Passivitetsträning

L

Lidl

Hej
Är det någon som har lite tips hur jag tränar passivitetsträning?
Min lilla tik på ett år vill ständigt leka och busa och om man ignorerar henne, eller det värsta av allt, stannar och tar en paus när man är på promenad! så blir hon så otålig, går omkring och piper.
Tacksam för tips

Sv: Passivitetsträning

Träna mer på att hon ska vara passiv :idea:.
Ta många pauser i promenaden och träna allmänt på att det inte är hon som bestämmer tempot när ni går osv. Jag har tränat in kommandot "lugn". När jag säger det så saktar han farten (om han går lite framför mig i kopplet), slutar busa, slutar pipa vid hundmöten... Vet inte hur det blev så, men det är ett sånt där kommando som kom sig naturligt. Liksom usch blev ett kommando för att sluta lukta, äta på saker ute :angel: bara för att jag tyckte att det var äckligt. Vid nästa hund kanske jag ska tänka lite mer på vad jag säger... :cool:

Usch har jag också om det är något äckligt :D
Jag har ju övat in gå fint, (lite ledigare än fot) men när vi står helt still så tycker hon det är supertråkigt! Men jag ska nog testa att ta många pauser och kanske använda klicker när hon kopplar av lite?
Tack för tipset.

Usch har jag också om det är något äckligt :D
Jag har ju övat in gå fint, (lite ledigare än fot) men när vi står helt still så tycker hon det är supertråkigt! Men jag ska nog testa att ta många pauser och kanske använda klicker när hon kopplar av lite?
Tack för tipset.

Jag håller kort koppel så att det inte finns chans att busa runt/tugga på koppel/hoppa osv.
Om hunden kan det så kan jag kommendera "ligg", sen struntar jag i att hunden piper, det brukar ofta avta och försvinna när den inser att de ändå inte blir nåt kul.
Börjar hunden istället tugga gräs eller sten, gräva gropar eller annat så talar jag om att det inte är okej.

Jag använder INTE klicker i en sån situation,
jag vill att hunden ska vara lugn och stilla,
risken finns att hunden sitter/ligger på helspänn i förväntan (väntar på klicket).

Ja det är ju sant, då ligger hon ju inte avspänd.
Hon hoppar inte biter inte i kopplet elller hoppar hon blir bara väldigt otålig och piper. Ligg kan hon och ligg kvar men hon ligger och piper, nosar lite på marken eller ligger och tuggar gräs.
ska nog bara gå ut i skogen, sätta mig och läsa en bok tills hon kopplar av, så får hon pipa hur mycket hon vill. Hon börjar alltid att klänga på mig efter ett tag också, ska jag putta bort henne eller bara ignorera?
Tack.

Vart du befinner dej spelar mindre roll, om du stannar och pratar med någon, sitter utanför en affär eller i skogen. Hunden ska lära sej att vara passiv när du är det, oavsett ställe och tid.

Jag låter hunden pipa, de brukar ändå sällan hjälpa till att säga åt den att vara tyst. Alltså, de ignorerar jag.
Om hunden hoppar och fjantar på mej så korrigerar jag, talar om att det INTE är okej.
Samma sak om hunden börjar tugga gräs.
För mej räcker det med att "kraxa mej" lite ;)

Du får helt enkelt tråka ut henne tills hon ger upp och gillar läget...

Du får helt enkelt tråka ut henne tills hon ger upp och gillar läget...

Ja, jag får göra det. Inne är inga problem, just nu ligger hon och solar på mattan i vardagsrummet och vill inte alls gå ut :) Det är när man går i koppel och står stilla ett tag men jag ska jobba med detta varje promenad nu. Tack för tipsen.

Ha det som "dagens övning", att gå ut, kissa sen gå till närmaste parkbänk. Du kanske har med en tidning eller nåt, sen går du inte därifrån förrens hunden coolar ner och lägger sig.
Ingen uppmärksamhet så länge hon "gnisslar".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Wenniz
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Nota
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka