Pastöriserad eller opastöriserad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

Lagade en paj idag med smulad fetaost (Apertina,Arla) och på innehållsdeklarationen stod det bara mjölk. Har fått för mig att i Sverige så är mjölken pastöriserad om det bara står mjölk, men har jag rätt för mig? Nu tillagade jag denna i ugnen 200 grader, 25 min, så bakterierna borde ha dött ändå, men tänkte om man vill använda den i någon kall maträtt. På den vanliga fetan står det pastöriserad mjölk.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Det har jag också hört, att står det bara mjölk så är den pastöristerad.

Mmm, gott med paj med feta..
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Dessutom är det så att du kan äta det om det värmts upp till minst 70grader. :bump:
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

tror den är pastöriserad.

men jag undrar hur vi kan leva. när våra mammor var gravida med oss i magen så va det i stort sett bara insjöfisk man inte skulle äta.

men jag e så jävla nojjig så jag följer listan med vad man inte får äta till punkt och pricka=)
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Jag är också nojjig och kan ibland komma på efteråt att undrar om man verkligen får äta detta. Tycker livsmedelsverkets lista är lite luddig ang vissa saker. Skulle vilja ha en liten person på min axel som talar om vad man kan äta och inte.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

haha ja.

just fiskdelen är ganska klar för min del. men mjölkprodukterna är svårare.

min kompis lessnade efter ett par månader å käkade mögelost å grejjer även fast man inte får. men det är ju inte själva produkterna i sig som är farliga, utan att det kan finnas bakterier.

Men att man ska vara noga med hygienen är det ingen som säger.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Jag åt mögelost häromdagen, i pannbiffar och de var ordentligt uppvärmda så ingen fara med det heller :) !
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

jo de funkar ju=)

men hon käkade som de va. rökte gjorde hon åxå=/
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Måste bara låne tråden lite till en egen fråga...

Är det okej att äta all mögelost så länge den är gjord på pastöriserad mjölk? Själv håller jag på att gå sönder av längtan efter mina favorit ostar:o . För står inte hur jag ska klara mig ända till augusti :smirk: .
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

nej det tror jag inte. eftersom den har blivit tillverkad på ett sådant sätt som den blir kan det finnas bakterier som inte är så bra.

men det är bara vad jag tror. hoppas nån annan har mer koll=)
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Jag tror tyvärr att det är så jag också. Ska för säkerhets skull kolla med bm vid inskrivningen också. Jag vägrar sluta hoppas :rofl: .
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Min bm har sagt att jag kan äta mögelost som är gjord på pastöriserad mjölk, tur för jag älskar det!!:d
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Om den är svensk står det på den om det skulle vara gjort av opastöriserad mjölk.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Guud vad glad jag blir om det är så :bump: :bump: ! Ska dubbelkolla imorgon på inskrivningen. I så fall ska det ätas ost imorgonkväll, jag har ju varit utan sådana ostar sedan mitten av december. Verkligen katastof i mitt liv (dagens i-landsproblem någon?!?) :angel: .
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

En kolega sa att hon kollat all fetaost som såldes i Sverige och de var alla OK, dvs gjorda på pastriserad mjölk och så. Men jag lovar inte att hon har rätt...
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

va! är det sant?

Menar du att jag avstog från brieosten under jul å nyår helt i onödan!?!:cry:

i så fall ska jag köpa en å svulla i mig helt själv!

Pem: vill du kolla om det är okej att äta brieost som är gjord på pastöriserad mjölk.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Jag vågade heller inte äta någon ost och sen är det f*rbannade gravtestet negativt. Eftersom min mens är oregelbunden så vet jag inte om jag bara är sen eller gravid och vågar inte chansa.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

Måste tillägga att den ska vara svensk också. Alltså mögelosten.
 
Sv: Pastöriserad eller opastöriserad?

KL

Jag var gravid för två år sedan sist coh då kollade jag upp detta ordentligt och ni kan vara kolugna. Det får helt enkelt inte säljas opastoriserade ostar i Sverige i affärer. Alla ostar som tas in på typ Ica och Coop är pastoriserade. Frågade och ringde till typ Arla mfl coh frågade. Det är om man köper riktiga supersvindyra ostar i specialbutiker utomlands det kan vara farligt, eller om kompisen köpt med sig från Spanien.

Om man håller sig till vanliga märken är det ingen fara.
Kolla på paketen och ring till kundupplysningar, de är jättetrevliga!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp