Patella upphakning??

M

Metafor

Nu är det så att jag undrar vad patella upphakning är för något!Är det någon som har ett bra svar på det?
Tack på förhand Sofie :confused:

Det innebär att det låser sig i knät på hästen för att musklerna inte håller knät på plats. Oftast på unga hästar och det kan växa bort. annars kan man träna hästen eller operera.
Hoppas att du förstod nu! :)

Hästen kan låsa sitt bakknä för att kunna bära vikt på benet och använda så lite muskelkraft som möjligt, detta gör dom f.ex. normalt när dom står och vilar på det andra bakbenet.
På lårbenet finns en liten "platå" där knäskålen fixeras av det inre (mediala) patellaligamentet (det finns tre patellaligament), Knä och has är "ihopbundna" av en passiv struktur av senor och ligament, rörelser i dessa leder är därmed koordinerade så att när knäet är låst kan heller inte hasen böjas.

Vid patella upphakning så låser det inre patellaligamentet knäskålen i denna fixerade position vid "fel tilfälle", hästen släpar då bakbenet sträkt bakom sig och kan inte böja varken knä eller has, man kan ofta ganska lätt med handen lossa på knäskålen så att den hamnar rätt igen, men om muskulaturen inte är stark nog så händer samma sak ofta igen.

Många menar med upphakning istället de "knäck" man känner då knäet böjs när hästen lägger vikt på benet i genomträdningen (oftast i skritt). Detta är inte en patella uphakning, utan en följd av att musklerna inte är tilräckligt starka för att hålla emot när kroppstyngden verkar för att flexa knäet.

Vid en operation för patellaupphakning skär man av det inre patellaligamentet och hästen kan då inte låsa knäet, och kan således inte sova ståendes. Detta gör man bara i extrema tillfällen.

Det bästa botemedlet mot upphakningar av alla de slag är att stärka muskulaturen genom motion (gärna mycket skritt). Ringskor och ev. kilar bak kan även vara en hjälp då det förhindrar trakterna från att sjunka för djupt i underlaget.

något flummigt kanske, men hoppas att det var en hyfsad förklaring,
/c.

hej!! jag har en 16 årig new forest som är triangelmärkt.... Han fick sin skada för ca 3½ år sedan och idag tyckte en tjej i stallet att det såg ut som en patella upphakning.... Han har inte varit halt sedan skadan och är ganska bra musklad.. Någon som kan hjälpa mejj med vad jag ska göra åt det??? :confused:

Det är stor skillnad på om det var en "riktig" patella upphakning då hela bakbenet låses fast i ett sträkt läge så att hästen inte alls förmår att gå/stå på det tills den får hjälp,
eller;
om det din vän menar är att hästen "sätter sig" , dv.s. sjunker ihop lite i den ena sidan då den böjer knäet när den ska bära vikt på bakbenet. (se tidigare inlägg)

Dessa "knäck" ser man förrutom hos omusklade unghästar också hos hästar som har ont i sitt bakknä, Ofta ser man der då man saktar av från exempelvis trav till skritt, hästen blir då ofta också något ovillig att samla sig och lägga vikt på det bakbenet.

Om du vill veta vad som är fel, och om det är ett problem d.v.s. att hästen inte fungerar som den brukar, så borde du nog åka till klinik för att få hästen kollad.
Om det inte är ett problem, utan bara händer någon enstaka gång tror jag intr att du behöver vara särskillt orolig.

Man kan hjälpa hästen något genom att sko med ringskor bak, då detta gör att trakterna inte sjunker så djupt i underlaget, men det vore nog en bra idé att låte din veterinär se på hästen och avgöra om detta kunde vara bra för just den.

Om en häst har levt med patella upphakning så länge och ingen har märkt det ås är det knappast något som behöver åtgärdas, det är inte farligt får honom.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka