H

Hanni

Hej jag har en islandshäst som passtöltar, har någon något tips om hur man kan få tölten ren?
Tacksam mot alla svar.

Sv: Passtölt

Är h*n passaktig? Rid serpentinbågar i tölten för att mjuka upp hästen. Stadig skänkel samtidigt. Så har jag fått lära mej. Har jag för mej:crazy: Ta hjälp av tränare annars.:)
(Fel forum för övrigt)

Lösgörande arbete, samtidigt skall hästen stärkas för att orka öka energin i bakbenen.

Det beror på varför hästen passtöltar. Hur är den i de andra gångarterna? Är den alltid lika passaktig i tölten? Hur mycket är den riden?

Jag har ridit flera hästar med passtakt i tölten, såhär har jag gjort med de olika hästarna:

1) Genomsnäll men lite lat häst som gått på turridning och fått bära nybörjare. Bara grisepass när jag började rida honom, svag trav, dålig framåtbjudning. Red bara ut på honom, mycket tempoväxlingar, rejält med fart i galoppen. Utnyttjade terrängen till att trava uppför och tölta nerför. Inga långa, sega träningspass, utan snabbt och kort, försökte få det roligt för hästen. Klar förbättring av samtliga gångarter på 3-4 månader.

2) Också snäll och lite lat häst, relativt nyinriden unghäst. Också mycket uteritt, klättring för att stärka musklerna, bara KORTA töltsträckor då jag försökte rida så noggrannt som möjligt. Även här försökte jag utnyttja nerförsbackarna till att träna tölt. Vanlig dressyr på ridbana för att öka lyhördheten och smidigheten.

3) Min egen häst som jag red in som 4-åring och som nu är 8. I början var han "tregångare", och när vi började töltsätta honom var det BARA grisepass. Han har rätt mycket vilja, stort steg och gillar att springa fort, så på honom har det varit MYCKET övningar för att få ner tempot, få honom att "vänta på mig" och få honom mot en mer samlad form. Mycket varierad ridning, både ute i naturen och på ridbana. Galopparbetet, när det väl börjat fungera, har varit till STOR hjälp för tölten. Ridit mycket tempoväxlingar, tränat öppna och sluta. Löslongerat mycket för att få honom att "hitta" galoppen.

Generellt är jag rätt tveksam till att vikta hästen som FÖRSTA åtgärd. Svaret på varför hästen har passtaktig tölt är sällan "den har för lätta skor fram", utan är ofta "hästen orkar inte riktigt", "hästen är stel", "hästen har för dålig framåtbjudning", "ryttaren har för stum hand" osv, osv. Man bör alltså se till att komma åt de där felen innan man börjar sätta på tyngre skor fram, sätta på boots etc.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka