passar inte in här heller...

Lovisen

Trådstartare
Har skapat ett anonymt nick för att ingen ska känna igen mej, orkar inte det just nu... går heller inte in på alltför mycket detaljer av samma skäl.

Har nyligen bytt stall till ett som passar min häst väldigt bra, och i början trivdes också jag fantastiskt bra, men nu vet jag inte längre. Alla är trevliga och så, men vissa saker har börjat bli jobbiga :p Stallet är ett kollektivstall och det gör mig inget, jag gör gärna saker som fixar staket och fodrar osv, men man måste planera för det när man har ett liv utanför stallet också. Men jag har märkt att det alltid är väldigt dålig framförhållning på allting, stallägaren tror att alla alltid kan göra allting på en gång och så ser inte verkligheten ut. Jag pluggar, jobbar och har familj och andra djur att ta hand om och man kan inte alltid släppa allt. Har staketet rasat så förstår jag att det är bråttom men när det kommer till vissa andra saker så kan jag inte alltid förstå stressen. Som min kära man sa "det kanske funkar i Nordkorea men inte här". Flera ggr bara den senaste veckan har stallägaren ringt till mig och skrikit "du måste göra blabla NU!!" Dels har det varit saker som hon har haft flera veckor på sig att säga "senast då ska det här vara fixat" och det har dessutom varit saker som är till synes oviktiga att stressa med.

Tog min mans råd att säga ifrån (jag är ganska mesig och har vissa sociala problem) och gjorde det häromdagen när jag visste att jag inte hade tid att göra det som hon tyckte jag måste göra. Sa att, "nej tyvärr kan jag inte göra det idag, för jag ska åka iväg, är bara här och mockar och fixar mat och vatten." Fick ett extremt snäsigt svar tillbaka och åkte hem och kände mig ledsen. Det känns som att stallägaren försöker göra mig till sin puppet, som att hon försöker styra över mig. Och hur jag än gör blir det fel, gör jag som hon vill sviker jag mig själv och min familj iom att mycket tid går åt till stallet, gör jag som jag själv tycker och vill så sviker jag henne och min häst kanske blir lidande, plus risken att jag får ett socialt helvete i stallet. Jag har försökt vara medgörlig så här i början för att få en bra start i mitt nya stall men nu vet jag inte längre om det är rätt. Har alltid känt mig annorlunda i de stall jag haft häst i och hade hoppats på att det skulle bli bättre i det här stallet. Förhoppningsvis så är det här en övergångsperiod, jag försöker se det ur hennes synvinkel också, kanske har hon missat att säga till om saker eller kanske har hon det jobbigt hemma, man vet inte och jag vill inte tro illa om folk som överlag är väldigt trevliga. Fungerar det inte i det här stallet kommer jag tvingas sälja min häst då det inte finns några andra stall i mitt område.

Har någon varit i samma situation eller liknande? Hur skulle ni ha tänkt? Prata med henne eller låta det rinna av? Det känns bara väldigt jobbigt just nu och jag är hela tiden rädd för att hon ska komma på mer sysslor till mig, så känns inte längre roligt att åka till stallet.
 
Sv: passar inte in här heller...

Hur många är ni i stallet? Det låter jättekonstigt att det skulle vara så mkt att göra att hon behöver ringa dig så ofta om hon ringer alla lika mkt. Känner dom andra i stallet samma press? Och blir dom uppringda lika ofta?

Hur ser ditt kontrakt ut? Står där att allt stallarbete (alltså utöver ut/insläpp, fodringar osv) ska delas jämnt över alla inackorderingar?

Kan ni inte be om en röjjardag i veckan? Att de mindre akuta grejjerna får vänta till just den dagen. Då slipper man vara "stand-by" hela tiden och slipper även behöva stå ut med samtalen och att säga nej.

Kan du i värsta fall fråga om du kan betala en extra slant för att göra lite mindre arbete? Det är inte ofta en stallägare i ett kollektivstall går med på sånt (Får en så får alla) men fråga skadar ju aldrig.
 
Sv: passar inte in här heller...

stallet är vad jag skulle kalla medelstort med ca 15 hästar, flera hästar ägs av samma och det är flera medryttare så allt som allt är vi nog ca 10 som är i stallet ofta. Jag ska se om jag kan fråga några andra om dom upplever att det är likadant för i dagens läge vet jag ärligt talat inte :)

Det står inget om just det, utan det står bara att i hyran ingår boxen, hagen och el och vatten stort sett, man kan köpa sig fri från att ta stallpass.

Det var en bra idé med röjjardag! Det gäller alla sorters sysslor som hon kommer på att man måste göra på studs, allt från att man måste flytta på torvbalar till att man måste städa i sadelkammaren, det är alltså både sånt som gäller alla och sånt som man har eget ansvar för, det är det om gör det så klurigt...
 
Sv: passar inte in här heller...

Det verkar som om du hamnat i ett oorganiserat kollektivstall!?

Jag har stått kollektivt och det som vi fixade på studs var staket och vatten.
Allt annat gjordes upp i god tid och efter ett schema som anpassades efter personerna som skulle göra det.
Jag som har trädgårdsarbete till yrke skötte trimning av gräs under staketet. Busk och sly röjning mm.
De andra som inte var så bra på maskiner och grovarbete fick ta hand om städning av stall och liknande.
Vi hade deadline på jobben som var lagd på en rimlig nivå men oftast var jobben gjorda innan dess.

Att ringa och skrika på folk blir ju bara fel, vem blir glatt inställd till arbete på det viset?
 
Sv: passar inte in här heller...

Vissa saker måste göras direkt, staket etc. Men resten får det väl vara planering på, som allt annat i livet.

Jag tycker det verkar vara en bra idé med ett stallmöte för att lägga upp en plan för hur fortsättningen ska se ut. Kanske kan du först lyssna vad övriga stallisar tycker om läget.

Men att vår och höst ha en helg med röjning, storstädning, målning eller vad det nu kan vara anser jag vara rimligt. Inte springa och smådutta varje vecka med det ena och det andra.
 
Sv: passar inte in här heller...

Jag har varit i liknande situation, fast kanske mer "omvänd". Där sprang alltid 2 personer och fixade saker jag inte hade en aning om behövde fixas och kom sedan och använde min frånvaro där emot mig när något annat behövde fixas som jag inte klarade av fysiskt. Jag som då bara var 17 år gammal förväntades stängsla och stolpa om hagar helt själv osv, och jag hade ändå bett dom innan att meddela mig när saker fixas så inte det som är kvar "dumpades" över på mig. Samarbete och kommunikation är riktigt viktigt men här funkade det inte så efter ett tag flyttade vi. I nästa stall ingick "allt" i kontraktet men senaste året har fler och fler saker tillkommit, ska tilläggas att staketet i två hagar var så dåligt att jag fick jaga hästar och laga staket veckovis. Därför har jag nu valt att stalla upp i ett stall där ALLT ingår. Hyran är väldigt mycket saftigare, men då behöver jag också BARA ta hand om min egen häst. Funkar bra för mig :)

Vill du stå kvar tycker jag att du ska be om ett möte där du verkligen får säga hur du känner och förslag på hur det kan delas upp som t ex röjardagar. Se till att få det svart på vitt också så att du inte lassas på mer än vad som ska göras. Missförstå mig inte, jag stått många år i kollektivstall och vet hur mycket jobb det är - men som den för snälla (mesiga) personen jag kan vara som har svårt att säga nej så är det bättre att ha allting riktigt klart för att inte slita ut sig. Lycka till ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp