxen.

Ja, det är väl klart som sjutton att patella är ärftligt!
Jag skulle inte vilja se en häst UTAN patella!!! :eek: :eek:

PATELLA = latinska ordet för KNÄSKÅL :D

Man måste försöka skilja på Patella och patellaupphakning... ;)

Ursäkta så mycket att jag inte skrev hela ordet: patellaupphakning. I folkmun:patella. Jag vet också den latinska betydelsen.

I folkmun och folkmun, hos oss förkortar vi det till upphakningar eller hakningar..

skulle någon säga till mig att hästen har patella så skulle jag se ganska frågande ut och undra vilken häst som inte har det..

Beror tydligen på i vilken del av landet man bor, men även jag är född och uppväxt i västra götaland och har kallat patellaupphakningar för patella och ingen har hittills ifrågasatt betydelsen av det eftersom det varit i ett sammanhang där det inte kunnat misstolkas .Kallar du även hästens övriga kroppsdelar för dess latinska namn när du talar till vardags? Nog om detta, det börjar bli löjligt att tolka ord så bokstavligt. Jag ska i fortsättningen skriva och säga patellaUPPHAKNING för att inte kunna bli missförstådd av någon vad jag syftar på....Det lovar jag.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 350
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2