Patellaluxation - erfarenheter av operation?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hej,

Min hund (Lhasa Apso, 9 år) har problem med patellaluxation på höger bakknä och behöver opereras. Han har medial patellaluxation, grad 2 på en skala mellan 0-3.

Vad har ni för erfarenheter kring den här typen av operation, positiva som negativa? Blev er hund bra efter operationen, var man tvungen att göra om operationen, kom problemet tillbaka efter en tid?

Ni får gärna överösa mig med tips och råd, gärna också kring vilken veterinär som utförde operationen.

Jag är så himla nojig över att något ska gå fel och att jag gör fel val som väljer att operera honom. Tack så mycket för er hjälp!

Mvh Maria

Jag är tidig i processen, men delar gärna med mig..

Min pyssling har opererat patella på båda knäna. Han bedömd 0 0 - möjligen att man hade kunnat sätta 1 på vb. Men han hade bekymmer: hoppsade, sträckte sig och var mindre rörlig än sitt kullsyskon och sin mamma och mostrar. Han röntgades rygg, höfter, ben 3 gånger innan diagnosen ställdes (lederna undersöktes med hunden sövd och sedan med endoskopi). När detta skedde hade han en inflammation i vb.

Pyssling hade en tid hos ett av de stora sjukhusen. De hade tagit 27 000 per knä plus första besöket, uppföljning och rehab. De ville behålla honom en eller ett par dagar för smärtlindring. Pluset med kedjorna är att de gör mycket av eftervården, har allt in-house och att mycket "hålla mattes hand" ingår i konceptet. De ville också göra lederna med 1-2 månaders mellanrum.

Väntetiden på operation var dock långt och han var ställd på previcox under tiden och därför vände jag mig istället till en fristående kirurg i Söderköping.

Han kunde ta emot och operera inom ett par dagar. Vi hade honom och hans team för oss själva. Han opererade och vi åkte hem samma dag. Han tog drygt 30 000 per knä (vi hade fått en max uppgift som låg högre). Efterbesök ingår men inte rehab som jag får fixa själv med kliniken som bollplank. Mycket av sårvården ligger på mig - men jag har ett telefonnummer och kan SMS:a alla frågor och bilder på sår och bandage. Jag har fått svar inom någon timme.

Hunden hade det mycket jobbigt första veckan efter operationen. Vb som opererades 18/7 är bättre än nytt nu - hb som opererades för en månad sedan har inte läkt lika snabbt och enkelt (kanske för att det var hans bästa ben och det var enklare för honom att avlasta vb än hb, eller för att två stora operationer kort efter varandra slitit, eller kanske för att jag tyckte att vb gick så bra att jag varit mindre noga nu). Min lokala vet är orolig över hb, kirurgen är mindre orolig. Kirurgen är mycket nononsens och jag skulle nog gå till samma igen.

Jag räknar med 2-3 månader till av långsam uppbyggnad och att försöka undvika explosiva rörelser. Jag är dock helt nöjd med beslutet att operera. Min hund har dock inte fyllt två ännu.

Senast ändrad:
Min familjs hund fick patella luxation som valp och opererades i ena knäet. Vet inte vilken grad eller så det var eller vad veterinären hette men han var duktig! (Skulle kunna fråga om namn ifall så önskas.) Och hon blev aldrig bekymrad av operationen i efterhand av vad som kunde märkas. Vi fick som råd att köra hundsim som rehabilitering efteråt.

Det enda som kan märkas av är att hon ibland trippar på tre ben när vi är ute och går; något som hon själv inte verkar vara medveten om eller bekymrad av. Om man gör så att hon hamnar i obalans och får ta ner benet så går hon som vanligt igen efteråt.

En Bichon Frisé i min omgivning är opad som... 6-7åring, på ena sidan. Hon har inga bekymmer från det benet längre, tror man funderade på att ta det andra benet också innan hon blev "för gammal", men vet inte om det gjordes. Opererad i Öjebyn, Piteå. Den veterinären har dock i princip gått i pension.

Min familjs hund fick patella luxation som valp och opererades i ena knäet. Vet inte vilken grad eller så det var eller vad veterinären hette men han var duktig! (Skulle kunna fråga om namn ifall så önskas.) Och hon blev aldrig bekymrad av operationen i efterhand av vad som kunde märkas. Vi fick som råd att köra hundsim som rehabilitering efteråt.

Det enda som kan märkas av är att hon ibland trippar på tre ben när vi är ute och går; något som hon själv inte verkar vara medveten om eller bekymrad av. Om man gör så att hon hamnar i obalans och får ta ner benet så går hon som vanligt igen efteråt.

Om det är någon veterinär i Stockholm så får du gärna ta reda på namn, annars behövs det inte :)

Om det är någon veterinär i Stockholm så får du gärna ta reda på namn, annars behövs det inte :)
Han heter troligtvis Möller/Möllergård och var chefsveterinär på bagarmossen. Men kan ha gått i pension nu.. Han hade iallafall gott rykte om sig och var väldigt duktig! :) (Känns trist att jag inte kunde få tag på hela namnet dock. :/ )

Han heter troligtvis Möller/Möllergård och var chefsveterinär på bagarmossen. Men kan ha gått i pension nu.. Han hade iallafall gott rykte om sig och var väldigt duktig! :) (Känns trist att jag inte kunde få tag på hela namnet dock. :/ )

Du menar säkert Gunnar Möllermark. Han är över 70 år nu så det finns betydligt fräschare ortopeder ;)
Rekommenderar varmt Sophie Gäfvert
@Monsieur de Mai

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594
Hundhälsa Hej! Jag har läst runt och blir inte riktigt klok. Halva sidan säger att allt går som på räls och att deras hundar inte alls känner...
Svar
3
· Visningar
4 422
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2