Passgång??

katarina_dacke

Trådstartare
Igår när jag red lektion för min tränare så går min halvblodskille passgång i skritten!!
Detta är en häst som väldigt tydligt visar om han har ont. Då åker man av..
Min tränare kände igenom ryggen på honom, då han innan har haft låsningar i ryggen.. Men igår rörde han inte en fena när vi kände på ryggen.. Om han har ont brukar han kicka å visa att det gör ont.

Ridningen gick bra i trav och galopp, mot slutet av passet var han väldigt framåt och arbetade rätt.
Men Passgångar i skritten.

När jag hoppade av och ledde honom hade han inte passgång...

Någon som varit med om liknade?

Han verkar som sagt inte alls besvärad utan väldigt nöjd och tillfreds.
Ideer på vad detta kan vara?

Tränaren misstänkte en låsning, så kotknackarn ska ringas!!

Han har aldrig skrittat i pass innan!

Senast ändrad:
Sv: Passgång??

min ena passar i skritten när han är spänd så jag tror på en låsning)spänning, sadel som klämmer, bett som stör osv. Bara att gå igenom en sak i taget.
Min har inga spänningar eller låsningar o utrustningen sitter perfekt, men han blir spänd under hoppträningar med flera hästar, det släpper mot slutet men ibörjan kan han inte skritta ordentligt alls....

Min kan få passartad skritt i perioder när han växer och/eller är trött. En bra/stor skritt kan lätt bli passartad (men det är ju inte alls bra såklart) har jag hört, något som stämmer?

Jag påvekar honom alltid och låter honom inte gå o passa. Sitter jag på så manas han på och böjs lite lätt (men lång tygel, han passar aldrig när han går på kort tygel) mest bara en reaktion för skänkeln. Sedan sitter jag av ganska omgående (eftersom detta brukar hända på hemvägen när han blivit lite trött) och leder honom, då ser jag till att han skrittar aktivt framåt hela vägen hem. Skulle det hända i mitten på ett ridpass skulle jag avsluta och leda hem, men det är ju just pga att jag vet att han blir passartad när han är trött.

Sadeln passar bra, bettet ligger bra (haft ute tandläkarn som såg att det låg fint i munnen)
Han har aldrig passat förrut.. Men antar att det är en låsning som han har, men då borde han ju passa även vid uteritt??

För igår red jag ut med ett par kompisar, å då skrittar han helt normalt..

min passar aldrig vid uteritt, så det är inget konstigt. En kompis häst passade oxå bara på banan under spänning.
Men ta ut en ET, det kan även vara du som spänner dig i skritten på banan.

Ja det blir till att ta ut ET.
Jag tror att det är en spänning eller kota som ligger fel, då han aldrig har passat innan på bana heller.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar