Patellahakning

E

Extend

Ni som har erfarenhet inom detta område, får gärna svara.

Har en 3 åring som enligt veterinär har lätt patella bak.
Detta ska troligen försvinna med motion/muskler.
Hästen hakar sig till och från.

Jag har hört att man ska ge B-vitamin, stämmer detta?
Hästen är bara 3 år, men skulle som sagt få relativt lite vilodagar.
I vanliga fall ser jag helst att mina unghästar får vilodagar/flera per vecka, men kan man utan dåligt samvete alltså tex skritta hästen i skogen 5-6/dagar vecka, eftersom patellan finns?
Vad har ni gjort, både ni som har unghäst samt äldre med patella.

Sv: Patellahakning

Jag har gett foderjäst eller b-vit i sirapsform, och också varit noga med att hästen får tillräckligt med protein genom att ge luzern. Om du varvar längre promenader i fri form och med mycket skritt och lite klättring, med korta pass på ridbanan, så kan du säkert rida nästan varje dag utan att belasta hästen för hårt. Ett tips är att inte låta hästen gå i för snabb trav då du rider på böjda spår, det brukar lätt leda till hakning.
På en unghäst tycker jag att proportionerna ska vara minst 2:1, dvs att man rider ut i skog och mark, gärna i lite 'bökig' terräng minst två gånger för varje skolningspass. Skogsturerna kan vara ganska långa och bör ridas i den formen hästen erbjuder utan stöd i handen tycker jag.
Skolningspassen däremot håller jag alltid korta, absolut max 30 min på en unghäst eller nyigångsatt.
Var extra uppmärksam i pälssättningstider, många hästar med latent patellahakning får problem då!

Tack för ditt svar. Jag har precis börjat ge B-vitamin.
Vi håller oss mest i skogen (mestadels skritt, varvat med pyttelite trav),
runt 30-40 min pass. På banan bara vart ca 10 min/gång.

Har faktiskt precis pratat med en vetrinär om hur man tränar en Patella häst bäst och det är att motionera den antingen i högtgräs där den får ta i lite när den flyttar fram benet , eller mjukt underlag eller i vatten, så nu när stranden snart blir öppen igen så ska min syster (hennes häst) träna på stranden och detta är ändå en vältränad 3 åring då det är en ponnytravare(russ) och då sa vet att det var själva framflyttandet av bakbenet som var viktigt att träna och då var det bra med högt gräs tex för de lyfter ju mer naturligt och tar i lite extra då.

Om du inte vill rida varje gång kan du ju faktiskt gå ut och gå med hästen oxå. :idea: eller tömköra ut i skogen. Den är ju väldigt ung fortfarande o man ska ju vara rädd om ryggen och senorna..
Det ger både dig och hästen "motion" och ger dessutom en jättebra kontakt! :love:
Det gjorde jag massor när min pålle bara var 3år.

hästen är knappt riden alls. precis inriden, vi brukar bara tömköra eller promenera, ridit kanske 4 ggr (skritt) efter ett ca 5 veckors uppehåll från inridningen.
kommer fortsätta med främst tömkörningen, men sen när all snö kommer så är det lite jobbigt att gå i skogen oplogad :-)

Tyvärr har vi ingen strand/vatten här :-/ eller högt gräs. Men lite stockar här o var och småbackar har vi. annars är vägarna rätt trista (ja breda vanliga skogsvägar) det är sumpjord i terrängen där hästarna kan sjunka ner en del, så vi undviker att trassla in oss där, då vi inte riktigt känner till terrängen ännu.

man kanske kan tömköra över cavaletti? för att få upp bakbenen.

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis unghäst fick patellaupphakning när hon var runt tre år. Dom opererade och tränade mycket klättring och sånt för att stärka musklerna och hon hade inte problem med det igen sedan,

Adephi skrev:
Min kompis unghäst fick patellaupphakning när hon var runt tre år. Dom opererade och tränade mycket klättring och sånt för att stärka musklerna och hon hade inte problem med det igen sedan,

opererades hästen vid 3 års ålder?

Jag har dock fått rådet att ta det som sista utväg på min,
eftersom det troligen kommer "växa" bort med motionen/muskler.

Får hoppas på det dock...

Min shettis hade också lätt patellaupphakning som liten. Eftersom han mestadels hade levt på hö växte detta bort mellan 2-3-årsåldern när jag fick honom och började ge lite kraftfoder. Han fick ingen speciell träning (gick med andra hingstar dock) och har varit helt fri från detta resten av livet (14 år nu)

Jag har en shettis med patellaupphakning på båda bak till och från. Förutom B-vitamin och motion så hjälper det med korta tår bak. Det verkar dessutom som om det blir sämre om han blir kall (spänningar?). Han blir ialla fall klippt på vintern och får gå med täcke, eftersom jag då kan komma åt honom utan all päls får han liniment på rumpan och försiktig massage.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka