Först, snälla använd en stavningskontroll. Jag har dyslexi, och det blir svårt för mig att läsa så många felstavade ord.
Det stavas, vana, verklighet, väldigt, helst, också, fina, vila, vila, benen, och böjningen hära existerar inte. Det blir jättejobbigt för mig att läsa när det är så många stavfel blandade med chat-stavning. Min intränade ordmönsterpassning fungerar inte då. Utan jag måste ljuda mig fram genom orden som en annan förstaklassare. Och då så slår dyslexin till och blandar bokstäverna med varandra. Det tar då en himla tid för mig att förstå vad du skriver. Rättstavad text läser jag däremot lika fort som alla andra. Det har jag tränat in.
Förövrigt har jag några frågor om hur man gör när man töltar och spänner skinkorna sammtidigt..
Det stavas, vana, verklighet, väldigt, helst, också, fina, vila, vila, benen, och böjningen hära existerar inte. Det blir jättejobbigt för mig att läsa när det är så många stavfel blandade med chat-stavning. Min intränade ordmönsterpassning fungerar inte då. Utan jag måste ljuda mig fram genom orden som en annan förstaklassare. Och då så slår dyslexin till och blandar bokstäverna med varandra. Det tar då en himla tid för mig att förstå vad du skriver. Rättstavad text läser jag däremot lika fort som alla andra. Det har jag tränat in.
Förövrigt har jag några frågor om hur man gör när man töltar och spänner skinkorna sammtidigt..
Man spänner en skinka i taget mellan bak och frambenets nedslag på varje sida. Detta för att fördröja steget mellan bak och fram och på så sätt bryta passtakten.Är det menningen att man ska spänna skinkorna el skinkan i varje steg, varanat steg, med frambenens steg el bakbenen?
Nej, man visar hästen hur den skall använda sin rygg för att komma till 4-takten.Om amn spänner skinkan tror du att man då stör hästen när den arbetar, i jämförelse med om man sitter helt stilla och bara följer med.
Jag tränar hårt och brutalt. Och visst har jag varit mör i skinkorna ibland. Snacka träningsvärk. Om hästen har svårt att hålla 4-takten och lätt binder sig mot passer, så rider jag med växelvis skinkspänning hela töltpasset. Men på vältöltande hästar, så behöver jag bara följa med och låta mitt bäcken beskriva en Konsum åtta.Om vi nu säger att du ska tölta länge, hur gör du för att orka spänna skinkan? el slutar du med det?
Det blir automatisk eftergift för hästen när hästens rygg och ryttarens bäcken och skinkor "dansar i takt".JAg har lärt mig att när hästen gör rätt så ska man ge den eftergift, dvs sluta invärka på hästen, tills dess man behöver be hästen förbättra rörelsen avsluta den el likande.
Spänningen i skinkan skall vara så kort att hästen inte hinner iväg åt sidan innan spänningen kommer i andra skinkan.och om man oxå använder skinkan för att flytta hästen sidledes är det inte stor risk att hästen uppfattar spänningarna i skinkan som en uppmaning att flytta sig sidledes? Hur gör du för att hästen inte ska missförstå dig?
Man måste träna mycket. Och genom att träna att omväxlande spänna och slappna av en muskel i taget i kroppen, så får man så småningom så mycket kontroll över kroppen att man kan BARA spänna ena skinkan eller BARA flytta ena handen. Yoga, tai chi, dans, judo, karate, jiu jutsu och en del andra fysiska aktiviterer är bra för det.Sen har jag en fråga till, när jag spänner ena skinkan så spänner jag ryggen oxå, när jag spänner arm musklerna så spänns även skinkan och ryggen, hur ska man bära sig åt för att minnimera spänningarna i sin kropp som kan störa hästen?