Passgång i skritt (halvblod)

P

Puchit

Hej,
Min unghäst nu 5 år, har en tendens att falla in i pass skritt när man vill skritta på korta tyglar, aldrig på långa tyglar. Traven är ganska markbunden och han kan bli framtung. Galoppen är bästa gångarten.

Vad kan detta bero på? Och hur vet ni bra övningar för att träna bort detta?

Han har ganska nyligen haft knäledsinflammation halv grad båda bak, men är friskförklarad och riden i ca 7 veckor, senast kollad 28 dec.

Han passade även innan knäledsinflammationen. Hästen har dålig framåtbjudning- särskilt i skritt med korta tyglar då han " saktar in "...

Sv: Passgång i skritt (halvblod)

Mitt ungsto passar också, men det är när jag driver på henne för mycket i skritten, när jag vill ha upp hennes tempo och takten inte riktigt hänger med. :grin: Så jag ser fram emot lite tips jag med. :laugh:

Det kan bero på problem med rygg och/eller SI-led. Knäledsinflammation är ganska vanligt som sekundära symptom i dessa fall. Jag vet av egen erfarenhet då jag har en häst som diagnosticerats med artros i SI-leden + täta tornutskott i sadelläget. Samma symptom.

Passtakt handlar ofta om en spänning. Antingen kan hästen ha ont, eller så hamnar den i obalans och är styv. Frammåtbjudningen har säkerligen mycket med otakten att göra, så börja med att hästen svarar på drivning.

Rid hästen ordentligt mjuk innan du kortar, och se till att hästen förstår sambandet med drivningen och halvhalten. Hästen skall ju samla ihop sig, inte bara bli styv och kort. Så behåll drivning och böjning och var konsekvent med hur du vill behålla steget. En övning är ex öppna på volt, därefter räta upp och korta skritten igen på rakare spår, och låt sedan hästen öka steget på längre tygel några meter innan du gör om.

Jag trycker in en liten undran:

I somras såg jag en av de amerikanske (eller var det canadensiska..) dressyrryttarna ha passgång i skritten inne på banan men betyget blev inte nämnvärt nerdraget ändå, passgång är väl, hur kan det komma sig? Vad jag lärt mig så är det att man ska passa sig för passgång för skritten är så himla svår att påverka men att det är ganska vanligt.

:confused:

Är hästen stor och inte så stark ännu kanske?

Min passar när han är trött och/eller inte går fram (= spänner sig och släpper inte igenom ryggen ordentligt). Och när det dessutom hört ihop med att du kortar tyglarna så skulle jag absolut varna dig för att fortsätta rida på kort tygel om du inte får hästen att gå rent.

Troligtvis är det bjudningen som spökar åtm delvis, bjuder hästen inte fram så trampar den heller inte igenom ryggen ordentligt = spänning = passtakt.

Att tömköra är mycket bra för att komma åt skritten utan att störa eller belasta/hindra ryggen, vi brukar ha tömkörningspass på halvlång tlm rakt fram i 2 h riktigt rask skritt och på slutet av rundan hinner jag knappt med längre - lååång och mjuk häst som kliver på genom hela kroppen.

Jag trycker in en liten undran:

I somras såg jag en av de amerikanske (eller var det canadensiska..) dressyrryttarna ha passgång i skritten inne på banan men betyget blev inte nämnvärt nerdraget ändå, passgång är väl, hur kan det komma sig? Vad jag lärt mig så är det att man ska passa sig för passgång för skritten är så himla svår att påverka men att det är ganska vanligt.

:confused:

Därför att det är extremt svårt att se om hästen har ren passgång eller bara är passartad därför så aktar sig domarna för att slå ner allt för hårt på det har jag fått förklarat för mig på en kurs för en domarutbildare.

Tydligen skall man inte tro på det man tycker sig se, eller nått...

Även jag har en unghäst som iår blir 6år, men för att få dem att lugna ner sig är det att ha lite friare tyglar eller jobba hästen i en lite lägre form, för att sedan undan för undan korta upp tyglarna. det kan nog hjälpa för att sedan kunna driva på tempot då han säkert blir avspänd, försök även att "sätta" hästen på bakbenen då dem kan få bort lite av sin framtunghet, det gör du enklast genom att korta upp gångarten och tutta lite med spöt på baken för att få den att trampa till lite extra med kortare steg, hjälpe jättebra på min i år 9åring som var väldigt framåttung då hon är lite lågställd :)

Konstigt att det skall vara så himla svårt:confused:
Rider man islandshäst finns ofta pass- och annan otakt med i bilden, vilket ger direkt nedslag på tävling. Det vore ju konstigt om det bara är vi som har förmågan att se det...

Konstigt att det skall vara så himla svårt:confused:
Rider man islandshäst finns ofta pass- och annan otakt med i bilden, vilket ger direkt nedslag på tävling. Det vore ju konstigt om det bara är vi som har förmågan att se det...

Det är nog lite mer invecklat än så, tror jag. Man får nedslag på passartad skritt i dressyr oxå men ren passgång blir ju 0-2 i betyget och det aktar sig domarna för

Ja men det är det jag menar. Är man så insatt som man borde vara som domare bör man kunna allt om taktfelet och sätta poäng därefter!

Fast denna domare menade på att det är svårt att se ordentligt med blotta ögat att det verkligen är ren passgång och därför är dom försiktiga med att dra ner för passgång.. jag vet inte.. det var så hon sa. Det visades filmer på passgång (tyckte jag) men tydligen var det inte det. Den hade passartad såklart men inte ren passgång.

Och jag står fortfarande fast vid att man bör kunna så pass om takfel att man kan skilja på och inte tveka över de olika graderna av otakt eller ren grisepass om man skall vara domare.

Och jag står fortfarande fast vid att man bör kunna så pass om takfel att man kan skilja på och inte tveka över de olika graderna av otakt eller ren grisepass om man skall vara domare.

Fel domarutbildare ;)

Jag hade en gång en unghäst som fick vissa passinslag vid skritt på kort tygel. Denna häst hade väldigt lätt för att bli spänd. Min tränare uppmanade mig då att inte skritta något alls på kort tygel en längre period, detta för att passgången inte skulle bli en befäst ovana. När jag ett halvår senare skulle börja skritta på kort tygel var det noga att jag inte kortade för mycket utan gjorde det helt utan press till att börja med. Denna häst har inte haft några tendenser alls sedan dess att hamna i pass. Jag tror att det var väldigt klokt att jobba med framåtbjudningen och lösgjordheten innan vi gick tillbaka. Det är ju otroligt svårt att jobba bort ett "fel" hästen lärt sig, och jag hade nog inte kunskaperna då att lösa det på något annat vis.

Så här i efterhand kan jag ifrågasätta hur mina hjälper var då när det begav sig. Kanske hade jag lite för stum hand och för kraftig press i ben och säte, vad vet jag?

Liknande trådar

Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Träning Hej! Var längesedan som jag var inne på denna sidan men tänkte att den kunde komma väl till pass nu när jag har stött på ett problem...
2
Svar
20
· Visningar
4 773
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30