Passande hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _malle__
  • Startdatum Startdatum
M

_malle__

Vilken hingst skulle du välja till detta hbl sto?
F.-98 e. Nactus -Curacao xx, och 171cm hög.
Hon är grov, maffig och snygg och har bra psyke. Kanske lite väl "tittig" ibland.

Fölet bör lämpa sig för dressyr (gärna högre klasser) men även en aning hoppning. Bra psyke är viktigt. H*n bör vara ungefär lika hög och grov som sin mamma.

Vilken hingst tycker du skulle passa?

Du tror inte fölet blir lite för stort eller för grovt med ex. Briar?

Jag tänkte på Bayron 885 direkt, men så kom jag på att både Nactus och Bernstein har Napoleon som pappa, så det skulle bli linjeavel på honom, 25% (morfarsfar och farfars far). Du får in Utrillo också, men det är rätt så många led tillbaka på mammans sida.
Han är iallafall reslig och vacker, A premierad, och ska ge hög ridbarhet.
Annars har vi Akribori 1053 som är en jättefin hingst som lär vara trevlig också (10 i ridbarhet). Han kan möjligen vara för maffig för ditt sto, om du inte vill förstärka det? Men där finns både hopp och dressyranlag.
De la Gardie 950 tycker jag är en vacker hingst, och han ska ju vara något av en multitalang också, dressyravlad men hoppbegåvad? Finns på segorps gård.

Sedan har Ängagården några riktiga godbitar, i mitt tycke. Några som jag tycker skulle kunna passa ditt sto:
Danone
De Niro
Davignon
och så en jag gillar, men som inte verkar godkänd i Sverige, än:
Dionysos
Det är iofs väldigt dressyrinriktade hingstar, och flera av dem stationerade utomland, så det kan bli lite dyrt.

Jodå, Dionysos 1038 är godkänd här i Sverige, han blev godkänd 2002! Han ägs av Eva och Per Pileryd som har Ängagården.

/Marie

Tack för alla tips!

Artemis: Jag gillade speciellt De Niro, vet du vad det skulle kosta att använda honom?

En Hingst som förvärver både hoppning och dressyr är Highlight 874. Ligger över 120 i BLUP-index på allt, exteriör, hoppning, dressyr. Det är bara 2 hingstar som gör det. Briar och Highlight, och föredrar jag den senare... :smirk:. Dessutom har Highlight bra humör. Läs mer på:

http://www.millegarne.com/index.php

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Avel Jag har ett sto f. 2011 e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är SWB. Hon har en kort rygg och inte så grov i typen,hon är ca 165 cm hög. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka